Český právní řád definuje sponzorování v zákoně o regulaci reklamy v § 1 odst.4. Sponzorováním se rozumí příspěvek poskytnutý s cílem podporovat výrobu nebo prodej zboží, poskytování služeb nebo jiné výkony sponzora. Sponzorem se rozumí právnická nebo fyzická osoba, která takový příspěvek k tomuto účelu poskytne.
Sponzorování stojí na hranici darů a reklamy. Lze ho charakterizovat jako právní vztah mezi tím, kdo sponzorský příspěvek poskytuje, tedy sponzorem a tím, kdo sponzorský příspěvek přijímá a je z toho titulu povinen uvádět jméno či logo sponzora na tiskovinách, oblečení, v záhlaví názvu svých akcí apod. Lze tedy říci, že poskytovatel – sponzor by se z daňových důvodů raději přiklonil na reklamní složku. Příjemce příspěvku, kterým bývá zpravidla nezisková organizace, by raději volil dary, protože by to bylo pro něj daňově výhodnější.
U sponzorství si dávejte pozor na formulaci.
Ve své podstatě má však sponzorování blíže k reklamě. Je zde poskytnuta protislužba, i když jen v minimální výši např. vystavení loga sponzora na viditelném místě. Je důležité proto správně formulovat jednotlivé body smlouvy a neuvádět problémové pojmy jako je např. „sponzorský dar“. Současně je též důležité zdokumentovat provedení přijatých služeb ze strany příjemce daru z důvodu prokázání daňových výdajů.
Příklad k účtování
Stavební s. r. o. se rozhodla podpořit hokejový klub v sídle své společnosti. Hokejový klub a Stavební s. r. o. uzavřely Smlouvu o sponzorování, která zavazovala smluvní strany následovně:
- Stavební s. r. o. – sponzor poskytne klubu finanční částku ve výši 200 000 Kč na sezónu (září 2012 – květen 2013)
- Hokejový klub uveřejní logo Stavební s.r.o. na seznam sponzorů a současně bude logo sponzora uvedeno na rubu vstupenky.
Jak vyplývá z údajů uvedených ve smlouvě, nejedná se o dar neboť smlouva má charakter reklamy a propagace (za poskytnuté finanční prostředky je požadována protislužba) představuje pro Stavební s.r.o. výdaj (náklad) daňově uznatelný. Pro Stavební s.r.o. je tento způsob výhodnější, jelikož v případě daru by musela splnit určité podmínky, aby mohla uplatnit daňové zvýhodnění poskytnutého daru.
Stavební s. r. o.
Poskytnutá finanční částka
- podíl roku 2012: 518 321 74 074,08
- podíl roku 2013: 381 321 92 592,59
- DPH v případě, že klub je plátce DPH: 343 321 33 333,33
Z hlediska hokejového klubu je situace opačná, protože příjem za reklamu musí vždy zdanit daní z příjmů, jako nezisková organizace bude moci uplatnit odpočet dle § 20 odst 7 zákona o daních z příjmů. V případě poskytnutí daru by hokejový klub nemusel danit příjem dle zákona o dani z příjmů a zpravidla by dar byl osvobozen i od daně darovací.
Hokejový klub je plátcem DPH
Příjem z reklamy
- podíl roku 2012: 311 602 74 074,08
- podíl roku 2013: 311 384 92 592,59
- DPH: 311 343 33 333,33
Autosalon a. s. uzavřel sponzorskou smlouvu s Handyauto s. r. o. o poskytnutí finančních prostředků na koupi nového vozidla ve výši 250 000 Kč k odvozu dětí do školy. Ve smlouvě nejsou uvedeny podmínky, které by mělo plnit Handyauto s. r. o. V tomto případě se jedná o poskytnutí nepeněžního daru, neboť zde není uvedena protislužba, kterou by mělo Handyauto s. r. o. poskytnout vůči Autosalonu a. s.
Autosalon
Poskytnutí finančního příspěvku: 543 221 250 000
Handyauto s. r. o.
Přijetí poskytnutého příspěvku: 221 682 250 000
Shrnutí problematiky darů, reklamy a sponzorství
- Nepeněžní plnění poskytnuté v souvislosti s odstraňováním následků živelných pohrom jsou u poskytovatele daňově uznatelná, v okamžiku poskytnutí bez splnění podmínek jako u ostatních darů.
- U nepeněžních darů je nutno odvést DPH na výstupu.
- Podmínkou pro uplatnění darů u fyzické osoby je úhrn darů min. 1000 Kč, resp. 1 % základu daně, maximálně může uplatnit snížení základu daně o 10 %.
- Právnická osoba může snížit základ daně z příjmů až o 5 %, min. výše jednotlivého daru je 2000 Kč. V případě poskytnutí daru vysokým školám a veřejným výzkumným institucím může snížit odpočet o dalších 5 %.
- Reklamní a propagační předměty do částky 500 Kč jsou daňovým výdajem, jedná-li se o větší množství, je nutno časově rozlišit.
- Reklama je daňovým výdajem (nákladem), je nutno ji prokázat, v případě delšího období je nutno účtovat o časovém rozlišení v případě vedení účetnictví. V případě vedení daňové evidence je výdajem v okamžiku úhrady.
- V případě pořádání reklamních soutěží je nutno odvést srážkou daň, budou-li splněny podmínky pro její vyměření.
- V případě sponzorství je nutno ve sponzorské smlouvě přesně definovat práva a povinnosti obou stran. Pokud je to možné raději uzavřít smlouvu o reklamě nebo poskytnutí daru.