Pokud jste v e-shopu ještě nezačali s přípravou vánoční kampaně, máte nejvyšší čas. Ačkoli vždy konkrétní plán kampaně závisí na prodávaném sortimentu a velikosti e-shopu, některé věci platí pro všechny online obchody. Stejně tak jsou univerzální chyby, kterých se e-shopaři v souvislosti s vánočními kampaněmi a prodeji dopouští.
Kdy kampaň připravit a spustit
Přestože babí léto svádí spíše k užívání si sluníčka a teplého počasí, e-shopaři by se již měli naplno věnovat přípravě vánoční kampaně. Podle některých odborníků je ideální plánovat vánoční prodej i samotné kampaně dokonce již v průběhu letních prázdnin. Vánoční prodej je u online obchodů posunut o něco dřív než u kamenných. Začíná již v průběhu září a vrcholí v první třetině prosince. Vzhledem k tomu by e-shopaři měli vánoční kampaň spustit nejpozději v listopadu. Samozřejmě v tomto ohledu záleží i na velikosti rozpočtu, jelikož ne každý obchodník si může dovolit pokrýt tříměsíční kampaň. Při časování samotného spuštění kampaně je pak nejdůležitější sortiment, který e-shop prodává. Dražší zboží nad 3500 korun je potřeba začít promovat dříve, s impulsním lze naopak čekat až na největší nákupní horečku. Obecně se ale předvánoční období stále prodlužuje a začíná každoročně dříve, na což je také dobré myslet,
doplnil serveru Podnikatel.cz Marek Krška, marketingový a obchodní ředitel společnosti NetDirect.
Jak při přípravě kampaně postupovat
Jakmile se e-shopař pustí do přípravy vánoční kampaně, neměl by dle odborníků určitě opomenou:
- Naplánovat rozpočet, ověřit dostatek peněz na PPC reklamu.
- Stanovit cílovou skupinu zákazníků a rozdělit ji na segmenty.
- Vybrat produkty, které budou hrát v kampani hlavní roli.
- Naplánovat marketingové kanály, zamluvit a nakoupit prostor.
- Nepodcenit roli newsletterů a začít je plánovat s předstihem.
- Zkontrolovat správnou funkčnost všech XML feedů.
- Zkontrolovat funkčnost všech variant plateb a dopravy zboží.
- Naplánovat, do kdy bude e-shop schopen dodat zboží do Vánoc různými kanály.
V prvé řadě byste při plánování kampaně měli vycházet z dat v Google Analytics a z předchozích zkušeností. Pokud jste v předchozím roce zkoušeli speciální vánoční texty, je nutné se podívat, zda fungovaly, a případně vyřadit ty nevyhovující. V obecné rovině pak musíte upravit komunikační strategii oproti běžným prodejním obdobím. Komunikačním argumentem může být přeprava zdarma, výhodné produktové balíčky, stejně jako garance dodání do 24. prosince, s tím souvisí 100% jistota v logistice. Dále nepodcenit komunikaci s dodavateli, což znamená zajistit dostupnost zboží a již zmiňovanou logistiku. V ideálním případě to ještě před Vánoci otestovat. Současně se e-shopař musí připravit na větší zátěž i po stránce komunikace se zákazníky, je nutné počítat s více dotazy než v jiných obdobích,
upozornil Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
Důležité je také kampaně v průběhu vyhodnocovat a výsledky využít nejen pro stávající rok, ale hlavně i pro ty následující. Výkon kampaní lze sledovat i na mobilních zařízeních, což ulehčuje práci. Dále pak mějte na paměti, že mnoho zákazníků kupuje na poslední chvíli a vyjděte jim vstříc. V neposlední řadě využijte remarketingové kampaně pro oslovení s povánočními slevami. Zde může e-shopař využít všechny kontakty, které získal v průběhu vánoční nákupní horečky. V neposlední řadě neopomeňte na nákupy z mobilních zařízení. Určitě je třeba věnovat se mobilním nákupům – pokud e-shop nemá mobilní web, stačí připravit například zjednodušenou landing page pro mobil na top produkty. Stejně tak je třeba maximálně využívat možností, které nabízí multikanálový prodej. Pokud e-shop provozuje kamenné pobočky či výdejní místa, je třeba zapřemýšlet nad jejich maximálním propojení a využitím potenciálu, které nabízí, uvedl Ondřej Kleg, Business Development Director společnosti ACOMWARE.
Čtěte také: Vánoce způsobují nákupní horečku. Víme, jak na nich vydělat více
Soustřeďte se na stávající a bývalé zákazníky
Co se týče jednotlivých forem reklamy, nedá se dát obecný návod pro všechny e-shopy. Kromě nepsané povinnosti PPC reklamy a sociálních sítí byste neměli podceňovat ani aktualizaci XML feedů kvůli srovnávačům zboží. Dále je důležité se zaměřit na stávající a bývalé návštěvníky webu. To znamená, připomenout se jim newsletterem a remarketingem. Mnoho zákazníků je při výběru dárků nerozhodných, u těch pak remarketing skvěle funguje,
upřesnil serveru Podnikatel.cz Miroslav Uďan. Bezesporu se přímá komunikace na stávající zákazníky, tedy například directmaily se speciálními nabídkami a podobně, vyplatí. Kdo nedokáže před Vánoci „podojit/vytěžit vlastní zákazníky, musí platit mnohem větší peníze za akvizici nových,
připojil se Jan Janča, obchodní ředitel agentury Cognito.cz.
Čtěte více: V listopadu už musí běžet PPC kampaně na Vánoce v e-shopech. Jak na to?
Neslibujte, co nemůžete splnit
U vánočních kampaní se dá také napáchat řada chyb. Úplně nejhorší je slibovat něco, co nemůžete dodržet. E-shopy také často dělají chybu, když neinformují zákazníky o tom, kdy dostanou svůj dárek a zda to bude do Vánoc. Tato informace na e-shopu nesmí chybět a měla by být uvedena i jednotlivě podle různých typů dopravy zboží. Další chybou je přílišná konzervativnost. E-shop by se neměl bát vyzkoušet remarketing nebo retargeting, právě před Vánocemi je pro to ideální čas,
domnívá se Marek Krška, marketingový a obchodní ředitel společnosti NetDirect.
Čtěte více: 7 častých chyb, které e-shopy dělají v souvislosti s Vánocemi
Častou chybou také je, že přípravu vánoční kampaně nechají e-shopaři až na poslední chvíli, a to i ti, kteří online obchod už nějaký ten rok provozují. Ne všichni se rovněž dokáží poučit z předchozích chyb a mnohdy obchodníci zapomínají zanalyzovat kampaň v jejím průběhu. Další chybou je, že se provozovatelé snaží za každou cenu získat nové návštěvníky a zákazníky a nevyužívají potenciálu stávajících a minulých zákazníků,
uzavřel Miroslav Uďan.