Jen v Praze podle Ročenky dopravy Technické správy komunikací za loňský rok zaznamenaly sčítače na cyklostezkách přes čtyři a půl milionu průjezdů, což je oproti meziročnímu srovnání více než přes jeden milion. Na trase u Vršovického nádraží došlo k nárůstu až téměř o 140 procent a nejvíce se na kole jezdilo od dubna do července.
Co se dozvíte v článku
Bez předobjednávek by to nešlo
Prodejny a servisy kol otevřely podobně jako další kamenné prodejny na začátku května. Prodejny po otevření očekávaly velký nápor a musely se potýkat také s nedostatkem kol i komponent pro jejich výrobu. Například obchodní ředitel českého výrobce jízdních kol Bike Fun International (BFI) Martin Guráš pro server Novinky.cz v březnu sdělil, že už budou objednávat komponenty na sezonu 2023. Jinak by neměli kola včas a museli by zastavit výrobu. Vinou pandemie se dodací lhůta dílů protáhla z půl roku na rok až rok a půl.
Ve společnosti 4 KLUCI OD KOL mají slovy Marka Schaeura naštěstí oproti jiným obchodům kol relativně dostatek. Situaci totiž předvídali a kola si dostatečně doobjednali. Podle Martina Kudrny, CEO firmy Bikero.cz, v současné době stále výrazně převyšuje poptávka nabídku. Také jim se díky včasným a navýšeným předobjednávkám podařilo dobře reagovat na vzniklou situaci. Kola od dodavatelů jim tak chodí průběžně a fungují v režimu „just in time“, to znamená, že kolo naskladní, smontují, seřídí a následně kolo ihned vyráží k zákazníkovi. Problémy se zdržením se vyskytují u všech typů kol, ale nejvíce je to patrné u dětských a levnějších kol, kde výrobci stále čekají na komponenty. Osobně si však myslím, že se během podzimu letošního roku situace začne stabilizovat,
dodává.
S doplňky problém není
Marek Schauer serveru Podnikatel.cz prozradil, že s nabídkou doplňků problém nemají, naopak mají všeho dostatek, a to i náhradních dílů a cyklooblečení. Dovoluji si tvrdit, že konkrétně v oblečení máme nejlepší výběr v Brně,
doplňuje. Také podle Martina Kudrny je u doplňků situace mnohem lepší a problémy s dodávkami jsou takřka minimální. Pro letošní rok jsme rozšířili portfolio dodavatelů a zásadně navýšili předobjednávky u stávajících dodavatelů,
říká dále.
Prodeje rostou
V Bikero jsou prodeje více než dobré a od začátku roku zaznamenávají v každém měsíci nárůst tržeb v desítkách procent oproti loňskému rekordnímu roku. Stejně jako v minulém roce měli televizní kampaň, která má vynikající výsledky s tím, že letos se zaměřili právě hlavně na doplňky. Nejen díky probíhající sezóně, ale i díky situaci na trhu, je poptávka po kolech stále vysoká. Kola nám chodí průběžně, a tak se snažíme je ihned expedovat k zákazníkům, s čímž nám pomáhá i bikero kurýr, který obstará dovoz smontovaných a seřízených kol přímo až k zákazníkům domů,
popisuje Martin Kudrna.
Ve společnosti 4 KLUCI OD KOL v období prázdnin poptávka po kolech lehce poklesla, což v tomto období bývá obvyklé. Nicméně, pokud má někdo o kolo zájem, tak mu dokážeme vždy nějaké nabídnout. Horší výběr je znát v segmentu gravel, který je v poslední době čím dál tím oblíbenější, a to hlavně díky své universálnosti,
upřesňuje Marek Schauer.
Někde pomohl e-shop
Martin Raufer z magazínů Velo a Elektrokola v článku na iDnes.cz popisuje, že nákup kol on-line je sexy, cool, rychlý a pohodlný a někdy i levný. Nemusíte se kvůli němu trmácet do prodejny, což ale v případě kola doporučuji tak jako tak. Je dobré kolo vidět fyzicky, držet ho v ruce, sednout na ně,
radí zde. Bikero však na příchod pandemie a začátek restrikcí v loňském roce zareagovali masivní televizní kampaní s motem zaměřenou právě na jejich e-shop. Martin Kudrna uvádí, že hned v úvodních dnech prvního z mnoha lockdownů jejich tržby začaly raketově růst a meziroční nárůsty tehdy atakovaly úroveň 400 %.
Později se situace o něco zmírnila a museli začít bojovat s nedostatkem kol na světovém trhu. Od dodavatelů tak vykoupili téměř všechny zásoby a paradoxně tak pro ně bylo nejtěžší udržet standard nastavených zákaznických služeb a také rychlé fungování expedice. I to se nám ale myslím podařilo a v průběhu jarního lockdownu jsme pro zákazníky otevřeli druhou pražskou prodejnu. A nyní již mohu prozradit, že do konce roku stihneme ještě jednu,
uvádí Martin Kudrna. Marka Schaeura nejvíce omezovala zavřená provozovna a v době, kdy internetový obchod teprve spouštěli, jim zákazníci na prodejně znatelně chyběli.
Jak vybrat kolo?
Podle Martina Kudrny je to docela složitá otázka, ale všeobecně je důležité si dopředu rozmyslet, kde s kolem budete jezdit, a podle toho vybrat vhodný typ. Z jejich průzkumů vyšlo jasně najevo, že přes 50 % českých cyklistů jezdí na horském kole, ale do terénu takřka nezavítají a bylo by pro ně vhodnější kolo gravelové anebo trekingové. Důležité je také vybrat vhodnou velikost rámu, protože zde se často chybuje. Je proto dobré věnovat pozornost velikostním tabulkám. Každý výrobce má trochu jinou geometrii, proto je dobré to případně zkonzultovat s odborníkem například na infolince nebo se zastavit na kamenné prodejně, kde si kolo zákazník může rovnou i vyzkoušet,
vysvětluje. Také podle Marka Schauera je zásadní zvolení správné velikosti kola a první otázkou při koupi kola je „kde chcete na kole jezdit“. Typů kol je v dnešní době několik a každý typ má svá specifika. Dobře zvolený typ a velikost kola rozhoduje, zda se vám na kole bude líbit či bude stát v garáži . Úroveň výbavy je pak již bonus,
popisuje.
Jak jsme již psali, v případě elektrokol je to podobné, Michal Běhan, jednatel půjčovny Moravia Adventures, uvádí jako základní parametry pro výběr výšku, váhu, věk (i zdravotní stav) zákazníka a způsob použití (terén, dojezd). Jakub Ditrich, vedoucí z Ekolo.cz, pak doporučuje si stanovit cenový strop pro nákup a pak ideálně v tomto cenovém rozmezí vyzkoušet dva až tři různé modely a zůstat u toho, který z hlediska jízdních vlastností, ovládání a samozřejmě i designu odpovídá nejlépe.