Chcete úspěšně proniknout mezi e-shopisty? Začněte právě teď na jaře

1. 4. 2016
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Začít s e-shopem je nejlepší v první čtvrtině, maximálně polovině roku. Jen tak se může obchod dostatečně etablovat před hlavní sezónou a získat stálé klienty.

S příchodem jara na nás může dolehnout jarní únava a touha trochu zvolnit. Počasí láká k procházkám a práce přece neuteče. Daňové přiznání má většina odevzdáno, tak proč se honit. Jenže právě teď je nejvyšší čas začít myslet na Vánoce. Ano, ačkoli je dnes 1. dubna, tohle není žádný vtip. Aspoň ne v případě, že se chcete stát úspěšným internetovým obchodníkem. Právě pro vás jaro víc než pro kohokoli jiného symbolizuje zrození, růst a vývoj.

Ať už s e-shopem začínáte od píky nebo svůj rozběhnutý projekt chcete vyladit k dokonalosti, je právě teď ta ideální doba. Jen tak získáte potřebný čas k tomu, abyste se na trhu stačili zorientovat, etablovat, dohnat konkurenci a hlavní nákupní sezóna vás před Vánoci zastihla v té nejlepší formě. Na jaře mají e-shopaři plné ruce práce. Tento čas je důležitý z hlediska údržby a rozvoje obchodu. E-shop musí jít s dobou, mít nejen moderní design, ale i technické vychytávky a přípravu se nevyplácí podceňovat. Výsledky se totiž dostaví až za několik měsíců, říká Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet. Proto je nepsaným pravidlem, že začít s e-shopem je nejlepší do poloviny roku.

Ilustrační obrázek
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek

Přestože založení internetového obchodu je otázkou několika vteřin, jeho rozjezd obnáší spoustu práce. Pomineme-li sestavování byznys plánu, je to především testování základních funkcionalit. A to nejen z pohledu zákazníka, ale i provozovatele obchodu. Zvažte proto, jestli je výhodné investovat do pronájmu už hotového e-shopu, nebo si nechat vytvořit vlastní. Někteří tvrdí, že pro nejmenší e-shopy je na míru vytvořený e-shop prakticky zbytečný. O to víc, pokud se příliš nevyznají v online marketingu. E-shopové šablony v základu postačí, ale musí splňovat všechny vaše nároky. Záleží tedy na tom, jak moc vážně to ve sféře e-commerce myslíte. E-shop by měl mít intuitivní administraci a pomáhat vám při skladovém hospodářství nebo účetnictví. O tom, že první nedokonalý e-shop může být později překážkou, se přesvědčila třeba Darina Ermisová a o své zkušenosti se podělila v článku Začalo to podomácku spíchnutou taškou. Teď její značka vydělává miliony. Nákup dalších doplňků se může prodražit a při celkové obměně hrozí velké propady tržeb. O tomto nebezpečí jsme zase psali v článku Budete předělávat váš e-shop? Při špatném redesignu ztratíte až 30 % objednávek.

E-shop ale musí být také snadno čitelný a lehce použitelný pro vaše zákazníky. Těm musíte nabídnout jimi preferované možnosti použití nejen v dopravě, ale i v platbách a tak dále. V Česku nejčastěji internetoví zákazníci volí online platbu a stále má velkou popularitu dobírka. Neplatí to ale plošně a různé skupiny zákazníků vyžadují jiné možnosti. Budete proto potřebovat jistou časovou rezervu na to, abyste se přizpůsobili vaší cílové skupině, případně ji přesvědčili o výhodách jiných řešení. To samé platí zejména u způsobu komunikace a nastavení spolupráce s dodavateli. Ne každá služba je dokonalá a nemusí sednout vám ani vašim zákazníkům. Odlaďte proto zásadní nedostatky nejpozději během letní okurkové sezóny. Jak jsme totiž nedávno upozorňovali, E-shop může „zabít“ mizerný kurýr. Těch dobrých je po čertech málo. A přečtěte si také text o dalších možnostech nazvaný Při výběru platební brány pro e-shop opatrně, ceníky služeb nikde nenajdete.

Po vychytání všech funkcionalit je potřeba zaměřit se na marketingovou strategii a SEO. Je důležité plně využít všechny možnosti, jak dát o sobě vědět a připravit strategii na už zmíněný předvánoční prodej. A na to všechno opět potřebujete čas. Stejně jako na další komunikaci, která vaše podnikání podpoří. Vybudujte si profily na sociálních sítích a začněte se prezentovat články, komentáři a vychytanými personalizovanými newslettery. Zajímavou možností je spolupráce s bloggery a tak dále. Pokud začínáte v malém a tak nějak „na koleně“, sledujte si sami návštěvnost a chování zákazníků. Při investicích do online reklamy byste ji měli také umět správně vyhodnocovat. K tomu vám pomohou UTM parametry, díky nim se vyhnete zbytečným výdajům. Hrajte si s klíčovými slovy a podrobně se věnujte statistikám. Jen díky nim budete schopni svůj e-shop vést efektivně. V začátku si vystačíte se zdarma dostupným Google Analytics, ale vězte, že Webová analytika není jen Google. Sáhněte po lepších nástrojích.

Nechte za sebe mluvit zákazníky – spokojené zákazníky

Zcela zásadní jsou dnes pro e-shopy vyhledávače a zbožové srovnávače. Většina zákazníků k vám přijde ze Zboží.cz nebo Heureka.cz. Mějte proto připravené produktové xml feedy pro jednotlivé srovnávače. Podrobnosti o tématu najdete v textu Žádejte pro svůj e-shop programování na míru. Bohatě se vám to vrátí. A nejde jen o to, že si lidé díky srovnávačům naleznou právě váš obchod. Neméně podstatné je, že díky nim „přijdete do řečí“, tedy že získáte recenze. A vliv recenzí na rozhodnutí o nákupu přiznává více než 80 % internetových uživatelů.

Za celý loňský rok napsali Češi 4,5 miliónu recenzí a hodnocení. Právě na jejich základě jsou potom voleny e-shopy, v nichž lidé nakupují, říká Jan Kriegel, ředitel zákaznického centra nákupního portálu Heureka.cz. I na získání hodnocení je potřeba několik týdnů nebo měsíců. Snažte se jich získat co nejvíc a motivujte zákazníky k tomu, aby vás ohodnotili. Podle zjištění Asociace pro elektronickou komerci se přibližně čtvrtina nakupujících při výběru internetového obchodu pro nákup zboží podívá nejdříve do několika různých e-shopů a mezi nimi volí nejvýhodnější nabídku. Druhá čtvrtina vyhledá ve srovnávači nejlevnějšího prodejce a následně se snaží zjistit co nejvíce informací, podle kterých se rozhodne, zda nákup opravdu uskuteční.

MM 25 baliček

Začnete-li s budováním e-shopu teď na jaře, budete mít jistotu, že do hlavní nákupní sezóny získáte i některou z certifikací. Například osvědčení Certifikovaný obchod Asociace pro elektronickou komerci není v zásadě omezeno délkou fungování e-shopu na trhu. Na druhou stranu, celý proces udělení certifikátu trvá minimálně dva měsíce. Během této doby je obchod prověřen jak po stránce souladu s platnými právními předpisy, tak po stránce praktické. Během legislativní části společně s obchodníkem odstraníme všechny rozpory s platnou právní úpravou tak, abychom minimalizovali rizika nesplnění informačních povinností či naopak porušení spotřebitelských práv. Kvalitu nákupu a všeho souvisejícího prověřujeme například testováním komunikace a také pomocí minimálně dvou mystery shoppingů, vysvětluje délku certifikačního procesu Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci. APEK pro účely udělení certifikátu nezohledňuje uživatelské hodnocení, pokud tedy nenarazí na řadu negativních hodnocení.

Úkolů, které na e-shopisty právě v těchto týdnech čekají, je celá řada a ani jeden z nich není méně důležitý než jiné. Na klidové období proto zapomeňte a naplánujte si ho až na letní měsíce. Teď je jaro, doba rozpuku, a abyste před koncem roku mohli sklidit plody, je potřeba nasadit květy a postarat se o to, aby byly včas a dobře opylované. A rozhodně nepropadejte splínu, že se dnes už na e-commerce scéně nedá prosadit. I s malým kašpárkem se dá hrát velké divadlo, stačí to jen mít dobrý nápad, produkt nebo třeba inovativní přístup. A navíc, letos jde o hodně. Pokud se naplní prognózy, e-shopisté překonají roční obrat 100 miliard korun. Začněte svůj internetový byznys ladit právě teď a část z této astronomické částky na vás určitě zbyde.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).