Starost o vozový park nemusí pro firmu znamenat jen spoustu starostí, peněz a horu papírů. Stále více podnikatelů přichází na to, že o firemní automobily se umí dobře postarat i jiná společnost, která se zabývá tzv. fleet managmentem. V prvé řadě to znamená, že se zjednoduší a zpřehlední správa pojištění. Odpadne starost sledovat pojistná období a platby mnoha pojistek. V případě pojistných událostí najatá firma poskytne jejich detailní přehled a podrobně vyhodnotí škodní průběh. To vše má na starosti jedna kontaktní osoba, zástupce poskytovatele pojišťovacích služeb nebo společnost zabývající se fleet managementem, která se osobně o vozový park stará a jsou ji k tomu svěřené příslušné kompetence.
Vozový park pod dohledem
Stává se, že mnohé firmy na správu svého vozového parku nahlížejí pouze jako na nutnost, která je nezbytná k jejich provozu. Firma by ale měla umět vyzdvihnout své přednosti a dokázat se soustředit na činnosti, které ji mohou učinit více konkurenceschopnou a které povedou ke snížení nákladů. A i když se to nemusí na první pohled zdát, právě firemní flotily mohou skrývat úspory, které se následně odrazí třeba i v hospodářském výsledku.
V současnosti je v rámci autoflotilového pojištění z poloviny případů využíváno služeb outsourcingových firem. O zbylou část se firmy starají samostatně, což znamená, že vytvářejí specializovaná oddělení nebo převádějí kompetence k řízení vozového parku jednotlivým subjektům, interním zaměstnancům společnosti. Nabízí se otázka, proč si dopřávat služeb takto specificky zaměřené instituce, když si správu může společnost zajistit sama ve svých vlastních řadách? Odpověď je nasnadě. Každá společnost by měla dobře zvážit, které oblasti je schopna zastupovat sama a které je účinnější přenechat skutečným odborníkům.
Je to jako při stavbě domu. Málokdo je tak zručný a schopný, aby si ho postavil od základu sám. Musí využít kupříkladu služeb architekta, stavební firmy a dozoru nad stavbou. A tak je to i v případě flotilového pojištění a jeho poskytovatelů. Zařídí, aby se objednavatel jejich služeb mohl věnovat čistě své podnikatelské činnosti, výrobě nebo komunikaci se zákazníky a zároveň zajistí, že bude o klientův vozový park postaráno ve všech oblastech, které se k němu vztahují.
Poskytovatel a správce
V prvé řadě je poskytovatelem těchto služeb pojišťovna, následně makléř, co by zprostředkovatel, ale také externí firmy, které mají fleet management v popisu práce. Poslední zmiňovaný zástupce obvykle poskytuje nezávislé poradenství a management vozového parku, nabízí optimalizaci nákladů, nákupních a leasingových podmínek. Nemůže samozřejmě vykonávat i pojišťovací činnost, to přenechává většinou na makléři, se kterým je smluvně vázán.
Cena, osobní jednání nebo doplňkové služby?
Parametrů, na které by se měl klient při výběru pojistitele zaměřit, je mnoho. „Jde o kombinaci ceny, rozsahu pojištění, podmínek likvidace, finanční stability pojišťovny na trhu, postavení společnosti a v neposlední řadě admninistrativní náročnosti na straně klienta,“ řekla business serveru Podnikatel.cz Pavla Paseková, mluvčí Allianz pojišťovny. Při sjednávání souhrnného pojištění pro celý vozový park je tedy důležité zaměřit se na více hledisek, než jen na to, kolik bude ve výsledku stát.
Cena hraje důležitou roli, není ale jediným kritériem, které by mělo přesvědčit o výhodnosti nabídky. Základní verze flotilového pojištění v sobě nejčastěji zahrnuje povinné ručení a havarijní pojištění. Službou navíc, připojenou k povinnému ručení, bývá nejčastěji kvalitní asistenční služba v případě nehody nebo roční karta cestovního pojištění zdarma. U havarijního pojištění se zase může klient setkat s příspěvkem na kurzy bezpečné jízdy či pojištění pro případ nákladů za nájem náhradního vozidla, a to až na dobu 5 dnů, s limitem plnění 1000 Kč na den.
Doplňkových výbav jednotlivých programů je nespočet, proto je potřeba si zjistit u každé pojišťovny nebo makléře jejich souhrnný výpis a také to, zda jsou v ceně nebo je nutno si za ně připlatit. Při rozhodování je také potřeba zvážit skutečnost limitů odškodnění a jejich výši. Ve většině případů totiž neznamená větší limit vyšší platbu za pojistné, cenový rozdíl není vzhledem k pozdější vyplácené výši tolik markantní. Ani v případě pojištění flotily nejsou výjimkou možné slevy na pojištění jiného firemního majetku nebo na základě nízkého počtu pojistných událostí snížení ceny pojistného. Vše se ale opět odvíjí od individuálních potřeb a průběhu pojistného vztahu.
Možnost využít flotilového pojištění mají majitelé vozových parků od roku 2000, kdy došlo k demonopolizaci pojistného trhu a pojišťovny ho začaly nabízet spolu s povinným ručením. Aby byla přiznána flotila, je potřeba mít vozový park nejméně o pěti automobilech. Nezáleží na tom, zda se jedná o osobní, užitková či jejich kombinaci. Na rozdíl od individuálního pojištění jednoho vozu, je flotilové pojištění co do množství nabízených vedlejších výhod atraktivnější. „Ve flotilovém autopojištění může klient získat zajímavější cenu vzhledem k celkovému objemu. Dalšími výhodami jsou osobní přístup, detailní přehled škodných událostí klienta v jednom dokumentu či jednotná evidence, pojištění,” doplňuje Pavla Paseková.
Jedno nebo všechny?
Klient, který má 25 vozidel a který využije retailového pojištění, obdrží vyúčtování i veškeré další podklady ke každému vozidlu zvlášť. To znamená celkem 25 složenek či faktur, a to v průběhu celého roku, dle počátku pojištění, od kterého se odvíjejí pojistná období jednotlivých vozidel. Naopak ve flotile obdrží vždy jedno vyúčtování s přílohou, ve kterém je uvedena specifikace každého vozidla ve flotile, rozsah pojištění a pojistné (pojistná období jsou sjednocována dle skupinové pojistné smlouvy).Fleetové pojištění by mělo být určitě volbou všech společností s větším vozovým parkem. Způsob, jakým si ho firmy zařídí, je už otázkou vlastního zájmu a případných finančních prostředků k tomuto účelu určených.