Chcete prodávat v business centrech? Poradíme, jak na to

14. 5. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Kdy lze rozložit stánek v business centru? Musí prodejce vždy nabízet jen fair trade, bio, či zboží z chráněných dílen? Podívejte se na specifický druh prodeje.

Velká business centra na jednom místě koncentrují velké množství firem a lidí, kteří často také patří do vyšší příjmové skupiny. Tím mohou být atraktivními potenciálními klienty pro obchodníky. Pokud chce podnikatel na takovou klientelu dosáhnout, jednou možností je využít obchodní prostory v administrativních budovách a naučit v nich okolní firmy a jejich zaměstnance nakupovat. Takovou zkušenost má Kateřina Arnoldová, která provozuje květinářství La Florista v moderní administrativní budově Danube House v pražském Karlíně. Čtěte více: Kateřina a Miloš tvrdí: Květinářství je byznys, který se řídí podle zákazníků

Jinou možností je „rozbít“ stánek přímo v prostorách velké firmy, nebo v administrativním centru, v němž si prostory pronajímá často velké množství společností. Stánek se zbožím server Podnikatel.cz zaznamenal například v Hradčanská Office Centre, v sídle společnosti Vodafone nebo ČSOB. Zeptal se proto, podle jakých kriterií firmy prodej ve svých prostorách povolují a zda je možné prodávat cokoliv.

Přes šperky komunikujeme recyklaci

Vodafone tak například spolupracuje se značkou Trash Made, která nabízí designové šperky či bytové doplňky z recyklovaných komponentů elektrospotřebičů. Filozofií Trash Made je propagace zelené myšlenky sběru a recyklace elektrospotřebičů a to je téma, které ho spojuje s firmou Vodafone. Jak říká Alžběta Houzarová, zástupkyně mluvčího Vodafone, s Trash Made se mobilní operátor snaží propagovat ekologickou recyklaci dosloužilých mobilních telefonů. Jejich šperky z mikročipů jsme proto využili jako motivaci zákazníků k tomu, aby do našich prodejen donesli k šetrné recyklaci svůj starý mobil, říká Alžběta Houzarová. A obecně ke spolupráci s dalšími partnery dodává: Každé Vánoce taktéž v budovách Vodafonu pořádáme pro zaměstnance vánoční trhy, jichž se účastní prodejci fair trade potravin, či výrobků z chráněných dílen. Obecně propůjčujeme prostory budovy jiným subjektům pouze, pokud je to v rámci bezplatné akce pro zaměstnance – například kontrola zraku řidičů zdarma, nebo ukázka elektrokol.

Nutnost jisté tematické symbiózy potvrzuje i Lenka Drápalová z REMA Systém, koordinátorka projektu Trash Made. Firemní prodej a prezentaci výrobků Trash Made většinou spojujeme s dalšími aktivitami REMA Systém, jako jsou akce zaměřené na sběr elektroodpadu ve firmách pořádané v rámci našeho dalšího projektu Zelená firma, vysvětluje. V případě Vodafonu se přitom jedná o dlouhodobou spolupráci. Čtěte více: Návrhářka prorazila s klobouky ze dřeva a plechovek. I tak ožívá mrtvé řemeslo

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Netlačit a komerci se spíše vyhnout

Společnost Jones Lang LaSalle se pohybuje v oblasti realitních služeb a investic a ve svém portfoliu má třeba Cube Office Centre nebo Bredovský dvůr. Obecná pravidla pro prezentaci a prodej v nabízených prostorách sice firma nemá, ale vybírá velice pečlivě. Je potřeba přistupovat k tomu individuálně budovu od budovy v závislosti na ochotě vlastníka nebo nájemců. Je potřeba rozlišovat čistě marketingové akce od akcí s charitativním podtextem a také je důležité hlídat jejich frekvenci tak, aby nájemci neměli pocit, že jsou pod určitým tlakem, uvádí pro server Podnikatel.cz Jan Kotaška, vedoucí oddělení property managementu kancelářských budov Jones Lang LaSalle. Jak dodává, osobně několikrát řešil fair trade a akce vždy proběhla po odsouhlasení vlastníkem bez problému s pozitivním ohlasem od nájemců. Na základě svých zkušeností pak doporučuje opakovat takové akce maximálně 2krát ročně.

Také ČSOB spolupracuje ve svém sídle v Praze – Radlicích výhradně s ověřenými fair trade společnostmi a obecně žádné komerční aktivity ve svých prostorách nepodporuje. Další skupinu dodavatelů tvoří neziskové organizace a chráněné dílny, které banka podporuje. Účast jiných neziskovek vždy konzultujeme s útvarem společenské odpovědnosti (CSR), upřesňuje vnitřní strategii banky v této oblasti mluvčí ČSOB Pavla Hávová. Tipy na dodavatele podle ní přicházejí průběžně, a to jak od samotných zaměstnanců, tak přímo od dodavatelů. Banka dokonce asi 6krát ročně pořádá ve dvoraně budovy fair trade trhy a také velikonoční a vánoční trhy. Výjimečně podporujeme služby a partnery z okolí radlické budovy, a to v případě zvýhodněných nabídek pro zaměstnance. Do této kategorie spadají například i farmářské trhy pořádané jednou za 14 dní, dodává Pavla Hávová.

Propagujte myšlenku více než sebe

Z odpovědí je jasné: cesta k zákazníkům přes prodej ve velkých firmách nebo business centrech zdaleka není otevřená všem. Firmy si přísně hlídají, koho do svých prostor pustí a povětšinou se omezují na nabídku, která přímo souvisí s agendou společenské odpovědnosti a je navázaná na témata, jež firma prosazuje – často z oblasti ekologie nebo férového obchodu.

Z uvedených příkladů vyplývá několik rad pro ty, kteří o prodeji nebo propagaci svých služeb a výrobků ve firmách či business centrech uvažují:

  • přemýšlejte, jak filozofie vaší společnosti souzní s filozofií vybrané firmy nebo obecněji s jejími tématy společenské odpovědnosti
  • promyslete váš přínos pro firmu a její zaměstnance, případně i klienty
  • neberte prodej jako v první řadě výdělečnou akci, ale spíše jako rozšíření myšlenky, přístupu k podnikání
  • ujasněte si, koho sami svou činností podporujete
  • zvolte místo ve vašem regionu
  • netlačte na pilu, komunikujte

Foto: www.isifa.com

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).