Pro firmy to znamená zvažovat, jak ovlivňují životní prostředí a společnost, zda podnikají udržitelně a šetrně. A to od svých dodavatelů po zákazníky a odpady.
Znamená to větší zájem o to, jaký dopad na životní prostředí má podnikání jejich dodavatelů, logistika, kterou využívají pro své zboží a služby, o to, co se děje s odpadem, který produkují, a také s jejich výrobky, které doslouží. Jde i o to pochopit, jak klíčovou roli podnikatelé v udržitelnosti hrají.
Oběh a ekologičtější doprava
I velké výrobní a obchodní společnosti tak už uplatňují principy cirkulární ekonomiky, kdy se z odpadů znovu stávají materiály k dalšímu využití. Příkladem je třeba společnost Dell, pro níž to konkrétně znamená mimo jiné opětovné využití materiálů z použité elektroniky v nových výrobcích nebo využívání recyklovaného plastu. Dalším příkladem je Ikea, jejímž cílem je bezodpadové hospodářství a 100% oběhové hospodářství. Ve své lokální zprávě o trvalé udržitelnosti za loňský rok se hlásí i ke snaze zajistit nulové emise při doručování zboží. Více o cirkulární ekonomice čtěte v článku Cirkulární ekonomika není jen buzzwordem, ale změnou plnou příležitostí.
A právě ekologičtější logistika je jedno z témat, které firmy, usilující o udržitelné a ekologicky šetrné podnikání, řeší. Zahrnuje přitom jak stranu dodavatele, tak výrobu, distribuci i téma odpadu a recyklace a zpětnou dopravu znovu využitelných materiálů. Chytřejší, rychlejší, více zaměřená na zákazníka a udržitelná – to jsou ostatně trendy v logistice, které popisuje zpráva společnosti DHL Logistics Trends Radar 2018/2019.
Aktuálním trendem je i v logistice snižování emisí CO2 a odpadu. V oblasti snižování CO2 se rozvíjí elektromobilita, včetně elektrických kamionů, nebo pohony na stlačený zemní plyn, případně možnost přepravovat zboží po železnici namísto silniční přepravy. Podle Ročenky dopravy 2018 u objemu přepravených věcí v železniční dopravě došlo v roce 2018 k meziročnímu nárůstu o necelá 3 % a přepravní objem byl nejvyšší za 11 let.
Sázka na elektřinu i vratné obaly
A ve firmách se objevují i další příklady konkrétních řešení. Už před dvěma lety oznámila Alza.cz, že začíná rozvážet zboží elektrododávkou a zároveň začala první elektrododávku prodávat. Letos se zase pustila do testování opakovaně použitelných vratných přepravních obalů od start-upu RepeteBox, vyrobených z vyřazených reklamních plachet. Mohou nahradit krabice a uspořit místo při přepravě, čímž také ušetří přepravní kapacitu. RepeteBox je přitom zbrusu nový domácí start-up, který se zaměřuje na výrobu znovupoužitelných obalů právě pro e-shopy, a Alza.cz je jeho prvním zákazníkem. Další informace o tom, jak řeší e-shopy ekologii, čtěte v článku E-shopy vytvářejí odpady. Jaké fígle vymýšlejí pro obaly, aby byly ekologické?
Ekologičtější přeprava totiž znamená i to, že kamiony nebo dodávky jezdí co nejlépe naplněné, i když jedou na konvenční palivo. V polovině letošního roku tak zavedla logistická společnost Gebrüder Weiss ve svém logistickém centru v Jenči do provozu systém Cargometer. Je to zařízení, které získává přesné informace o rozměrech a hmotnosti zásilek, čímž umožňuje maximalizovat využití nákladového prostoru v dopravních prostředcích. Pokud například maximálně využíváme svoje dopravní kapacity, na silnicích v principu ubyde nákladních vozidel, která jedou nedostatečně vytížena a zbytečně zvyšují objem nejrůznějších škodlivin vypouštěných do ovzduší,
uvedl k novince Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss Česká republika.
V DHL zase už před dvěma lety zavedli v Česku kurýrní elektrokolo. A to po zkušenosti z Nizozemí, kde firma s elektrokoly místo dodávek využívaných ve městě ušetřila ročně miliony korun a vyprodukovala o více než 150 tun emisí CO2 ročně méně. Nabízí také uhlíkově neutrální službu, kdy vypočítá karbonové emise až na úroveň jednotlivé zásilky a doporučí vhodnou kompenzaci. Firma samotná chce mít ostatně nulové emise do roku 2050.
Důvod? Spotřebitelé to chtějí
Když v prosinci loňského roku vyšla k zelené logistice anketa v tematickém čísle oborového časopisu Systémy Logistiky, silně zaznělo, že jen logistické firmy situaci nezmění. Zavádějí sice řadu opatření pro ekologičtější skladování a přepravu, hozená rukavice však je i na straně zákazníků. Po zelené logistice musí být poptávka a i zákazníci by měli podle zástupců logistického sektoru vyvíjet větší iniciativu, nejen tlačit na co nejnižší cenu a co nejvyšší rychlost přepravy, aby uspokojili požadavky svých vlastních klientů.
Motivovat je může třeba i to, že na změnu začínají tlačit právě i spotřebitelé. Společenská odpovědnost firem a jejich ekologická odpovědnost podle výzkumu výzkumné a technologické společnosti Ipsos dnes totiž ovlivňuje jak spotřebitelské chování, tak rozhodování o tom, pro jakou firmu budou lidé pracovat. Téma CSR bylo v roce 2010 pro představitele firem okrajovou záležitostí, dnes si ale manažeři stále více uvědomují, že jejich aktivity na poli CSR a udržitelného rozvoje mohou výrazně ovlivnit reputaci jejich firmy i atraktivitu firmy pro potenciální zaměstnance, a to není málo,
komentoval Tomáš Macků, ředitel komunikace Ipsos. Více o tom, na co přilákat zaměstnance, čtěte v článku Bez práce nejsou koláče ani lidi. Vsaďte na HR marketing a ty, kdo se rádi učí.
Celkem 69 % Čechů se podle tohoto výzkumu zajímá o původ zboží. Pro 52 % lidí je při nákupu produktů nebo služeb důležité, zda se firma chová společensky odpovědně. Odpovědné chování u svého zaměstnavatele považuje za důležité 78 % populace, a to hlavně lidé s vysokoškolským vzděláním. Jako nejdůležitější oblast odpovědnosti přitom vychází právě ochrana životního prostředí a, v těsném závěsu, férové chování k zaměstnancům.