Dělám to, co umím nejlíp. A když je to možné, pracuju, kde chci a kdy chci.
Jen opravdu málo lidí dnes může něco takového říct. Většinu z nás práce nebaví a někdy dokonce i štve. Změna ale nastat může. Třeba s pomocí pozitivní psychologie, která tvrdí: nehledejte své chyby – najděte a rozviňte své silné stránky.
Hlavně, aby práce bavila
Jen asi každý desátý ze zaměstnaných lidí prohlásí, že ho práce baví a naplňuje. Vyplynulo to z nedávného výzkumu společnosti Gallup, který proběhl mezi více než 47 000 zaměstnanci ve 120 zemích celého světa. Většina z dotázaných svou práci dělá bez valného zájmu a pracuje jen o trochu více, než je potřeba k tomu, aby nepřišli o místo. A celých 27 % jejich práce dokonce vyloženě štve, svým naštváním otravují ostatní anebo odvádějí mizerný výkon.
Čtěte také: Co brání rozšíření práce z domova? Legislativa i manažeři
A přitom z výzkumu dále vyplynulo, že angažovaní zaměstnanci jsou nejen produktivnější, ale například i lépe snášejí neoblíbené pondělky nebo náročné dojíždění. Naproti tomu neangažovaní mrzouti bývají mnohem více nemocní nebo mají častěji pracovní úrazy.
Další průzkum mezi americkými firmami pak prokázal, že právě angažovanost je tím nejdůležitějším faktorem pro celkovou spokojenost zaměstnanců. Tedy nikoliv kratší nebo flexibilní pracovní doba či dlouhá dovolená. Ukázalo se například, že i když měl neangažovaný zaměstnanec šest týdnů dovolené, pořád byl méně spokojený než pracovník angažovaný s pouhým jedním týdnem volna.
Dvanáctero nadšeného zaměstnance
Když společnost Gallup zprůměrovala odpovědi téměř padesáti tisíc respondentů z celého světa, sestavila žebříček dvanácti faktorů, které nejvíce přispívají k angažovanosti v práci:
- Vím, co se ode mě v práci očekává.
- Mám potřebný materiál a vybavení pro to, abych mohl(a) dělat svou práci dobře.
- Každý den můžu v práci dělat to, co umím nejlépe.
- Moji kolegové chtějí odvádět dobrou práci.
- To, co dělá moje firma, má smysl. Myslím si proto, že i moje práce je důležitá.
- Mám v práci nejlepšího kamaráda.
- Vedení se zajímá o moje názory.
- Někdo z nadřízených nebo kolegů se o mě zajímá jako o člověka.
- Někdo v práci podporuje můj rozvoj.
- V posledním roce jsem se mohl něco nového naučit a rozvíjet se.
- V posledním týdnu mě někdo pochválil.
- V posledním půlroce se mnou někdo z firmy mluvil o mém pokroku.
Jak je vidět, velkou roli hrají jak jasně stanovené podmínky či pozitivní zpětná vazba, tak i právě možnost sebevyjádření nebo příležitost k vlastnímu rozvoji. Na tomto místě možná mnohý zaměstnavatel namítne, že nadchnout většinu lidí je nadlidský úkol. Zaměstnanci jsou zpravidla od přírody líní a k výkonu je povzbudí jen tvrdá ruka, případně upozornění, že na jejich místo čeká deset dalších zájemců.
Čtěte také: Flexibilní formy zaměstnání jsou stále oblíbenější
Najít vlastní jedinečnost
Jednu z odpovědí na tento problém přináší pozitivní psychologie, přesněji psychologie silných stránek. Když se její otec Donald O. Clifton ještě jako student psychologie rozhlížel v padesátých letech minulého století po svém oboru, zjistil, že psychologii zajímá vlastně jen to, co se tváří jako duševní nemoc. A napadla ho provokativní otázka: Co by se stalo, kdybychom studovali to, co je u lidí zdravé?
Místo teoretické odpovědi to pak zkusil prakticky a svůj vědecký zájem věnoval úspěšným lidem.
Jaká je tedy hlavní myšlenka psychologie silných stránek? Že u každého člověka můžeme najít talent, kterým dotyčný předčí tisíce dalších lidí. A pokud se nám tento talent podaří nalézt a podpořit, získáme zaměstnance, který se takzvaně našel. Pro svou práci je motivovaný, protože, ví, že ji dělá dobře a že při ní využívá své jedinečné schopnosti. Jak ale takový talent v lidech najít?
Angažovaní zaměstnanci: Ideální adepti práce na dálku
Je ovšem ještě jeden důvod, proč usilovat o angažovanější zaměstnance. Tím důvodem je rozvoj moderních technologií a čím dál větší tlak na snižování nákladů například pomocí práce na dálku. Práce na dálku nebo práce z domova je totiž stále bezkonkurenčně nejlevnější způsob, jak provozovat firmu. Této možnosti lze využít jak plně a své kanceláře zrušit, tak je možné jen omezit jejich provoz a pracovat na dálku například jeden den v týdnu.
Čtěte také: Vyplatí se firmě, když zaměstnanec pracuje z domova?
Ovšem taková práce vyžaduje disciplinované a především angažované zaměstnance, kteří nepotřebují trvalý dohled, a vedení firmy jim může důvěřovat. Takoví lidé nemívají takový problém se sebekázní, dokážou si práci lépe naplánovat nebo ji oddělit od osobního života. Celkově vzato tak zaměstnanci, kteří mohou naplno využít a rozvíjet svůj talent, přinášejí firmě nejen reálný zisk, ale mohou jí i nejednu korunu ušetřit.
Foto: www.isifa.com