Ať už se to podnikatelkám a podnikatelům líbí, nebo ne, mileniálové, generace Y, tedy plus minus současní dvacátníci až třicátníci, svět byznysu a firem změní.
Na rozdíl od svých rodičů a prarodičů jsou digitální generací, která s moderními technologiemi vyrůstala. A jsou také generací, která má logicky jiné představy o svém životě, jiné priority, odlišnou hodnotovou orientaci než starší generace. Přizpůsobit se jim bude muset ten, kdo je chce oslovit jako své potenciální zaměstnance – a zdá se, že jsou jako zaměstnanci náročnější. I jako podnikatelé budují firmy na trochu odlišných základech.
Čtěte také: Trh práce výrazně proměňuje Generace Y
Jak se tedy má firma konkrétně připravit na mladé zaměstnance? S čím musí počítat a jak by měla komunikovat svou značku, když je chce nalákat a udržet?
Nejsme jen lidské zdroje
Filip Mikschik, zakladatel a CEO společnosti StartupJobs.cz, která se zaměřuje na recruitment pro startupy, pozoruje, že se začíná měnit vztah mezi firmou a zaměstnancem. Z původní jasné dominance firmy v tomto vztahu se stává partnerství – hledání vzájemných kompromisů k oboustranné spokojenosti,
tvrdí. Firmy by se podle něj měly na tuto změnu připravit. Přijde mi, že se mladá generace nechce ztotožnit s myšlenkou toho, že by pro firmu měla být jen nějakým lidským zdrojem, ale bojuje za svou individualitu a i individuální přístup firem k zaměstnancům,
uvádí.
Sdílí zkušenosti
Jak podnikatelé – mileniálové budují firemní značku a její strategii ve vztahu k vlastním i potenciálním zaměstnancům? Nové firmy (startupy) jsou často založené na originálním produktu (řešení zákazníkova problému), dosud v nich pracují samotní zakladatelé, kteří jsou strážci firemní kultury. Často v nich pracují věkově podobní zaměstnanci, čímž je přístup těchto firem k zaměstnancům dán,
říká Petr Hovorka. Vysvětluje, že takové firmy většinou směrem ke svým zákazníkům i zaměstnancům komunikují otevřeně, využívají moderní technologie a komunikační kanály, pořádají nejrůznější akce (meetupy, hackathony…) a budují komunity, v nichž sdílí své zkušenosti. Vidíte v tom nějaké rozdíly od předchozí generace podnikatelů?
– ptá se.
Firma tak musí být podle Filipa Mikschika vůči potenciálním zaměstnancům autentická a pro udržení mladé generace musí pracovat na jejím kariérním a hlavně osobním rozvoji. Jak vysvětluje, musí také zaměstnavatel do pracovního prostoru přinášet dynamiku – prostřednictvím práce na projektech, změnou práce v rámci firmy apod. Přes to všechno dnes nelze počítat s tím, že lidé zůstanou na svých pozicích tak dlouho jako dřív – spíš se budou častěji poohlížet po nových výzvách. A výzvy budou častěji i veskrze osobní, nesouvisející s prací, protože mladí kladou větší váhu i na svůj osobní život,
dodává.
Čtěte také: Generace Y – nový pojem také u podnikatelů
Ředitel personální společnosti Hays Czech Republic Ladislav Kučera sice upozorňuje, že motivace je vždy individuální a liší se i podle oboru, avšak u současné generace zaměstnanců vidí jako důležitou okolnost work-life balance, tedy rovnováhu mezi prací a soukromým životem. Rádi pracují s novými technologiemi, chtějí prostor pro vlastní realizaci a invenci, zajímá je možnost profesního růstu v dané organizaci,
vypočítává. Důležitá je podle něj i komunikace firmy – mladí od ní očekávají rychlé a profesionální reakce a zpětnou vazbu. I to je způsob, jak může zaměstnavatel udělat na uchazeče dobrý první dojem. V současné době jsou právě mladí uchazeči s krátkou praxí a jazykovou vybaveností velmi žádaní, ze strany zaměstnavatelů je tedy třeba se připravit na velkou konkurenci na trhu,
upozorňuje.
Zaměřte se na smysl a dodržte sliby
Server Podnikatel.cz se na mileniály zeptal také Petra Hovorky, Managing Partnera společnosti BrandBakers, která se zabývá budováním značek. Pakliže firmy chtějí získat ty nejlepší lidi z generace 20letých a 30letých, měly by mít opravdu atraktivní nabídku. Autentickou = na nic si nehrát, relevantní = vědět, co mladé lidi ve spojení se zaměstnáním zajímá, a jedinečnou = skutečně se od konkurence v něčem odlišit, objasňuje. Svou nabídku pak musí podle něj firma jasně komunikovat, a to takovými prostředky a skrze takové kanály, které je tato generace zvyklá navštěvovat – typicky třeba přes sociální sítě nebo s vědomím, že 30 % lidí dnes přichází na kariérní stránky přes mobilní zařízení. V nabídce by se firmy měly zaměřit na smysl práce (proč firma existuje nad rámec vydělávání peněz), firemní přístupy, hodnoty a obecně firemní kulturu, dodává
Mají „kariérní vlny“
Představu, jakou mají mileniálové o své kariéře, zkoumala personální společnost ManpowerGroup. Data shrnula do dokumentu Mileniálové a kariéra: Vize 2020. Zde jsou některá zjištění:
- mileniálové jsou, pokud jde o kariéru, optimističtí,
- pracují stejně tvrdě, nebo ještě víc, než předchozí generace,
- většina oslovených plánuje delší pauzy v kariéře – „kariérní žebřík“ tak střídají „kariérní vlny“,
- když se rozhodují o práci, mají tři priority: peníze, jistotu a volný čas; jistota pro ně neznamená, že budou léta sedět na jednom místě, spíš ji vnímají jako jistotu kariéry – u zaměstnavatele zůstanou, když budou mít změnu a nové příležitosti,
- chtějí pracovat se skvělými lidmi, práci si užít, pracovat flexibilně a získávat nové dovednosti.
Při lákání generace Y by měly firmy víc zdůraznit své poslání, tedy to, v čem je svět lepší, když tu jejich firma je,
tvrdí Barbora Filáčková, majitelka společnosti Evolta, která se zaměřuje na nábor zaměstnanců, firemní strategie a koučink. Firma podle ní spíš musí vyprávět vlastní příběh, než jen prodávat nabídky práce.
Upozorňuje, že pro tuto generaci už neplatí, že je vysoká fluktuace něco nechtěného, ale právě naopak. Hledají a zkouší, co jim bude lépe vyhovovat, než aby nad tím příliš dlouho přemýšleli. Osobní zážitek je pro ně víc než odpovědnost k někomu cizímu,
popisuje a doporučuje zaměstnavatelům, aby nechali kandidáty vyzkoušet si práci ve firmě. Mohou se tak vyhnout nevhodnému náboru a ušetřit čas i peníze.
Motivace se proměňuje
Mění se motivace, proč lidé do práce jdou a jak si ji vybírají. Už to není jen o tom, kde nejlépe platí a kdo mi může nabídnout stabilní kariéru a postup,
říká Filip Mikschik. Zvlášť dnes, kdy je kvalitních lidí na trhu nedostatek, podle něj mladí lidé nechodí do práce primárně kvůli materiálnímu zajištění. Hledají v práci smysl, který je bude vnitřně naplňovat. Znovu dodává, že se firma musí změnit v partnera, který sice stále nastavuje pravidla, ale zaměřuje se více na spokojenost a výsledky zaměstnanců, nejen na jejich fyzickou přítomnost v definovaném čase.
Připomíná také, že se generace Y narodila do světa technologií a sociálních sítí. Pokud jste schopni ve firmách nabídnout podobný styl fungování, jako je život generace Y – práci s moderními technologiemi, flexibilní úvazky, cool pracovní prostředí, možnost při práci se i bavit s přáteli, pak jim to při lákání ukažte. Využijte příběhy svých zaměstnanců podobného věku jako reference,
radí zaměstnavatelům. To samé podle ní platí, když si chce firma mladé udržet. Je přitom důležité dodržet všechny původní sliby. A nezapomenout, že se motivace lidí v průběhu času mění.
Čtěte také: Mladá generace pracuje proto, aby žila. Nežije proto, aby pracovala
Klasické benefity už netáhnou
Mladí lidé přicházejí do práce i se svými potřebami, které se mohou od potřeb předchozí generace lišit. A to firmy pochopitelně promění. Podle Barbory Filáčkové je a bude zásadní změnou globalizace pracovního trhu, kdy lze některé profese vykonávat odkudkoliv. Pokud firmy umí pracovat s tzv. virtuálními týmy a nelpí na tom, kde jejich zaměstnanci fyzicky sedí, mají výraznou konkurenční výhodu,
přibližuje možné fungování firem. Za trend, který bude hrát v budoucnu ještě větší roli, považuje flexibilní úvazky a schopnost firem na potřeby zaměstnanců pružně reagovat. Nejenom nastavovat pravidla.
Zaměstnavatelka: Chtějí měnit svět
Sandra Feltham, která se zabývá udržitelným rozvojem, vidí, že je to téma, které mileniály zajímá. Nejvíce nám chodí CV právě od lidí z této generace a ti posílají ty nejlepší motivační dopisy – chtějí měnit svět, dělat práci, která je naplňuje, a zanechat za sebou nějakou stopu,
uvádí. Proto ve firmě nabírá pouze mileniály, kteří ví, o co se v oblasti udržitelnosti jedná, mají podle její zkušenosti celosvětové vědomosti, drive a vášeň pro obor.
Mladí lidé chtějí ve firmě růst, jak kariérně, tak lidsky, a očekávají, že jim v tom firma pomůže,
dodává Filip Mikschik, který se naopak nesetkal s tím, že by někdo vyžadoval třeba stravenky. Nebo ocenil argument, že se něco dělá jen proto, že se to tak dělalo vždycky a není možné změnit věci, které by se daly dělat lépe.
Fakt, že mladí lidé se příliš nezajímají o dříve standardní benefity jako mobil nebo připojištění, potvrzuje i Ladislav Kučera. Firemní akce jsou sice podle něj zajímavé pro nováčky ve firmě, ale později už takový zájem o společně trávený čas nemají. Naopak tvrdí, že lákavé bývají Cafeteria programy, kde si mohou zaměstnanci poskládat výhody podle svých individuálních potřeb.
Čtěte také: Mladí se bez chatu a mobilu v práci neobejdou, nemusí to ale být na škodu
A větší důraz kladou mladí i na to, v jakém pracují prostředí. Zajímají se o práci v silných společnostech, které na příjemné pracovní prostředí kladou důraz. Žádané jsou různě řešené odpočinkové zóny, moderní, kreativní, vzdušné prostory s dostatkem denního světla,
popisuje Ladislav Kučera a doplňuje i zájem o flexibilní pracovní dobu či home office, což souvisí s ohledem na work-life balance.
Lidé, které zajímá udržitelnost
Navíc také mladá generace přistupuje jinak k tématu odpovědnosti a udržitelnosti. Podle Sandry Feltham, která se ve své komunikační agentuře Flagship zabývá korporátní strategií udržitelného rozvoje, společenskou odpovědností a nefinančním reportingem, představují právě mileniálové zásadní milník v oblasti udržitelného rozvoje, a to hlavně v Česku. Celosvětově je to generace, která preferuje obchodní značky s pozitivním společenským dopadem a upřednostňuje zaměstnání, jež ji naplňuje a má smysl. Tato generace očekává od byznysu klíčovou roli při plnění firemní odpovědnosti a udržitelnosti,
tvrdí podnikatelka. Upozorňuje, že mileniálové nechtějí zasvětit svůj život jen zisku. Podle výzkumů se ukazuje, že jsou také generací nejvíce ochotnou připlácet si za udržitelné výrobky a mají největší zájem o budoucnost naší planety,
upozorňuje na okolnost, která mnohé vypovídá i o mladé generaci spotřebitelů.
Kontinuální nábor
Ladislav Kučera z Hays CR upozorňuje na fakt, že jsou mladí lidé vstřícnější ke změnám. Bývají podle něj také inovativní, iniciují nové nápady a řešení. Avšak konstatuje: Nebojí se vyjádřit a diskutovat, oproti starším zaměstnancům však bývají méně loajální – firmy se proto musí připravit na kontinuální náborový proces.
Sandra Feltham dodává, že mileniálové chtějí od firmy, ve které budou pracovat, aby zohledňovala nejen své vlastní potřeby, ale i potřeby okolí. Aby přispívala k trvale udržitelnému rozvoji, byla transparentní a pomáhala zlepšovat společnost. Aby se firmám v budoucnu nejen finančně dařilo, nezbude jim nic jiného, než změnit své myšlení, technologie, svůj byznys model a zamyslet se nad tím, jaké zboží a služby mohou na trhu nabídnout uvědomělým zákazníkům – mileniálům,
říká nekompromisně. To samé podle ní platí pro firmy ve vztahu k potenciálním zaměstnancům. Firmám doporučuje, aby přestaly vnímat společenskou odpovědnost (CSR) jako oblast, která jim nic nepřináší. Firma si musí nastavit kvalitní strategii udržitelnosti v samém jádru byznysu a pravidelně ji měřit a vyhodnocovat. Jen tak jí to může přinést hmatatelné benefity, stejně jako benefity pro okolní prostředí a zaměstnance,
uzavírá.