Chce si otevřít minikavárnu. Kde začít sběr razítek a potvrzení?

10. 5. 2017
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Živnostenský úřad, stavební úřad nebo hygiena. Jaké další úřady je nutné oběhat při otevření malé domovní kavárny? Radí odborník.

Server Podnikatel.cz nabízí svým čtenářům v rámci odborných poraden také služby odborníka, který poskytuje rady ohledně začátku podnikání, a to v jakémkoli oboru. 

Potřebovala bych poradit, jak otevřít malinkou domovní kavárničku v již daných nebytových prostorech, kde jsou dvě malinké místnosti (odpady, přívody teplé vody, topení, okna – anglické dvorky do zahrady – větrání, elektřina) a jeden záchod, tedy suterénní prostory bez možnosti zbudování bezbariérového přístupu.

Co je tedy první krok, kam se potřebuji nahlásit, jak je to s hygienickými požadavky, kde a jak to zařídit, je nutné obrátit se stavební úřad a kolaudovat a jak postupovat, či stačí si vše na své náklady vybavit, umístit bar, lednice, chladicí box, posezení do 10 míst, případně jak je to s pečením vlastních.

 

Potřebujete radu od odborníka? Využijte našich odborných poraden.

Pro provoz kavárny je z hlediska živnostenských předpisů vyžadováno živnostenské oprávnění v oboru hostinská činnost. Jedná se o živnost řemeslnou, pro kterou je nutné doložit předepsanou kvalifikaci, kterou je:

  • a) střední vzdělání s výučním listem v oboru nebo střední vzdělání s výučním listem v příbuzném oboru a 1 rok praxe, nebo
  • b) střední vzdělání s maturitou v oboru nebo střední vzdělání s maturitou v příbuzném oboru a 1 rok praxe, nebo
  • c) vyšší odborné vzdělání v oboru nebo vyšší odborné vzdělání v příbuzném oboru a 1 rok praxe, nebo
  • d) vysokoškolské vzdělání v příslušném nebo příbuzném oboru, nebo
  • e) uznání odborné kvalifikace podle zákona 18/2004 Sb. nebo ověření/uznání úplné kvalifikace podle zákona 179/2006 Sb., nebo
  • f) osvědčení o rekvalifikaci nebo jiný doklad o odborné kvalifikaci v oboru vydaný akreditovaným zařízením a 1 rok praxe v oboru, nebo
  • g) vykonání šestileté praxe v oboru, nebo
  • h) v případě kvalifikace získané činností v jiném státě EU doklady podle § 7 živnostenského zákona

V případě, že byste nesplňovali tuto kvalifikaci, je možné jmenovat i jinou osobu jako tzv. odpovědného zástupce (garanta), který bude za správný výkon těchto živností odpovídat.

Na jaké úřady vyrazit? 

Vydejte se na živnostenské úřad pro živnostenské oprávnění. Po získání živnostenského oprávnění se musíte přihlásit jako plátce daně z příjmu na finančním úřadě a k odvodům sociálního a zdravotního pojištění na správě sociálního zabezpečení, resp. zdravotní pojišťovně.

Mohlo by vás zaujmout: Kde a v jakém oboru se vyplatí začít podnikat, radí Velká mapa malého podnikání

Z hlediska stavebního povolení k prostorám, v případě, že prostory, ve kterých budete činnost provozovat, nejsou pro daný účel stavebně schváleny (zkolaudovány), bude nutné provést na stavebním úřadě změnu užívání prostor (rekolaudaci). Pro tuto se vyžaduje mimo jiné stanovisko hygienické stanice pro provoz potravinářské provozovny. 

Provozovna, kde bude činnost vykonávána, dále vyžaduje schválení ze strany hasičského záchranného sboru příslušného kraje. S ohledem na specifické požadavky týkající se stavebního schválení prostor k provozování činnosti doporučuji podrobnější podmínky konzultovat přímo s příslušným stavebním úřadem.

Z dalších povinností lze zmínit např. nutnost nahlášení a odvodu koncesionářských poplatků za umístění televizního nebo rozhlasového přijímače v provozovně kadeřnictví a povinnost plateb poplatků organizacím na ochranu autorských práv (např. OSA) v případech, kdy při provozu budete pouštět hudební kulisu, rádio apod.

Co se týká elektronické evidence tržeb, na provozovny kavárenských zařízení se povinnost evidovat vztahuje.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).