Plánujete začít podnikat a nejste si jistí, jaký způsob podnikání zvolit? Jednou z možností je začít podnikat ve formě franšízy. Oproti „klasickému“ založení vlastní společnosti má franšízové podnikání několik specifik a nehodí se proto pro každého. Připravili jsme přehled výhod a nevýhod, které se s franšízovým podnikáním pojí.
Čtěte také: 132 českých značek nabízí franšízu. Už jste si vybrali tu svou?
Franšízové podnikání není pro každého
Nejprve je třeba podotknout, že franšízové podnikání není vhodné pro každého. Zejména není vhodné pro příliš kreativní lidi (ti bývají spíše v roli franšízora, tj. poskytovatele). Potenciální franšízant je zaměstnanec v produktivním věku, kterého po letech zaměstnaneckého poměru přestalo bavit pracovat jako podřízený, nechávat si vše schvalovat, neustále žádat o lepší pracovní židli, o dovolenou, o vyšší plat, atd. Dojde-li k názoru, že se dokáže uživit sám, je na nejlepší cestě začít přemýšlet o samostatném podnikání.
Po chvíli tápání zjistí, že nejvhodnější formou bude právě franšízing. Franšízing je odbytový systém zboží a služeb, který je postaven na dobře zdokumentovaném know-how, známé značce, celorepublikovém marketingu a trvalé spolupráci mezi členy sítě za podpory centrály sítě. Zájemce o franšízové podnikání si může vybrat přesně dle svých zájmů, schopností a finančních možností. V České republice je k dispozici více než 200 franšízových konceptů, v Evropě více než 10 000. Franšízing se hodí pro podnikatele, kteří mají zájem přivést na trh nějaký úspěšný fungující koncept a dají přednost zavedené značce před vymýšlením něčeho zcela nového. Hodí se pro ty, kteří chtějí minimalizovat rizika svého podnikání, mají zkušenosti s podnikáním a na trhu vybudované kontakty,
doplnil serveru Podnikatel.cz Jakub Hornek z tiskového oddělení Velvyslanectví USA.
Čtěte také: Známe 5 nejlepších franšíz na světě. Žebříčku vévodí fast-foody
Velkou výhodou je, že nákupem franšízy se stává franšízant zástupcem „známé značky“ v daném regionu a může např. sponzorovat fotbalový klub, dětský domov, školu. Může se rozhodovat jako samostatný podnikatel a je takto vnímán i okolím. Jeho postavení ve společnosti odchodem ze zaměstnanecké funkce neztrácí, spíše získává na vážnosti. Kdo by nechtěl vlastnit McDonald´s, Yves Rocher, Švejk Restaurant, Potrefenou husu, BENU lékárnu, apod.? Začleněním do franšízové sítě získává franšízant možnost výměny zkušeností s dalšími členy sítě. Existuje i možnost vzájemné výpomoci při řešení problematické situace nebo naopak sdružení více franšízantů při velké zakázce. Výhodou franšízového podnikání je především skutečnost, že zájemce kupuje mnohokrát realizovaný a vyzkoušený koncept. Prověřený franšízor (poskytovatel) umí zájemci poradit i s výběrem vhodné lokality pro podnikání a je v jeho zájmu ze svých zkušeností doporučit nejoptimálnější provozní podmínky tak, aby franšízant dosáhl zisku.
Čtěte také: Franchisy táhnou stále víc, zájemcům se teď otevírají nové možnosti
Bez práce nejsou koláče ani u franšíz
Potenciální zájemce o franšízu by si ale neměl myslet, že zakoupením dobré značky má jistý zisk – franšízing je tvrdá dřina, nejde o žádnou jistotu bez vlastní práce. Podnikatel musí mít dostatek finančních prostředků na nákup licence a být ochoten podřídit se pravidlům stanoveným franšízorem. A hlavně, musí být připraven se tomuto podnikání naplno věnovat,
potvrdil Jakub Hornek. Je dokázáno, že začít podnikat formou franšízy je až 5× bezpečnější než podnikání na vlastní pěst. Statistiky v USA uvádí, že do jednoho roku od založení firmy, která není v síti, jich přestane existovat 40 %, do pěti let 80 %. Pro porovnání ročně ukončí svou činnost 5 % franšíz a méně než 25 % do 5 let (potvrzuje studie amerického ministerstva obchodu z let 1971 až 1987).
Výhody a nevýhody franšízového podnikání
Ve stručnosti lze shrnout výhody a nevýhody franšízového podnikání proti klasickému v těchto bodech:
Výhody
- Ověřené know-how (franšízor stále investuje do vývoje a trvale zlepšuje koncept s cílem zajistit větší prosperitu všem členům sítě).
- Jednotný marketing, známá značka (žádné starosti s propagačními materiály, reklamou, nabídkou zboží či služeb).
- Dlouhodobé partnerství (trvalá hodnota, s kterou může franšízant nakládat – prodat, přenechat, …).
- Možnost výměny informací, nikdy nejste na problém sami (školení, vzdělávání, konference, setkání franšízantů,…).
- Výhody z rozsahu (levnější nákup, pojištění, mobilní volání, rekreace, …).
Nevýhody
- Potřeba kapitálu pro nákup a rozjezd franšízové provozovny (předpokládá se, že zájemce o franšízu má alespoň 40 % vlastních prostředků z předpokládaných nákladů na otevření provozovny, ostatní je možné řešit půjčkou, či jinak).
- Částečné omezení podnikatelské samostatnosti (je třeba dodržovat know-how sepsané v provozní příručce a pravidla daná ve franšízové smlouvě).
- Riziko selhání jiného franšízanta, a tím poškození i ostatních členů sítě (v systému existuje velká vzájemná odpovědnost – udělá-li chybu jeden franšízant, může to mít neblahý dopad na všechny, obdobně může pochybit i centrála, a důsledky mohou mít dopad na všechny členy sítě).
- Platba franšízových poplatků (poplatky jsou jednorázové/nákup licence a průběžné/většinou z obratu bez DPH + příspěvek na společný marketing).
- Kontrolní činnost ze strany franšízora (kontrola dodržování know-how).