Výrobci potravinářských produktů, ale i další podnikatelé se musí připravit na nová pravidla značení potravin. Kdo bude chtít například nazvat svůj výrobek „česká potravina“, bude muset splnit několik náležitostí. Nová pravidla přináší vyhláška ministerstva zemědělství, která se nyní nachází v připomínkovém řízení.
Vyhláška je doplňkem velké novely zákona o potravinách
Velká novela zákona o potravinách, která nabyde účinnosti na začátku příštího roku, přinesla malou revoluci ve značení potravin. Výrobci potravin musí zvětšit velikost písma na obalech potravin na 1,2 mm (u menších obalů na 0,9 mm) a zpřísňují se požadavky na viditelnost informací. U nebalených potravin zase bude muset být v jejich blízkosti uveden název potraviny, země původu, firma a adresa sídla výrobce potraviny.
Čtěte více: Revoluce ve značení potravin. Pro obchodníky máme seznam co změnit
Česká potravina získá svoji definici
Řadu dalších povinností však zákon neobsahuje přímo a nechává je na doprovodných vyhláškách. Jednu z nich nyní ministerstvo předložilo do připomínkového řízení. Vyhláška například nově standardizuje pravidla pro označení “česká potravina”. Aby šla potravina označit jako česká, musí splnit následující kritéria.
Výrobek byl vyroben:
- na území České republiky,
- provozovatelem potravinářského podniku usazeným na území České republiky a
- nejméně 75 % složek k jeho výrobě pochází z České republiky.
Limit 75% podílu českých surovin pro výrobu „českých potravin“ je jednoduchým a přehledným pravidlem, které na jedné straně neomezuje podíl českých surovin v mnohem vyšším zastoupení než 75%, a na druhé straně samozřejmě potraviny, které neobsahují tento vymezený podíl českých surovin, nelze považovat za „českou potravinu“,
vysvětluje se v důvodové zprávě k vyhlášce.
Na „vodečky“ či „lovečáčky“ zapomeňte
Vyhláška ale neřeší jen označení “české potraviny”, nýbrž i další věci. Vyhláška zamezuje používání napodobenin názvů potravin, které jsou vymezeny právními předpisy, u jiných potravin, které nesplňují stanovené jakostní požadavky. Jako příklad se v důvodové zprávě uvádí názvy „vodečka“ či „lovečák“. Novinky se v neposlední řadě týkají též způsobu označení potraviny, která obsahuje pouze aroma a nikoliv složku jako takovou, či způsobu uvedení údaje o možné přítomnosti látek nebo produktů vyvolávajících alergie.