Chcete mít e-shop a nemáte peníze na pořízení zboží a skladu? Víme, jak na to

13. 9. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Jestliže chcete provozovat e-shop a nemáte dostatek prostředků na pořízení zboží a sklad, nemusíte hned házet flintu do žita. Poradíme vám, jak můžete začít.

Chcete si přivydělávat provozováním e-shopu, nemáte však dostatek prostředků na jeho rozjezd? Řešením může být tzv. dropshipping. Jedná se o obchodní model, ve kterém svůj e-shop napojíte na větší online obchod, jehož zboží prodáváte pod svým vlastním jménem. Když si ve vašem e-shopu zákazník objedná zboží, objednávka přijde rovnou dodavateli. Ten s odesláním počká, dokud mu za zboží nezaplatíte. Jakmile mu požadovanou částku (zpravidla velkoobchodní cenu) uhradíte, pošle balík vaším jménem zákazníkovi. Ten vám pak zaplatí cenu, za kterou prodáváte v e-shopu a rozdíl je vaším ziskem.

Dropshipping má výhody především v tom, že nepotřebujete do začátku žádné velké finance ani žádný sklad se zbožím a šetří vám čas s expedováním zboží zákazníkovi. Systém dropshippingu ale samozřejmě přináší svá rizika. Na vašich bedrech a odpovědnosti totiž zpravidla zůstává vrácení zboží v zákonné lhůtě 14 dní, reklamace a také zboží, které zákazníci nevyzvedli. Rovněž kupujete (a následně prodáváte) „zajíce v pytli“, jelikož se nemůžete být jistí, co a jakým způsobem dodavatel pošle.

Čtěte také: Má smysl si k e-shopu pronajímat i sklad? Jak pro koho

Jak funguje dropshipping

Abyste si zřídili a provozovali výdělečný e-shop, nepotřebujete do začátku nutně desetitisíce korun na pořízení zboží či pronájem skladu. Můžete totiž využít systém dropshippingu, obchodním model pocházejí z USA. Jde o systém, kdy si zřídíte vlastní e-shop, avšak prodáváte zboží domluveného velkoobchodníka nebo domluvených velkoobchodníků. S dodavatelem uzavřete smlouvu, on vám poskytne XML feedy, které importujte do svého e-shopu. XML feedy většinou obsahují informace o produktech, jejich dostupnost a možnosti přepravy. Po jejich implementaci si pak v e-shopu určíte cenu jednotlivého zboží.

Celý systém pak funguje následovně. Zákazník si na vašem e-shopu objedná zboží (například mikinu za 500 Kč), objednávka automaticky přijde vašemu dodavateli. Jeho velkoobchodní cena činí pro vás třeba 400 Kč. Jakmile dodavateli objednávku zaplatíte, vyexpeduje zboží vaším jménem zákazníkovi. Do balíku může samozřejmě přiložit různé vaše reklamní letáčky či propagační předměty. Náklady spojené s expedicí zboží (hlavně poštovné a balné) hradíte sice dodavateli vy, můžete je však přenést do koncové ceny pro zákazníka. Zákazníkovi pak přijde zboží jakoby od vás. Rozdíl mezi prodejní cenou a nákupní cenou vytváří váš zisk.

Čtěte také: Máte e-shop nebo kamennou prodejnu? Mobilem už mohou platit i vaši zákazníci

Z tohoto principu poměrně jasně vyplývají pozitiva a negativa dropshippingu. Dropshipping se hodí především pro začínající e-shopaře, kteří nedisponují velkými finančními prostředky.
Hlavní výhodou dropshippingu jsou minimální náklady s vybudováním infrastruktury nutné ke skladování a rozesílání zboží. Obchodník nemusí zajišťovat vlastní sklad ani samotné odesílání zboží. Volba marže a konečné ceny je na e-shopu, upřesnil serveru Podnikatel.cz Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Zásilka vypadá, jako byste ji odeslal vy, je možné vložit vlastní propagační materiál a budovat vlastní brand, připojil se Tomáš Pospíšil z agentury Dobrý web.

Výhody dropshippingu

  • minimální vstupní náklady na rozjezd
  • zásilka vypadá, jako byste ji odeslali vy, je možné vložit vlastní propagační materiál, budovat vlastní brand 
  • zisk bývá vyšší než u přeposílání objednávek, kdy obdržíte pouze provizi 
  • nemusíte se starat o sklad a expedice zboží

Fakt, že zásilku neposíláte vy, však zároveň tvoří i negativum. Nemůžete totiž zkontrolovat kvalitu a způsob odeslání. Mezi nevýhody se dá též zařadit, že na rozdíl třeba od přeposílání objednávek musíte řešit reklamace a vrácení zboží v 14denní lhůtě. Pokud zákazník zboží nevyzvedne, opět jdou náklady za vám, a ne za původním dodavatelem. Rovněž textové popisy přebíráte od dodavatele, díky tomu vzniká problém s neunikátním obsahem z pohledu SEO, jen těžko může mít takový e-shop lepší pozici než e-shop dodavatele, upřesnil serveru Podnikatel.cz Tomáš Pospíšil, SEO Specialista z agentury Dobrý web.

Nevýhody dropshippingu

  • nevíte, co opravdu prodáváte, zboží vám vůbec nepřijde pod ruku 
  • nevíte, jakým způsobem je zboží zabaleno a expedováno
  • z pohledu SEO máte horší pozice než e-shop dodavatele 
  • musíte řešit reklamace, vrácení zboží i nevyzvednuté zásilky

Způsob fungování dropshippingu se ale může změnit v závislosti na tom, jak přesně nastavíte spolupráci s dodavatelem. Někteří velkoobchodníci přijímají například zpět i zboží, které vám zákazník vrátí v lhůtě 14 dní nebo které si vůbec nevyzvedne. V takovém případě si strhnou jen cenu za poštovné a balné. Jiní zase budou třeba požadovat minimální cenu, za kterou můžete zboží prodávat.

Nepleťte si dropshipping s přeposíláním objednávek

Přestože se dropshipping v Česku za poslední dva roky poměrně rozšířil, podle odborníků zde na této bázi nefunguje více než několik stovek e-shopů. Řada e-shopů však využívá smíšený model, kdy kromě dropshippingu prodávají „i sami“. Z úspěšných dropshippingových obchodů se navíc většinou stávají klasické e-shopy s vlastním skladem a expedicí zboží. Při správném výběru odvětví a partnerského velkoobchodu se dropshippingem dá uživit i celá fungující společnost. Záleží pouze na správně nastavených procesech. Často se ale jedná pouze o přivýdělek, což je ovšem případ mnoha malých e-shopů, upozornil Jan Vetyška.

Čtěte také: Co zákazníci chtějí od e-shopů a na co si nejvíce stěžují? Čtěte přehledně

MM 25 baliček

Dropshipping si řada lidí plete s již zmíněným přeposíláním objednávek. Oba systémy sice mají společné, že umožňují spustit e-shop s minimem vstupních prostředků a bez nutnosti skladových prostor. Oproti dropshippingu však přeposílání objednávek pracuje na jiném principu. Zákazník si ve vašem e-shopu objedná zboží, vy objednávku přepošlete dodavateli a ten vše zařídí. Vám pak vyplatí provizi za zprostředkování obchodu, která však nebývá příliš vysoká. Dodavatel pak zašle balík zákazníkovi pod svým jménem, takže reálně hrozí, že propříště si zákazník zboží objedná přímo u dodavatele. Na druhou stranu pak sám dodavatel vyřizuje reklamace, nevyzvednuté zásilky a vrácení zboží během 14 dní.

Foto: www.isifa.com

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).