Chcete si změnit pohlaví? Žádný problém, i takový přístup mají teď nově firmy

1. 8. 2018
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Zdá se, že jedním z efektů nedostatku lidí na trhu práce je snaha zaměstnavatelů více se věnovat různorodosti. A to i se zaměřením na sexuální menšiny.

Firmy v Česku sice nejdou tak daleko jako americký Starbucks, který má pojištění pro změnu pohlaví, ale některé aktivity rozvíjejí. Agilní jsou spíš korporáty.

Pojistné plány dle transgender potřeb

Pojistné plány, které zahrnují chirurgické zákroky změny pohlaví a nově i související kosmetické operace pro transgender partnery, má americká společnost Starbucks. Nové transgender benefity ve firmě vznikly ve spolupráci s organizací zabývající se zdravím transgender komunity, World Professional Association for Transgender Health. A pyšní se tím, že jako první firma na světě požádala asociaci o pomoc s tím, jak její doporučení překlopit do reálné firemní praxe nabídky zdravotních benefitů. Takový přístup je podle firmy nejen spravedlivý, ale může také zachránit životy.

Čtěte také: Jsi gay? Tak tu nejsi vítán. Inspekce práce prověřovala diskriminaci v práci

Tak daleko sice zatím firmy v Česku nejsou, ale také se nedá říci, že by byly k tématu transgender lidí ve firemním prostředí lhostejné. Minimálně to platí pro ty větší a napojené na své zahraniční matky, které je ovlivňují svými hodnotami a standardy. A vypadá to, že současná situace na trhu práce takovému přístupu nahrává.

Nedostatek lidí podporuje různorodost

Je jasné, že z pohledu zaměstnavatelů je nedostatek vhodných lidí na trhu práce, kteří by mohli obsadit volné pozice, spíše katastrofa. Přes veškerý negativní dopad na rozvoj firem a ekonomiku však může mít rekordně nízká nezaměstnanost i svou pozitivnější stránku. S tím, jak firmy přehodnocují svůj přístup k zaměstnancům, soustředí se na to, jak si své lidi udržet, jak rozvíjet talenty nebo oslovit nejmladší generaci pracovnic a pracovníků na pracovním trhu, posouvá se i jejich přístup k diverzitě, různorodosti na pracovišti.

A týká se to i sexuálních menšin a LGBTI komunity (lesby, gayové, bisexuálové, transgender a intersex osoby). Je zřejmé, že téma LGBT se daří prosazovat v souvislosti s tím, jak si obecně firmy uvědomují potřebu vyšší podpory diverzity. Současná situace na trhu práce vede zaměstnavatele k tomu, že více přemýšlejí o individuálních potřebách potenciálních i stávajících zaměstnanců, komentovala Pavlína Kalousová, předsedkyně platformy Byznys pro společnost, výsledky průzkumu LGBT jako součást diverzity na pracovišti, který vloni platforma připravila k sedmému ročníku konference Pride Business Forum.

Čtěte také: Co dělat, aby vám zaměstnanci nedali sbohem? Zaplaťte je a buďte otevření

Průzkumu se zúčastnili zaměstnanci i zaměstnavatelé, u firem šlo z většiny o místní pobočky nadnárodních korporací, které se přímo tématu LGBT v rámci svých HR aktivit častěji věnují. Necelá třetina má v rámci své strategie diverzity přímo téma LGBT zakotvené a aktivně ho komunikuje. O málo víc firem si zatím nemyslí, že by to bylo téma vyžadující speciální pozornost. Ve srovnání s rokem 2015 přitom první skupina narostla a druhá se zmenšuje. Roste také počet firem, které poskytují homosexuálním párům stejné benefity jako těm heterosexuálním, a opět to aktivně komunikují.

Zaměstnanecký pohled pak v průzkumu ukazuje, že se firmám otevřená podpora LGBT zaměstnankyň a zaměstnanců vyplatí. Deklarují totiž, že to považují za podstatný faktor, když uvažují, kudy se na trhu práce vydají. Pro sedmdesát procent dotazovaných je podpora diverzity u potenciálního zaměstnavatele důležitá informace, když hledají nové zaměstnání.

Volno jako manželé i neutrální toalety

Na Pride Business Foru byly také vyhlášeny výsledky prvního ročníku ocenění LGBT Friendly Employer, zaměřeného na rovnost LGBT lidí ve firmách. Otevřená byla zaměstnavatelům bez ohledu na jejich velikost, a to jak z oblasti byznysu, tak veřejné a státní správy i z oblasti neziskového sektoru. Šlo o to, poukázat na příklady dobré praxe. O cenu se nakonec ucházelo dvanáct zaměstnavatelů.

Hlavní cenu jako LGBT nejvíce přátelský zaměstnavatel tehdy získal Vodafone, podle poroty lídr v této oblasti, který má téma LGBT i ve své strategii diverzity. (Už má na svém kontě za totéž třeba i cenu bePROUD od Platformy pro rovnoprávnost, uznání a diverzitu PROUD.)

Čtěte také: „Růžová“ turistika by se v Česku mohla stát podnikatelským zlatým dolem

Příkladem uvedeným ve zdůvodnění ocenění jsou třeba jeho aktivity soustředěné na sladění benefitů i pro LGBT páry. Ty mají například stejný nárok na volno jako manželé, a to při událostech, jako je svatba, doprovod partnera k lékaři nebo pohřeb v rodině. Podobně mohou získat desetidenní volno při narození nebo osvojení dítěte. A mimo jiné také ve firmě zavedli genderově neutrální toalety. Když na svém webu firma vloni oznamovala zisk ocenění bePROUD, připomněla i svou další aktivitu. Připravila příručky, které mají LGBT lidem usnadnit fungování v pracovním prostředí i v zahraničí, a to tam, kde nejsou LGBT komunitě příliš otevření.

Firmy také mohou podepsat Memorandum, v němž se přímo přihlásí k podpoře LGBT diverzity. Konkrétně třeba k rozvoji firemní kultury založené na respektu, k podpoře a zavádění opatření, která umožní všem čerpat stejné výhody a sladit práci a soukromí bez ohledu na svou sexuální orientaci, nebo k férovému přístupu v oblasti HR. K signatářům už patří Amazon, innogy, Accenture, Vodafone ČR, Hilton Hotel Prague, IBM a další společnosti.

MM 25 baliček

Zákaz diskriminace ze zákona

Rovný přístup a zákaz diskriminace, mimo jiné právě z hlediska sexuální orientace, v Česku obecně ošetřuje především antidiskriminační zákon (zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů).

Rovné zacházení a zákaz diskriminace jsou přitom zároveň zakotvené také v zákoníku práce. Jak se pak nad rámec zákonných ustanovení případně zaměstnavatel k podpoře LGBTI komunity dále postaví, už ale záleží na jeho rozhodnutí, hodnotách, záměrech a firemní kultuře.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).