Chcete se odlišit? Podnikejte nebo bydlete na lodi

24. 4. 2009
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 244086
Loď může být dobrodružným místem pro bydlení, ale také originálním prostorem pro podnikání. Její výhodou je mobilita a to, že s lodí lze získat prostor i v luxusní lokalitě za poměrně dobrou cenu.

Jedním z hlavních rozhodnutí při záměru investovat do bydlení nebo prostoru pro podnikání je, zda bude podnikatel investovat raději do bytu nebo rodinného domu. Rozhodnutí a koupě nemovitosti se řídí:

  • životním stylem a potřebami investora (jinou nemovitost upřednostní čtyřčlenná rodina, jinou jednotlivec, jinou ten, kdo denně dochází do kanceláře v centru města a zas jinou ten, kdo většinu týdne pracuje z domova nebo je často na cestách),
  • lokalitou, ve které chce investor nemovitost zakoupit (pokud chce nemovitost v centru Prahy na nábřeží, nepůjde o rodinný dům),
  • cenou, kterou chce nebo může investovat,
  • časovým horizontem, ve kterém plánuje v nemovitosti bydlet nebo podnikat,
  • ale také tím, jakou architekturu a styl kupující upřednostňuje.

Investor má pak na trhu nemovitostí rozsáhlé možnosti, jakou nemovitost podle svých kriterií zakoupit. Vedle konfekční bytové výstavby se může poohlédnout po moderních loftech, velkometrážních bytech s luxusním výhledem; vedle katalogového domku na periferii města nebo konvenční výstavby může využít nabídky rodinných domů, které využívají rozličné technologie, jež jsou „friendly“ k životnímu prostředí a také obyvatelům šetří provozní náklady na energie (pasivní domy, domy počítající se solární energií, využívající dešťovou vodu jako vodu užitkovou a tak dále). Může upřednostnit moderní kancelářskou výstavbu nebo stylový ateliér s historií. Čtěte více: Kupujete nemovitost pro podnikání? Máme tipy, jak nenaletět

Dobrodružné bydlení a podnikání na lodi

Pro volnomyšlenkáře, dobrodruhy nebo extravagantnější osobnosti existuje i možnost bydlet na vodě v hausboatu nebo na lodi. Hausboaty a lodě mohou být totiž také přizpůsobené k celoročnímu bydlení a v přístavech pak mohou lodě a jejich obyvatelé zimu přestát. V Praze zásadně doporučuji kotvení v přístavech, tedy tam, kde je uzavřený bazén. To není volná řeka, kde hrozí vysoké vodní stavy, zámrazy, apod., řekl Jan KafkaČeských přístavů při příležitosti nedávné výstavy Lodě na vodě na pražském Rašínově nábřeží. Lodě, které kotví v centru města totiž stejně musí do ochranných přístavů v Holešovicích, Libni a na Smíchově v době vysokých vodních stavů.

Kde provozujete svoji živnost:

Hausboat (hausbót) nebo obytná loď jsou vybavené podobně jako běžný byt – ať už standardně nebo s luxusnějšími prvky šitými na míru. Je na nich kuchyň, koupelna a toaleta, běžné pokoje. Energii mohou zajišťovat solární panely nebo generátor, v přístavech bývají přípojky na elektrický proud nebo vodu. U toalety lze postupovat podobně jako u domu, který není napojený na kanalizaci – nechat si vlastní septik jednou za čas vysát nebo si pořídit chemický záchod. Na palubu se vejde i krb. V podstatě lze tedy říci, že hausboat nebo obytná loď fungují z hlediska provozu podobně jako běžný malý rodinný domek. Jen s tím rozdílem, že jsou mobilní a „postavené“ na vodě. Čtěte více: Jak si vyvětrat hlavu na moři

Lodě
Lodě na vodě. Foto Eliška Blažková

Paluba lodi však nemusí sloužit jen k bydlení, ale také jako originální místo k podnikání zařízené na míru podle potřeb a oboru podnikání podnikatele. Vybavení a doplňky pro lodě prodává na palubě lodi Vltavín v holešovickém přístavišti například firma Imramovský Marine. Na pražském nábřeží Ludvíka Svobody zase kotví známý Botel Albatros.

Čím víc lodí, tím víc možností

Jak je na tom Česká republika s obytnými loděmi a bydlením nebo podnikáním na lodích jako životním stylem? Mohu porovnat rozdíl mezi bydlením na lodi v Česku a Anglii. Rozdíl je obrovský. V Anglii je to zavedený životní styl, je tam hodně kotvišť a možností. Kotviště jsou vybavená přípojkami na elektrický proud i vodu. Člověk si pronajme kotviště a vše, co potřebuje, tam má automaticky k dispozici, říká pro business server Podnikatel.cz Ivo Vyskočil, obchodní a výrobní ředitel společnosti Carefree Cruising Czech. V Česku se podle něj vše teprve vyvíjí. Myslím, že ke zlepšení služeb může hodně pomoci poptávka lidí po lodích a fakt, že bude bydlení na lodích populárnější, dodává.

Podle Vyskočila je velkou výhodou bydlení na lodi mobilita. Neotravuje vás neustále jeden a ten samý soused, říká s nadsázkou. Nevýhody bydlení na lodi nevidí, protože standard bydlení je stejný jako v běžném bytě, a k tomu se jako plus přidává právě mobilita. S vybavením lodi je to stejné, jako když si vybavujete byt s projektantem a architektem. Je tu jen určité omezení prostoru. Zákazníci se podle něj zatím zajímají hlavně o lodě na bydlení, ale objevil se i zájemce, který by si chtěl na palubě lodi vybudovat menší restauraci. Rád bych šel za pár let po Praze a viděl tu plout pár obytných lodí. Netvrdím, že to tak bude, ale je to moje vize do budoucna, odhaluje Vyskočil záměry své české mise.

Loď interiér

Interiér lodi. Foto Eliška Blažková

Lodě Carefree Cruising Czech, ve kterých v takovém rozsahu zatím na rozdíl od anglického trhu nemá firma na českém trhu konkurenci, lze pořídit v cenách od necelých dvou milionů korun až po ceny v řádu několika milionů v závislosti na velikosti a výbavě lodi.

Loď interiér II

Interiér lodi. Foto Eliška Blažková

Obytný hausboat se prodává v cenách do jednoho milionu korun, a to v závislosti na jeho velikosti a vybavení. Hausboaty se prodávají jednak „z druhé ruky”, v tomto případě často i s pronájmem kotviště, nebo si lze nechat postavit nový hausboat na míru a podle individuálních požadavků. V Česku staví hausboaty například Jaroslav Kosek ve Struhařově nebo Roman Kostík ve Psárech.

Pozor na administrativu

Majitel hausboatu nebo obytné lodi nesmí zapomenout na to, že plavidlo potřebuje kromě zajištěného kotviště také především osvědčení od Státní plavební správy a osvědčení je tamtéž nutné získat i k jeho řízení (jde o jakýsi vodní řidičák). Možnou nevýhodou je pak to, že na lodi si není možné registrovat trvalé bydliště a není možné na ni ani doručovat poštu. S provozovnou na lodi v případě podnikání by však neměl mít podnikatel na živnostenském úřadě žádný problém.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).