Osobní odběr se těší u českých zákazníků poměrně velké oblibě. Řada e-shopů proto využívá služeb firem, které online obchodům nabízí síť výdejních míst. Některé z těchto služeb zřizují výdejní místa u externích partnerů, tedy zpravidla u provozovatelů vlastních kamenných obchodů. Pro tyto obchodníky může být partnerství s firmami, které zajišťují síť výdejních míst, zajímavou možností, jak si přivydělat. Zeptali jsme se proto firem, které výdejní místa nabízí, jaké podmínky musí obchodník splnit, aby mohl fungovat jako výdejní místo, a také, jaké příjmy mu z toho plynou. Několik zapojených obchodů se s námi rovněž podělilo o zkušenosti, zda a co jim zařazení mezi výdejní místa přináší.
Čtěte také: Máme srovnání firem, které e-shopům nabízí výdejní místa pro osobní odběry
Co musíte splnit, abyste se stali výdejním místem
Nárůst obliby osobních odběrů se sice v posledních měsících zastavil, přesto patří z pohledu zákazníků e-shopů mezi nejoblíbenější formy “dodání” zboží. Ne každý e-shop si však může dovolit mít vlastní výdejní místo a mnoho z nich tak využívá firem, které nabízí síť výdejních míst pro e-shopy. Výdejní místa nabízí například Uloženka.cz/Heurekapoint, Zásilkovna.cz, Zásilkomat.cz, PPL Partner či Žabkapoint. Zatímco některé z těchto projektů mají vlastní síť výdejen, jiné využívají externí kamenné obchodníky. Podle firem, které využívají externí partnerství, mohou tyto obchody na zřízení výdejního místa vydělat. Stát se výdejním místem se však nemohou všechny obchody.
Čtěte také: Král je mrtev, ať žije král. Osobní odběr nahrazuje dobírku
Zásilkovna.cz
Služba Zásilkovna.cz, která se soustředí i na menší regiony, má v současnosti v České republice a na Slovensku 322 poboček. Na konci letošního roku však chce Zásilkovna.cz disponovat přibližně 400 až 450 místy. Aby se obchod mohl stát výdejním místem Zásilkovny, musí splnit určitá kritéria. Mezi hlavní podmínky patří ekonomická stabilita a právní bezúhonnost, nesmí být zadlužený vůči státu ani dalším subjektům. Další z podmínek se týká umístění provozovny, která by měla být pro zákazníky na dobře dostupném místě, nejlépe v centru města nebo v jinak zajímavé lokalitě. Dále pak dostatečná velikost skladu a otevírací doba.
Všechny žádosti obchodníků posuzuje Zásilkovna.cz individuálně především s ohledem na umístění provozovny. Ideální jsou dobře dostupné prostory nejlépe v přízemí s výlohou nebo s plochou pro dostatečně výrazné označení, ve větších městech pak blízkost dopravních uzlů, umístění v nákupních centrech nebo parkovací místa v blízkosti provozovny,
doplnila serveru Podnikatel.cz Simona Kijonková, zakladatelka společnosti Zásilkovna.
Co se týče výhod a benefitů pro obchodníky, patří mezi ně podle Kijonkové propagace jejich provozovny v rámci projektu a příliv nových potenciálních zákazníků, kterých může přijít v závislosti na lokalitě 20 až 100 denně. Samozřejmostí je také odměna formou provize, která vychází z mandátní smlouvy. Našim partnerům v rámci franšízy poskytujeme kompletní know-how. Samotný obchod nemá se zřízením pobočky Zásilkovny prakticky žádné náklady. Veškerý branding provozovny zařídíme my, stejně tak kontakt s klientem i zákazníkem prostřednictvím našich systémů nebo servisní linky,
upřesnila Simona Kijonková. Přesnou výši provize ale Zásilkovna neuvedla.
Čtěte také: Přes Zásilkovna.cz mohou e-shopy nově prodávat i přímo v kamenném obchodě
PPL Partner
Ještě větší síť externích výdejních míst a ještě větší ambice růstu má služba PPL Partner. Aktuálně má PPL 451 výdejních míst a na konci roku by jich mělo být až 800. V příštím roce by se firma PPL Partner ráda dostala na číslo blížící se 2000. Aby se mohl obchod do sítě zapojit, musí mít reprezentativní vzhled a výlohu, dobrou dostupnost a parkovací místa, celodenní pracovní dobu a otevřeno i o víkendech. Nutné je též disponovat připojením k internetu a 1–2 m2 k uložení balíků bez volného přístupu zákazníků prodejny. Nutnou podmínkou je možnost označení provozovny, prostor pro uskladnění balíků, otevírací doba PO-SO. Výhodou je potom připojení k internetu a vlastní počítač (můžeme dodat), otevírací doba v neděli a místa s větším pohybem lidí,
uvedl serveru Podnikatel.cz Milan Loidl, ředitel pro marketing a obchod společnosti PPL.
Vstupní náklady pro obchod nejsou dle Loidla žádné a díky spolupráci získává navíc příjmy v podobě odměny za každý vydaný nebo přijatý balík. Neméně zajímavým benefitem jsou klienti, kteří přijdou vyzvednout či podat zásilku a zároveň si něco nakoupí,
komentoval Loidl. Konkrétní výši provize odmítl ale Loidl uvést.
Čtěte také: Poštomatům se daří restart, zájem o ně narůstá
Zásilkomat.cz
Také služba Zásilkomat.cz hledá obchody v místech s velkým pohybem lidí (u nádraží, u zastávek tramvají, autobusů nebo metra, u obchodních nebo kancelářských center atd.) nebo s velkou koncentrací obyvatelstva (náměstí, sídliště atd.). Dále by výdejní místo mělo mít prodlouženou otevírací dobu s alespoň jedním otevřeným dnem o víkendu. Naši síť budujeme jako neutrální. Vysvětlím příkladem. Spolupracují s námi e-shopy prodávající elektro nebo léky. Jako výdejní místa proto nevolíme prodejny elektro nebo lékárny,
vysvětlil serveru Podnikatel.cz Petr Houdek, jednatel společnosti Zásilkomat.
Také Zásilkomat.cz platí odměnu z každého balíku a také Zásilkomat nechce její přesnou výši zveřejnit. Aktuálně čítá síť Zásilkomatu 17 výdejních míst v 11 městech a do konce roku chce firma toto číslo rozšířit na 30 výdejních míst.
Příjmy z výdejního místa nejsou velké
Server Podnikatel.cz oslovil i obchodníky, kteří jsou do projektů zapojeni a kteří fungují jako výdejní místa. Ti se shodují, že náklady na zřízení výdejního místa opravdu prakticky žádné nejsou. Kdo by však čekal nějak horentní zvýšení příjmů, bude zklamán. Oslovení obchodníci se shodují, že příjmy z výdejních míst se pohybují maximálně v řádu tisíců.
Přínos není velký, v běžném měsíci je to kolem tisícikoruny. Takže drobný příspěvek na mzdové náklady. Že by bylo výdejní místo výrazným přínosem ke zvýšení příjmů, to se našeho modelářského oboru v podstatě netýká, a když tak jen minimálně. Výdejní místo jsme zřídili jako berličku, abychom přečkali tzv. chudé měsíce od dubna do října,
uvedl serveru Podnikatel.cz Richard Klepárník z RK model Brno, který spolupracuje se Zásilkomatem. Nemáme přesná data. Ale počáteční náklady jsou téměř nulové. Zákazníci, kteří si přijdou pro nějakou zásilku, si samozřejmě sem tam něco koupí – ale nedá se to z našeho pohledu moc kvantifikovat,
uzavřel Ruslan Skopal ze společnosti DaniDarx, která provozuje e-shop a kamennou prodejnu v Praze Trenýrkárna.cz.