Česká i mezinárodní legislativa používání e-faktury umožňuje. Musí však obsahovat všechny povinné prvky.
Mezi ty patří například možnost ověření elektronickým podpisem. Po celou dobu svého životního cyklu musí mít e-faktura neporušený obsah a musí být na požádání pro obě strany dostupná v čitelné podobě, ať už v elektronické nebo papírové formě. Podle nařízení Evropského parlamentu nesmějí být elektronickému dokumentu upírány právní účinky a nesmí být odmítán jako důkaz ani v soudním a správním řízení,
připomíná Bohuslav Čížek, ředitel Sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR.
Čtěte také: Na vesnicích se běžně prodává na sekeru. Obchodníci tím dost riskují
E-faktura funguje nejlépe v automatizované formě
Podle něj ale lze z e-faktury vytěžit nejvíce v okamžiku, kdy e-faktura automatizovaně přenese data do podnikového účetního systému druhé strany a tam jsou data opět elektronicky zpracována.
Ministerstvo financí zároveň potvrzuje, že mezi e-fakturu a písemný doklad se už dnes může dát rovnítko. Stejný názor má i finanční správa: Z tohoto pohledu používání e-faktur skutečně nic nebrání. Finanční správa sama dlouhodobě říká, že firmy se nemusí bát e-faktury používat, pokud takový dokument bude mít potřebné vlastnosti,
říká ministr financí Ivan Pilný.
Čtěte také: iDoklad už není zadarmo. Zjistili jsme, kam můžete odejít
Veřejná správa si s e-fakturou stále moc neporadí
E-faktury ale paradoxně stále naráží ve veřejné sféře. Svaz průmyslu a obchodu chce proto v tomto ohledu vyvolat diskuzi: Zejména střední a větší firmy dnes již využívají e-fakturaci a bude pro ně jednodušší využívat jednu formu komunikace jak se státem, tak v obchodním vztahu mezi firmami,
uvádí viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy ČR Milena Jabůrková.
E-faktury využívá naplno například mladoboleslavská společnost Škoda Auto. Používá je už od roku 2003. V současné době zde metodou elektronické fakturace zpracovávají 79 % všech příchozích faktur. Faktury jsou v několika vteřinách v účetnictví a mohou být zaúčtovány. Nedochází ke ztrátě dokladů při zasílání poštou nebo při doručování mailem v PDF,
doplnil Luděk Koliáš, vedoucí účtárny kontokorentů, Škoda Auto a.s.