Běžné slevy, kdy potřebujeme vyprodat staré kolekce, aby se uvolnilo místo ve skladu, ty prostě k podnikání patří. A k módě dvojnásob. Ale ty vyumělkované slevy, které lžou zákazníkům, jen aby z nich udělaly nakupovací ovce, ty mě prostě štvou.
Podle mě je česká e-commerce ve stavu, kdy si to u zákazníků nesmíme podělat. I u nás na Different.cz nám stále volají lidé na infolinku a ptají se na úplně základní věci:
- Opravdu to máte skladem, i když tam jasně vidím zelený nápis “skladem”?
- Opravdu mi zboží vyměníte, když mi nebude sedět? Já si to jen chtěla potvrdit.
- Opravdu mi to odešlete hned?
E-shopům prostě pořád spousta lidí nevěří. No a teď obří slevové akce jako Black Friday. Lidem se slibují slevy, aby se hlavně dostali na ten či onen web, a některé firmy vůbec netrápí, že lidem prostě lžou. A já věřil, že už jsme z toho vyrostli.
Pořád se u slev lže
Minulý rok společnost Apify celý měsíc monitorovala ceny všech produktů u Alzy, CZC a Mallu. A prostě a jednoduše zjistila, že se produkty průměrně zlevnily o 28–37 % (myšleno ty slevy, co byly na webu), ale reálná sleva přitom byla kolem 20 % u Alza.cz, 15 % u Mall.cz a 6 % u CZC.cz. A já myslel, že proti tomuhle musíme teď zbrojit v zemích, jako je Rumunsko nebo Maďarsko. Ale ne, základní marketingový trik “oblbování” asi stále funguje i v Česku. Já ale nechci, abychom na něj v naší firmě přistupovali. Neumím si vlastně sebe na meetingu představit, jak hlásám, ať jdou všichni k počítačům a začnou navyšovat a pak hned opticky snižovat ceny. Jsem asi zvláštní.
To samé, jako když občas použijeme slavné “až 70 %”. I tady už jsem zakázal používat tu nejvyšší možnou slevu, kde je v ní dostupný třeba jeden produkt v celé kategorii. Co když se vyprodá? Nechci prostě lidem lhát. Ač si samozřejmě uvědomuji, že marketing je občas o hraní se slůvky a lehkém klamu. Ale nesmí se to přehánět.
A mě ty obří slevové akce štvou z principu. Black Friday ještě vlastně jde. Je to nějaký trend, o kterém alespoň rozhodujeme sami, zda chceme nebo nechceme být jeho součástí. Ač nás to bohužel vždy semele. A dávat slevy v nejsilnější části celého roku je prostě za mě zbytečné a nikomu se do nich úplně nechce. A pak bohužel e-shopy, když mají na miskách vah, jestli chtějí do velkých slev v tomto období nebo ne, tak se raději přikloní ke lži a začnou čarovat s cenami. Aby jako ukojily zákaznickou touhu po slevách, ale zase tak moc netratily.
Nejhorší jsou Dny Marianne apod.
Nejvíc mě štvou akce typu Dny Marianne apod. Ty jsou z byznys hlediska super. Úžasné a parádní. Ale jen pro ten časopis. Prodají víc výtisků, zkasírují miliony za poplatky za umístění kupónu do katalogu a ještě po nás požadují slevu ideálně 30 % a více. Tak blázníte nebo co? Přeci nedáme při naší marži slevu 30 % na nové kolekce, které nám právě dorazily do skladu. Jenže e-shopy a obchody pro jistotu chtějí být součástí tohoto šílenství, protože se bojí, že konkurence v něm bude a oni ne. A tak se zase raději přikloní k oblbování zákazníků.
Toho všeho si všimly další časopisy a tak teď v Česku máme Dny tohohle a Dny tamhletoho. A hlavně “Dny toho časáku, který nikdo už moc nekupuje, ale na těch voucherech by šlo něco trhnout, tak to pojďme zkusit udělat, ať obchoďačky mají co prodávat”. A my abychom víkend, kdy nás někdo nenutí ke slevám, pohledali.
Je to podle mě zbytečná spirála slev a lží a klamů, ze které bude čím dál tím složitější se vymotat. A přitom podle mého názoru by zákazník raději ocenil jistotu, že z něj neděláme trumpetu a jsme jeho parťákem během nákupů online. Nebo máte jiný názor?