Pro start podnikání sáhněte po franšíze. Podle čeho se orientovat při výběru?

2. 8. 2018
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Franšízing je ideální pro ty, kteří mají chuť podnikat, ale nemají sílu začínat nic svého. Dle čeho se orientovat, pokud budete o některém z konceptů uvažovat?

Na českém trhu je teď aktuálně více než 250 franšíz, které lze oslovit a rozjet tak „svůj“ byznys. Je však nutné myslet na to, že pokud vstoupíte pod křídla známé značky, není úspěch zaručen. 

Jak upozorňuje Česká asociace fransichingu, chce to vysoké pracovní nasazení. Vhodné je také uvědomit si, že každá snaha o sebemenší změnu si žádá konzultaci. V mnoha případech o nápady ale není zájem. Více v článku Franšízing není pro kreativní lidi, nápady po vás nikdo nechce

Při výběru konceptu je nutné zvážit celou řadu věcí. Podle čeho se tedy orientovat? Česká asociace fransichingu (ČAF) radí sledovat následující body: 

Schopnost přenositelnosti know-how z franšízora na franšízanta

Je vhodné věřit si přenositelnost koncepce minimálně na pilotním podniku. Franšízor by měl doložit na skutečných výsledcích, že jeho koncept je skutečně úspěšný a aplikovatelný v dané lokalitě, radí, říká Jan Gonda, prezident ČAF. 

Jistota dlouhodobé a zajištěné spotřeby produktu na trhu 

Je nutné ověřit, zda trh poskytuje pro franšízu dostatek odbytových možností nebo zda franšízová koncepce závisí pouze na aktuálním trendu. Koho zajímá spíše produkt závislý na trendu, měl by se informovat o tom, zda je franšízor technicky, personálně a finančně schopen zvládnout případnou změnu. 

Zajištění trvalé konkurenční výhody 

K marketingové strategii franšízového konceptu patří jeho jasný popis a diferenciace od konkurence. „Popis konceptu musí odpovědět zejména na to, čím se vyznačuje produkt nebo služba a v čem jsou její konkurenční výhody, v čem spočívá specializace nabídky, zda v exkluzivitě, nebo ve zvláštním působení partnerské spolupráce,“ vysvětluje Gonda.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Další věci, které je třeba zvažovat: 

  • Jsou zajištěny dostatečné zdroje produktu v regionu? Jak funguje dodavatelský systém? Vystačí kapacity při expanzi řetězce? Bude fungovat logistika? 
  • Soustřeďte se na to, jak vypadá vystupování na trhu, tedy zda je zaveden jednotný vzhled. Ujistěte se také, že se s corporate identity podniku ztotožňujete, nejspíše totiž nebudete mít možnost do ní zasahovat. 
  • Kromě franšízové smlouvy dostává franšízant také tzv. „franšízový balík“, který obsahuje příručku o chodu podniku s informacemi o spolupráci centrály s partnery, práva a povinnosti, podpůrná opatření, moduly poradenské služby a mnoho dalšího. 
  • Franšízová smlouva je komplexní a obsáhlý dokument. Určitě si jej nechte ověřit specializovaných právníkem. 
  • Zajímejte se o plány franšízora na expanzi. Zjistěte si, s kolika partnery se počítá k pokrytí trhu dané lokality a v jakém časovém horizontu. „Z dlouhodobých plánů franšízora poznáte jeho serióznost a také obchodní politiku, na které závisí vaše budoucí spolupráce,“ dodává Jan Gonda.
  • Je nutné obstarat si přehled o kalkulaci podniku, který spočívá v hodnotách ověřených v praxi. Pak lze přenést čísla o plánovaném typu podniku (nájem, místo, infrastruktura), vlastním kapitálu a ostatních nákladech.

Podnikatel.cz se v dřívějším článku zabýval franšízingem z jiného úhlu pohledu. A tedy z pohledu franšízora, který pro svůj podnik shání někoho, kdo by mu pomohl byznys více rozjet a ujal se franšízy. I franšízor musí při výběru zohlednit celou řadu věcí a musí být připraven na celou řadu rizik, která mohou nastat. 

Franšízor by měl počítat s následujícími riziky:

  • Franšízant může svým neodpovědným jednáním, například nedodržením standardů sítě, poškodit dobré jméno a způsobit snížení tržeb i ostatním franšízantům.
  • Franšízant je samostatný podnikatel, franšízor mu nemůže nic nařizovat, musí se k němu chovat jako k partnerovi a musí ho přesvědčit o svých krocích a plánech. Musí umět dokázat, že daný požadavek přinese zisk nebo jiný užitek.
  • Franšízor nemá úplnou kontrolu nad franšízovou provozovnou. Určitě ne takovou, jakou by měl v případě, že by ji provozoval sám. 
  • Franšízor musí často čelit tlaku franšízanta na zařazení výrobků nebo služeb, které nejsou součástí jejich vzájemné dohody. 
  • Franšízant má touhu po osamocení (po zavedení a úspěšném několikaletém provozování nabude dojmu, že není třeba platit franšízové poplatky, že je schopen podobný podnik vést zcela samostatně), v dobrém franšízovém systému ale tato situace nemůže nastat. Franšízant by odchodem přišel o všechny výhody, které mu síť nabízí. Franšízant by si měl umět jednoduše spočítat, že v případě osamostatnění bude jeho výdělek značně menší a nejistější a také mu značně přibude povinností.

Jedna z franšíz, která se v České republice ujala a je úspěšná. Bary s čerstvou šťávou značky UGO.

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).