Je to krok, který vyžaduje neztratit lásku k věci, vzít do hry zákazníky, všechno si dobře spočítat. A nenechat se otrávit pravidly, jež koníčkář řešit nemusel.
Jak tedy na to? A co si rozmyslet dřív, než koníček padne za podnikání? Nabízíme 5 tipů:
1. Nemelte, dělejte
Kdo chce z koníčku byznys, měl by přestat jenom snít a také to vyzkoušet, pustit se skutečně do toho. Příklad? Když Podnikatel.cz mluvil před sedmi lety s Davidem Semerádem, řídil firmu uLikeIT, sídlil s ní v Praze na Václaváku a v Americe právě zakládal firemní pobočku. Dnes je z uLikeIT známá a úspěšná technologická společnost STRV, pracující pro americké startupy. Tehdy David Semerád na otázku, co je podle něj klíčové pro start v podnikání, odpověděl: Pokud se chce člověk prosadit v jakémkoliv oboru, je nejdůležitější, aby něco dělal. Lidé mluví o tom, co by udělali, ale důležité je skutečně to udělat. Realizací se dostanete ke spoustě informací nebo k dalším nápadům, které by mohly být úspěšné. I když prvotní myšlenka mohla být špatná, dostanete se přes ni k něčemu, co je extrémně zajímavé. Získáte zpětnou vazbu. Všem bych tedy doporučil, aby hlavně něco dělali. Je úplně jedno co, ať třeba mažou bagety ve sklepě – mimochodem právě z toho se vyvinula dnešní Boulevard Bageterie.
V jeho případě se takový přístup rozhodně vyplatil. Více o jeho podnikatelském příběhu se dočtete v článku Láká vás byznys s mobilními aplikacemi? David a Lukáš vědí, co obnáší.
2. Připravte se na změnu
Dá se říci, že jakmile se někdo rozhodne udělat z koníčku byznys, nic už nebude jako dřív. Uchová si sice svou vášeň, ale také musí mnohem víc začít brát do hry další okolnosti. Nejen ty finanční, ale například právě názory, reakce a preference druhé strany – tedy zákazníků. Ti se stanou důležitými aktéry při rozhodování jak a kudy dál a koníčkář by si měl včas rozmyslet, zda to tak opravdu chce. A zda je ochotný na takovou hru přistoupit.
Zákazník se tak stává podstatnou součástí dalšího podnikatelova nebo podnikatelčina snažení a rozhodování. Od věci v tom případě není ani ještě více prozkoumat konkurenci a promyslet svou pozici na trhu. Lidí, kteří například pletou ponožky či šály, a když už je nechtějí příbuzní, začnou je prodávat, nebo vyrábějí šperky z běžně dostupných komponentů, je bezpočet. Je samozřejmě možné, že i další výrobce si najde svůj okruh zákazníků, větší šanci však bude mít ve chvíli, kdy nabídne něco originálního, co na trhu ještě není nebo nějakou zajímavě vyprofilovanou variantu toho, co je. Nebo prokáže nadstandardní znalost zákaznických potřeb. Své přitom může udělat i lákavě formulovaný osobní příběh podnikatele, schopnost, dobře o své branži blogovat a vyprávět, atraktivní fotky produktů a podobně.
Ženám, které překlopily hobby do podnikání, se věnujeme také v článku Koníček může přerůst v podnikání. Inspirujte se u žen, které tak začínaly.
3. Zjišťujte, co můžete
Začít podnikat každopádně znamená určité riziko a vyžaduje ochotu vkročit do nejistoty a začít se tam postupně rozkoukávat. Zároveň je možné zjistit si maximum informací a nastavit si byznys model, třeba pomocí velmi přístupné metody Business Model Canvas (nebo jednostránkového Lean Canvas pro začínající projekty). Zvládne ji každý a šablona je volně přístupná. To je vhodný krok pro chvíli, kdy se má koníček překlopit do výdělečné aktivity. V rámci Canvasu je třeba uvažovat o zákaznících, na něž podnikatel míří, o tom, jakou jim poskytuje hodnotu (tedy jaké problémy či potřeby zákazníků řeší), o klíčových činnostech při výrobě nebo poskytování služby, o hlavních zdrojích (tedy co vše je třeba pro to, aby bylo možné klíčové činnosti provádět), o klíčových partnerstvích (včetně dodavatelů), o komunikaci se zákazníky, o distribučních kanálech i o zdrojích příjmů a struktuře nákladů.
Cílem je získat komplexní přehled o tom, jak může nový byznys (byť třeba miniaturní) fungovat, na koho míří, co je k němu potřeba a jak bude vydělávat. Cílem také je odhalit v plánu slepé skvrny, na něž je potřeba se potom více soustředit. Je to užitečný rozcestník, který poslouží jako krok k rozhodnutí, zda má koníček vůbec jako podnikání a výdělečná činnost potenciál a jak ho nadále pojmout, pokud se má přetavit z hobby do byznysu. Navíc tato úvaha vygeneruje i další otázky, které se vyplatí si zodpovědět.
4. Jděte po zpětné vazbě
Třeba otázku, zda je koníček činností nebo souvisí s výrobky, za něž jsou lidé ochotní platit a má tak potenciál někoho (třeba alespoň částečně, jako přivýdělek) na druhé straně uživit. To je oblast, do níž lze nahlédnout i skrze zpětnou vazbu a bezprostřední reakce na výrobky, které už jsou hotové. Právě hodně pozitivní reakce a zájem okolí totiž mohou být tím rozhodujícím impulsem, který úvahy o koníčku překlopí do vážných úvah o podnikání.
Příkladem takového postupu je Jakub Jarolím, který stojí za značkou kožených výrobků Eggo. Nejdříve vyrobil přítelkyni koženou kabelku a sklízel pozitivní reakce. Práce s kůží byla nejdřív spíš moje hobby. Když jsem ale viděl reakce na tuhle kabelku, začal jsem přemýšlet, zda bych se oboru nemohl věnovat víc. Práce s kůží mě začala bavit a naplňovat natolik, že jsem se rozhodl věnovat se jí seriózně,
uvedl Jakub Jarolím pro seriál Příběhy podnikatelů.
Právě na jeho příběhu je ale také dobře vidět, že od koníčku k podnikání je ještě dlouhá cesta plná učení, studia, praxe, včetně pokusů a omylů, pomalého růstu, investic a třeba i přivýdělků. Je třeba se proto zaštítit silnou podnikatelskou myšlenkou a chutí to rozjet, zápalem, někdy až posedlostí, silnou důvěrou v projekt a také velkou trpělivostí.
O Jakubově práci se více dočtete v článku Dělá batohy i kabelky. Zjistěte, jak vypadá byznys ve znamení hovězí kůže.
5. Nenechte se unést, ale ani otrávit
S tím souvisí nutnost na jednu stranu nenechat se zaslepit velkou vášní, na druhou stranu si vášeň uchovat i přesto, že je potřeba se popasovat i s byrokracií. Přeroste-li koníček do podnikání, čekají novopečeného podnikatele nebo podnikatelku také další povinnosti a náklady, které dříve řešit nemusel – ať už jsou to povinné odvody České správě sociálního zabezpečení nebo zdravotní pojišťovně nebo třeba vybavení provozovny, které najednou musí odpovídat i celé řadě předpisů, typicky třeba u potravinářské nebo kosmetické výroby. Například než Aneta Adamčíková z koníčku rozjela svou kosmetickou značku Biorythme, stálo ji to dlouhé měsíce papírování. Konečná cena tak musí pokrýt nejen výrobu nebo náklady na službu, ale také další fixní náklady a práci podnikatele.
Na práci Anety Adamčíkové se můžete podívat do galerie:
Do hry vstoupí také EET, povinné registrace, daňové přiznání a související administrativa, jež nezřídka začátečnice a začátečníky trochu zaskočí. Nezničí to vášeň a radost ze samotné činnosti, kterou se vyznačovalo původní hobby? Pokud je zájem silnější než možné překážky, proč to nezkusit.