Chce být největším výrobcem obuvi v Česku. Poznejte Václava Staňka a jeho Vasky

18. 9. 2020
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Patrik Soldán, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
O podnikání začal přemýšlet už ve svých 15 letech, dnes figuruje v pěti firmách. Sklízí úspěch na každém kroku a zatím je v byznysu nezastavitelný.

Co vymyslí, to má zatím úspěch. V létě byl schopný během 24 hodin vybrat od přispěvatelů na Hithitu rovný milión korun, aby si nakonec z crowfundingu odnesl necelých pět a půl milionu korun.

Zakládá si na kvalitě a svým podnikáním by rád oživil český obuvnický byznys. Jeho velkým vzorem je Tomáš Baťa, z jehož kraje ostatně i pochází. Toto je rozhovor s Václavem Staňkem, zakladatelem kvalitní české obuvi Vasky

Václave, zkuste nám přiblížit váš byznys. Čím se zabýváte a jak jste vlastně dlouho na trhu?

S podnikáním jsem začínal poměrně v mladém věku, nicméně oficiálně to začalo probíhat až před mým osmnáctým rokem, kdy jsem zakládal firmu Vasky, která se zaměřuje na výrobu kvalitních kožených bot ve Zlíně. A pak přišly další společnosti: Bagind, která dělá kvalitní kožené batohy, také firma Wuders, která vyrábí kvalitní dřevěný nábytek, a pak i firma Paon, která se zabývá výrobou luxusního spodního prádla pro dámy. A v neposlední řadě jsme zakládali agenturu INHUBO, která se stará marketingově a zastřešuje částečně i byznysově tyto společnosti, kterých jsem součástí.

Ve všech těchto firmách figurujete?

Ano.

V tomto rozhovoru se konkrétně zaměříme na firmu Vasky. Proč boty? Co vás k tomu vedlo?

Těch důvodů je tam poměrně dost. Jeden z hlavních asi je, že pocházím ze Zlína a od brzkého věku byl mojí inspirací Tomáš Baťa. V neposlední řadě máme i obuvnictví v rodině, jelikož můj tatínek se obuvnictví věnoval. Vyrůstal jsem tedy v obuvnickém prostředí. A tím, že jsem si všímal, co se tady děje, že dochází k obrovskému importu bot z Asie, tak jsem se snažil na tuto situaci reagovat. Nejdříve se jednalo o e-shop se značkovými teniskami, protože tehdy byly tenisky u nás velkým hitem, doteď jsou.

Později jsem však došel k závěru, že se vykašlu na dovoz značkové obuvi, která je stejně vyráběna v asijských státech kdovíjak kvalitně, a raději se pustím do něčeho svého. A tak vznikly Vasky.

Přeci jen ten začátek musel být dost těžký. Sehrál při startu značky Vasky nějakou roli váš tatínek, který už měl zkušenost s pracovní obuví, ať už co se týká třeba zázemí, zaměstnanců, materiálu?

Co se týká výroby, přestože momentálně vyrábíme nějakých 8000 párů měsíčně, tak především tu výrobu delegujeme. Co se týká podpory od mého táty, když jsem mezi patnáctým a osmnáctým rokem za ním chodil se spoustou projektů, tak snad nad každým mávl rukou a hodil ho pryč.

A u Vasky bot jsem mu řekl: „Ber mě jako externího odběratele a cokoliv, co si nechám vyrobit u vás ve firmě, tak ti samozřejmě zaplatím.“ A tak jsem si založil společnost a doteď fungujeme přesně tímto způsobem. I když je výroba z 95 procent vytěžena Vasky botami, tak i přesto je táta stále ten člověk, který vede výrobu.

Vy máte za sebou úspěšnou letní kampaň na Hithitu, kde jste trhli rekord u prvního milionu, který jste vybrali opravdu velmi rychle, a celkově jste získali prostřednictvím této kampaně pět a půl milionu korun. Proč jste do toho šli?

S každým novým vzorem a s každou novou podešví, hovoříme o novém výrobním postupu. Nově nabízíme sportovní obuv, která je lepenou botou, a vypadá jinak než ty naše dosavadní prošívané boty. S tím je však spojeno mnoho nákladů. Proto jsme potřebovali investovat značnou částku do toho, abychom vůbec tento způsob výroby odstartovali. Takže to byl hlavní důvod.

Druhý důvod byl bezpochyby ten, že jsme si nebyli jistí, jestli o tenisky bude opravdu zájem. Tím jsme si udělali i rozbor trhu. A ano, jsme mile překvapeni, jakou krásnou podporu jsme pocítili a díky tomu jsme i pochopili, že tenisky mají smysl a že je to jedna z věcí, kterou si zákazníci přejí a na kterou se těší.

Vy jste právě svůj cíl na Hithitu nakonec splnili na 1220 procent, což je obrovské číslo. Plánujete proto nějakou změnu ve vašem plánu, co se týká výroby tenisek, když jste vybrali o tolik více, než jste původně předpokládali?

Tak ono se to zdá, že 5 a půl milionu korun je neskutečné číslo. S tím jsou však spojené i fixní náklady za protihodnotu, kterou jsme tam nabízeli. Tudíž není to o tom, že by nám lidé posílali peníze a my jim neposílali nic.

V 99 procentech mají vybrané peníze svoji protihodnotu (nabídka tenisek za sníženou cenu, pozn. redakce). Navíc něco stojí i marketingové kampaně, které s touto akcí na Hithitu souvisejí. Pokud tedy vezmu v potaz to, co nám z toho zbylo, tak se sice pouštíme do vývoje nových tenisek, ale musíme počítat i s dalším naskladněním. Je totiž poměrně náročné vykompenzovat poptávku vánoční sezóny, která je vždycky nadměrná a zkrátka a dobře v tomto roce to bude muset být několikamilionový, ne-li několika desetimilionový sklad, abychom opravdu zvládli pokrýt i tuto poptávku.

Proto naše největší investice bude letos do skladových zásob, abychom dokázali o vánoční sezóně pokrýt požadavky všech zákazníků.

Takže už myslíte na Vánoce, na druhou stranu jste už museli přispěvatelům z Hithitu odeslat zboží. Máte spočítáno, kolik těch tenisek vlastně bylo?

Co se týká tenisek, které byly objednané skrze platformu Hithit, tuším, že to bylo kolem 2200. Když my jsme do toho šli, tak jsme museli být připraveni třeba i na vyšší poptávku. Samozřejmě nám pomohlo to, že jsme vybrali za necelých 25 hodin první milion korun, takže jsme už po prvním dnu věděli, že tenisky vyrábět budeme, a tím pádem jsme měli ve finále 30 dní na přípravu toho, aby všechno proběhlo v pořádku, abychom opravdu tu poptávku stihli pokrýt.

Když jste měli tuto kampaň tak úspěšnou, neuvažujete o tom, že byste ji někdy v budoucnu, třeba za rok nebo dva, znovu zopakovali?

Tato možnost tady vždycky bude. Člověka to láká, když se to povede a my jsme byli za to moc rádi, že jsme zvolili tento krok. Nicméně my musíme vydělávat i mimo crowdfunding, na který se primárně zaměřovat určitě nechceme. Je to jedna z možností nějakého růstu, ověření si trhu atd., proto to nezahazujeme, nicméně snažíme si budovat především udržitelný byznys.

Když se odkloníme od tenisek, tak se vaše boty pyšní tím, že jsou sešívané, nikoli lepené. Kolik máte vlastně reklamací na svoji obuv a jaká je její životnost v případě toho, že jsou sešívané?

Co se týká životnosti našich bot, tím myslím Vasky z roku 2016, nemůžu stoprocentně říct, že mají životnost delší než aktuální čtyři roky. Z mé vlastní zkušenosti, každé boty, které já mám, které jsem si nechal u nás vyrobit, tak ty čtyři roky mi stále drží. Například farmářky, které opravdu byly vyrobené začátkem roku 2016, vytahuju na zimu a mám radost, že se na ně můžu spolehnout i po těch čtyřech letech.

Už máte svoje Vasky?

Kdybych se vás měl zeptat jako u klasického personálního pohovoru, kde vy osobně se vidíte za pět let, co byste mi odpověděl?

Z hlediska byznysu jako takového, u Vasek je tou hlavní vizí opravdu být jedním z největších výrobců obuvi v České republice. Věříme, že poptávka po českých botách tady stále je. Bohužel výrobní kapacity u nás už opravdu nejsou takové jako dřív a ten trend obuvníků klesá strmě dolů, a to bychom chtěli nějakým způsobem zvrátit.

Uvidíme, kam nás to dostane a co bude za těch pět let v rámci byznysu. U těch ostatních značek a byznysů to vidím stejně, zatím se nám opravdu daří růst o 100 až 500 procent meziročně. A co se týká mě osobně, doufám, že budu chytřejší, rozumnější a dost možná už budu budovat nejen firmy, ale třeba i rodinu a především tedy doufám, že mě neopustí nějakým způsobem energie, kterou momentálně mám, a že mě pořád bude bavit tvořit nové věci a snažit se to celkově posouvat co nejrychleji, co to jde.

Na závěr, co byste vzkázal mladým podnikatelům nebo lidem, kteří o podnikání uvažují. Nad čím by měli přemýšlet a čeho by se měli třeba vyvarovat?

Je velmi jednoduchá rada. Když nikdo nezačne, nic nepokazí, ale nemůže se také nic stát. Nyní je trend start-upistů a mám bohužel pocit, že někdy se do toho hrnou i lidé, kterým to není tak blízké a ani vlastně neví, proč to dělají. Takže za mě, co bych rád vzkázal lidem, kteří chtějí podnikat: ujasněte si, co od svého byznysu očekáváte, co jste mu ochotni obětovat a proč do toho vlastně jít. A jakmile to budete vědět, tak věřím, že i ta motivace a vytrvalost bude o mnoho delší a vytrvalejší. Vytrvejte.

Děkuji za rozhovor a ať se vám daří.

Také děkuji.

Tip na další čtení

První pojízdné kadeřnické studio v Česku. Obsluhuje hlavně vesnice

Pojízdné studio zatím obsluhuje primárně vesnice a festivaly na Moravě a na jeho služby se stojí i fronty. Ostříhat se přijdou celé rodiny. Tomáš Zela se svou přítelkyní, která je kadeřnicí, našli díru na trhu a jsou vyhledávanou službou, která často pomáhá seniorům, kteří si nyní v době pandemie nemohou dovolit jezdit do města se nechat ostříhat. Více v článku

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).