Chcete franšízu Ambiente, The PUB nebo Výtopny? Zjistili jsme podmínky

18. 12. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
České franšízové restaurační koncepty se těší velké oblibě. Zjistili jsme podmínky pro provoz tří oblíbených nepivovarnických restauračních franšíz.

Franšíza tvoří jednu z možností, kterou mohou zvolit začínající podnikatelé. Pod pojmem franšíza si sice řada lidí stále představí McDonald's ČR či KFC, v dnešní době si však lze v ČR vybrat z několika stovek franšízových konceptů. Většina z nich jsou navíc franšízy tuzemské. Oblibě mezi zákazníky se těší i české restaurační franšízy. Oslovili jsme nejrozšířenější nepivovarnické koncepty a podívali se na podmínky pro získání franšízy a výhody s tím spojené. Zaměřili jsme se na klasické restaurace a nikoli na fast-foody.

Čtěte také: 5 amerických franšíz, které plánují nově zakotvit i v Česku

Restaurační franšízy ve znamení pivovarů

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

České restaurační franšízy se těší velké oblibě.

Restaurační franšízové koncepty se pojí hlavně s tuzemskými pivovary. Pražský Staropramen má Potrefenou Husu, a to ve třech modifikacích: Potrefená Husa restaurace, Potrefená Husa Beerpoint a Potrefená Husa Sportbar. Momentálně jich v Česku můžete najít 30. Se svým restauračním konceptem na bázi franšízy přišel nedávno také humpolecký Bernard. Aktuálně jsou v provozu tři restaurace a další tři jsou rozjednané pro příští rok.

Pivovar Plzeňský Prazdroj sice neprovozuje franšízy, ale velmi úzce spolupracuje s majiteli a provozovateli hospod při vzniku nových konceptových značkových hospod. Jedná se o Pilsner Urquell Original Restaurant, Gambrinus 1869, Excelent Urban Pub, Kozlovnu, nebo Radegastovnu. V současné době existuje již více než šest desítek konceptových restaurací našich značek po celé České republice. Ve všech případech se jedná o velmi úzkou spolupráci s majitelem, nebo provozovatelem restaurace, kdy se společně připraví design nové hospody a časový harmonogram realizace „redesignu“. Většina provozovatelů hospod jsou skutečnými milovníky piva a do realizace hospody skutečně vkládají své dlouhodobé představy. Otevření hospody pak často bývá splněním snu, doplnila serveru Podnikatel.cz Kateřina Krásová, mluvčí Plzeňského Prazdroje.


Čtěte také: Chcete začít podnikat? Známe rub a líc franšízového podnikání

Nejen pivovary je živena franšíza

Jenže kromě pivovarů si podnikatel může vybrat i z dalších restauračních franšíz. Mezi nejrozšířenější patří Ambiente, The PUB či Výtopna.

Ambiente

Už zaběhnuté franšízové koncepty nabízí pod značkou Ambiente společnost AMBI CZ. Jedná se například o koncept Lokál či Brasileiro. Momentálně pod Ambiente patří 15 restaurací a 1 obchod. V příštím roce se bude Ambiente rozšiřovat o nové Lokály, přibude pekárna, restaurace a znovu otevřeme Bokovku, uvedla serveru Podnikatel.cz Šárka Hamanová, manažerka komunikace společnosti AMBI CZ.

Kdo by chtěl mít Ambiente restauraci, musí se chtít osobně věnovat každodennímu řízení restaurace a/nebo kuchyně a považovat to za práci na plný úvazek. Minimální vklad není určen, může se měnit vzhledem k náročnosti nebo velikosti projektu, obecně se pohybuje od 800 tis do 1,5 mil Kč. Co se týče franšízového poplatku, činí 3 až 5 %  z celkového obratu a další 2 % z obratů platí franšízant na marketing. Velikost počáteční investice je individuální a liší se u každého projektu. Obecně se dá říct, že na stavbu restaurace podnikatel potřebuje 8,5 milionu korun. Tato částka se může měnit podle velikosti restaurace, náročnosti konceptu atd, vysvětlila Šárka Hamanová.

I v případě Ambiente platí obecná pravidla výhod franšízingu – podnikatel rovnou začíná podnikat se známou značkou s dobrým jménem, získává přístup k rozpracovanému know-how a podporu kanceláří Ambi CZ a Lokál CZ marketing (grafika ze Studia Najbrt, věrnostní program, PR). Vedle toho získává přístup, kontakty na dodavatele Ambiente.

Čtěte také: 132 českých značek nabízí franšízu. Už jste si vybrali tu svou?

The PUB

Mezi úspěšně tuzemské restaurační franšízy se bezesporu řadí také koncept The PUB Pilsner Unique Bar. V těchto restauracích si mohou zákazníci sami točit pivo pípami umístěnými přímo na stolech. Skrze výčep lze rovněž objednávat jídla a nápoje či volat obsluhu. Nyní je v Česku otevřeno 12 restaurací The PUB a další 4 restaurace se nachází v zahraničí. V roce 2015 by se měly otevřít další 2 restaurace. Franšízant konceptu The PUB musí mít zkušenosti s gastronomií, musí být schopný manažer a být ochoten se na chodu provozovny osobně podílet. Dále by měl mít základní kapitálovou vybavenost a čistý trestní rejstřík. V neposlední řadě preferujeme osoby s určitým nadšením, ale i ochotou stát se součástí řetězce, upřesnil serveru Podnikatel.cz Martin Šampalík, jednatel společnosti The PUB Franchising.

Vstupní poplatek činí 200 000 Kč a firma The PUB Franschising si ještě bere 2 % z obratu provozovny. Počáteční investice se odvíjí od velikosti a stavu prostor, obvykle jde nicméně o částku přesahující 5 milionů korun. S částí investice ale může franšízantům pomoci firma The PUB Franchising, a to prostřednictvím svých partnerů  

Franchisant konceptu The PUB Pilsner Unique Bar získá kromě zavedené značky a know-how také komplexní podporu od fáze výběru lokality a budování provozovny až po provoz, tedy oblasti školení, marketingu, IT podpory, servisu atd. Naše provozní oddělení poskytuje provozní audity a poradenství. Zajišťujeme vše od architektonické studie prostor a projektů technologií až po montáž technologie a interiéru, dodal Martin Šampalík.

Čtěte také: Známe 5 nejlepších franšíz na světě. Žebříčku vévodí fast-foody

Výtopna

Možnost franšízy též nabízí restaurace Výtopna, která je charakteristická tím, že nabízí nápojovou obsluhu prostřednictvím modelové železnice. Vláčky přivezou zákazníkům nápoje až doslova pod nos. Aktuálně fungují v ČR čtyři restaurace Výtopna a v příštím roce by měly přibýt minimálně dvě nové.

Kdo by chtěl Výtopnu provozovat, nesmí současně provozovat jiné restaurace a zároveň musí být schopný finančně zainvestovat. Společnost EFEF, která licenci prodává, preferuje rovněž větší města. Vstupní poplatek činí 10 000 eur (276 300 korun), průběžný franchisový poplatek je 5 % z hrubého obratu a marketingový poplatek je 3 % z hrubého obratu. Velikost počáteční investice se pohybuje v milionech korun. Záleží na velikosti provozu a samozřejmě musíme brát v úvahu i lokalitu a další aspekty, ale přibližně mluvíme o částce 250 000 eur a více, doplnil serveru Podnikatel.cz Martin Patočka, Office Manager společnosti EFEF.

skoleni_8_1

Franšízantovi poskytne firma ETEF tyto výhody:

  • Získá veškeré informace nutné pro zahájení provozu
  • Pomoc/rady s výběrem místa pro restauraci
  • Návrh architektonického řešení restauračních prostor
  • Marketingové poradenství
  • Železnice – technologie, HW/SW, instalace, montáž, školení, servis
  • Nejvýhodnější ceny za produkty a služby našich dodavatelů
  • Tvorba menu restaurace
  • Pokladní a řídící software
  • Rezervační systém
  • Receptury
  • Služby marketingu
  • Tvorba doplňkového sortimentu
  • Slevy 
  • Bonusy

Další franšízy podmínky nesdělily

Restaurační franšízy nejsou jen tři výše zmíněné. Několik franšíz je například pod konceptem Šatlava a zhruba dvě desítky restaurací má koncept Švejk restaurant. Ani jeden z provozovatelů ale na otázky serveru Podnikatel.cz k podmínkám neodpověděl.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).