Chcete expandovat do zahraničí? Žádný problém, kurýrní služby vám pomohou

10. 3. 2017
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Zákazníci v online světě jsou zvyklí na pružnost a pohodlnost nakupování. Tu vedle obchodníků zajišťují i přepravní firmy. Co všechno e-shopům nabízí?

České e-shopy se stále častěji chtějí uchytit na zahraničních trzích. Podle loňského zjištění ADMEZu – Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu by do zahraničí rádo expandovalo 69 % internetových obchodníků a až 40 % z nich se o to reálně pokusí. Jedním z důvodů je velká konkurence v domácím prostředí a hledání dalších možností růstu. Nejsou to jen největší online hráči, o možnosti růstu se zajímá i velké množství středně velkých e-shopů. Důkazem jsou mimo jiné naše statistiky. Z našich 10 000 zákazníků zhruba polovina využívá službu doručování na zahraniční trhy, komentovala Simona Kijonková, zakladatelka logistické společnosti Zásilkovna.cz, která se na průzkumu podílela.

Doba tomu přeje, čtyři z deseti evropských online zákazníků nakupují na zahraničních e-shopech. Tuto teorii potvrzují i výsledky přepravních firem. PPL CZ loni v Česku přepravila 26 milionů zásilek, z toho 1,5 milionu směřovalo do zahraničí. To v porovnání s rokem 2015 představuje 40% nárůst. Firma Geis Parcel CZ se chlubí tím, že objem zásilek do států Evropské unie se jí meziročně zvýšil o 15 %, na Slovensko dokonce o 23 %. Společnost DPD CZ pak do zahraničí vyexpedovala také 1,5 milionu balíků, což bylo o 16 % víc než v roce 2015.

Aby se obchodníkům při rozjezdu na novém trhu dařilo, musí mít mimo jiné i skvěle zajištěnou logistiku a znát zvyklosti zákazníků té dané země. Na většině trhů například očekávají doručení maximálně do 3 až 5 dnů a třeba obyvatelé jihu a východu Evropy si potrpí na dopravu zdarma. Takových specifik je mnohem víc a liší se skutečně stát od státu. Je vhodné se o nich informovat v celokontinentálně působících přepravních firmách, které je znají a dokážou poradit. Za klíčové je ale zpravidla vždy považováno co nejrychlejší doručení. Pro úspěšný start a další působení v zahraničí je proto potřeba usilovat o to, aby doba dodání byla minimálně konkurenceschopná.

A jaké obavy z expanze do zahraničí nejčastěji panují mezi podnikateli v souvislosti s dopravou? Jsou oprávněné nebo zbytečné? Obavy rozhodně nejsou oprávněné, pokud si firma vybere správného přepravce. Problém však často nastává v momentě, kdy podnikatel nezná situaci na konkrétním trhu, neumí jazyk nebo nemá zkušenosti s lokálními přepravci. Proto doporučuji vybrat si takového logistického partnera, který vám může nabídnout stejnou kvalitu služeb u nás i v zahraničí. My nabízíme stejné standardy doručení po celé Evropě – to znamená, že se nemusíte starat o nic navíc, než kdybyste posílali balík po ČR. Pochybnosti o expanzi se mohou objevit také v souvislosti s vracením zásilek nebo řešením nestandardních situací. V síti DPDgroup funguje propojená mezinárodní zákaznická péče a balíček můžete bez problémů poslat zpět odesílateli. Celý proces vracení se ještě zjednoduší se spuštěním nového portálu, který tento rok plánujeme, vzkazuje Miloš Malaník, generální ředitel DPD CZ. 

Psali jsme: Rekordní rok českých e-shopů. Otazník však visí nad tím, co s nimi udělá #EET

Cizina není jen na východě, zkuste objevit i západní trhy

Že je teď velká šance prorazit v zahraničí, to si dobře uvědomují všechny přepravní společnosti, a nabízejí proto svým zákazníkům zajímavá řešení s mnoha výhodami. Mezi ty hlavní patří garance stejného standardu služeb v Česku i v zahraničí. Zákazník tedy ví, co může očekávat. Dále je to už zmíněná znalost zahraničních trhů a místních zvyklostí. Zákazník se tak může soustředit čistě jen na svůj byznys. A v neposlední řadě internetoví prodejci ocení propojenou mezinárodní zákaznickou péči, která je připravena poskytnout odbornou pomoc a informace.

Firem, které jsou schopné doručit zásilku z České republiky do zahraničí, je mnoho. Liší se nejen cenou, ale také rychlostí doručení. Proto je nutné seznámit se s podmínkami na jednotlivých trzích a možnostmi přepravních firem a na základě toho se rozhodnout pro konkrétní řešení. Čím víc oficiálních informací a také názorů z online diskuzních fór, tím lepší rozhodnutí může podnikatel udělat. Na následujících řádcích si můžete udělat základní obrázek o službách několika nejoblíbenějších a cenově dostupných společností.

Už déle než rok funguje platforma ODR – Online Dispute Resolution, která umožňuje řešit spory mezi obchodníky a spotřebiteli mimosoudně i v případě přeshraničního obchodu. I díky tomu se podnikatelé nebojí objevovat cizokrajné trhy. Podrobnosti čtěte v článku E-shopy mohou snadněji expandovat do zahraničí. Začíná fungovat ODR

Společnost PPL provozuje mezinárodní přepravu v rámci sítě DHL a nabízí produkt Connect, díky kterému se zásilky dostanou do všech hlavních evropských zemí. Kromě výhodné ceny služba zahrnuje mnoho dalších výhod, jako je například pravidelné vyzvedávání balíků, automatické pojištění do výše až 500 eur za ztrátu či poškození, kontinuální sledování zásilek a řadu dalších online služeb v rámci balíkové přepravy. Ke standardu patří oznámení o dni doručení, doručení na Parcel Shopy nebo mezinárodní služba vrácení zboží. 

Z toho mohou přímo těžit internetoví prodejci, protože spokojení koncoví zákazníci mohou poskytovatele služeb a prodejce hodnotit a jejich přízeň pomůže podnikání úspěšně rozvíjet. Naším cílem je co možná nejvíce doručení do cílové země zjednodušit, bez ohledu na to, zda byl balík poslán z Vídně, Amsterdamu nebo Prahy, uvedl Petr Chvátal, generální ředitel PPL CZ. Firma službu rozvíjí a propojuje na mezinárodní bázi svou infrastrukturu a služby, protože jednotné standardy služeb jsou podle PPL základním předpokladem pro hladkou přepravu zboží napříč hranicemi.

Společnost GLS provozuje přepravní síť pokrývající 41 evropských zemí. Zákazníci se podle ní stále bojí nakupovat na zahraničních e-shopech, proto je vhodné otevření alespoň jednoho vlastního výdejního místa, které v dané zemi slouží pro řešení reklamací. GLS ale umí nákladnou správu takového výdejního místa plně nahradit přímou přepravou od zákazníka – zpětnou logistikou. Princip spočívá v tom, že na pokyn e-shopu na libovolné adrese v rámci přepravní sítě výrobek určený k reklamaci přepravní firma vyzvedne a doručíme zpět do e-shopu.Zákazníkovi stačí zboží určené k vrácení zabalit a zanést do nejbližšího Parcel Shopu, kterých má společnost GLS po celé Evropě přes 14 000.

V případě, kdy balík nepřesahuje hmotnost 5 kilogramů, jsme schopni nabídnout cenu přepravy, která českým e-shopům umožňuje na zahraničním trhu bez problémů uspět. U balíků nad 5 kilogramů má vyšší hmotnost významný vliv na náklady na dálkovou přepravu i třídění balíků na mezinárodních třídících uzlech, proto se takové zboží obvykle vyplatí přepravovat pouze do okolních zemí, říká za GLS její Division Sales Manager Tomáš Jon a dodává, že společnosti disponuje konzultanty na komplexní poradenství v oblasti mezinárodního elektronického obchodu. Umí proto poradit nejen s přepravou samotnou, ale také se specifiky lokálního trhu. 

Pozadu nezůstává ani Geis Parcel CZ. Služby, které při přepravě do zahraničí nabízíme, jsou srovnatelné s naší balíkovou konkurencí, ať se to týká času doručení, informací o průběhu přepravy nebo SMS, e-mailových a telefonických avizací nebo sítí výdejních míst, řekl na dotaz serveru Podnikatel.cz obchodní ředitel Geis Parcel CZ Lukáš Novotný s tím, že předpokládá, že v doručování zásilek do zahraničí dojde i během letošního roku ke značnému nárůstu. 

V ceně přepravy je vyzvedávání všech zásilek přímo u odesílatele a ručení za každý balík až do výše 50 000 korun. Připojištění na vyšší hodnotu je možné po individuální dohodě. Dále také nepřetržité sledování přepravy zásilek pomocí scanování čárového kódu a počítačově podporovaný Tracking & Tracing. Při zasílání do zahraničí je samozřejmostí možnost celního odbavení pro vývoz na základě udělené plné moci.

Nedávno jsme psali: ČOI se zaměřila na rychlost dodání zboží skladem. E-shopům za to hrozí pokuty

MM 25 baliček

DPD v oblasti mezinárodní přepravy nabízí tři typy služeb, jsou to DPD Private, DPD CLASSIC a DPD EXPRESS. Posledně jmenovaná je ideální pro ty, kteří potřebují přepravit zásilku v rámci Evropské unie do 18:00 následujícího pracovního dne a ještě tento měsíc bude nově k dispozici na všech depech v republice. Jinak trvá mezinárodní přeprava s DPD po Evropě průměrně dva až tři dny. Koncoví zákazníci mají také k dispozici online aplikaci, ve které mají o doručení přehled a můžou si balíček spravovat. Až se DPD připojí k celoevropské síti výdejních míst Pickup, bude možné posílat zásilky z Česka až na 30 000 výdejních míst napříč Evropou. 

Letos se zaměříme na podporu exportérům i firmám, které zatím mají obavy rozšířit svůj byznys do zahraničí. Právě logistika je totiž velkou a nedílnou součástí každé expanze. Našim zákazníkům chceme mezinárodní přepravu co nejvíce zjednodušit, sdílet s nimi know-how z cizích trhů a být jim oporou v dalším podnikání, říká Miloš Malaník, generální ředitel DPD CZ. Čeští internetoví podnikatelé se zaměřují zejména na střední a východní Evropu. DPD jim chce ale ukázat, že existují i další atraktivní trhy, na kterých se dopravce umí pohybovat a navíc je v těchto zemích jedničkou trhu, což vytváří ideální podmínky pro mezinárodní přepravu z České republiky. Konkrétně se jedná o Německo, Francii a Velkou Británii. Od března také běží reklamní kampaň na podporu mezinárodní přepravy, která sází na sílu tradice českých firem a reálné příběhy podnikatelů. Hlavní tváří je Oldřich Sova, jednatel firmy ATEX Sportswear, která obléká českou biatlonovou reprezentaci a s DPD doručují dlouhodobě po České republice i do zahraničí.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).