Snažit se dnes rozjet internetový obchod s mobily nebo černou a bílou technikou je jen pro odvážné nebo nerozvážné. V tomto segmentu je trh už velmi konsolidovaný, a pokud se nechcete spokojit s rolí otloukánka mezi velkými e-shopy, raději se do tohoto oboru nepouštějte. Je tu mnoho jiných oborů, které stojí za to vyzkoušet. Není v nich taková konkurence, mají slušné marže a jejich potenciál naznačuje i velmi dobrý vývoj tržeb.
Na začátek ještě připomeňme, že česká e-commerce patří mezi ty nejrozvinutější. Češi na internetu nakoupí 7, 2 % veškerého zboží. Evropský průměr je přitom jen 4,2 %. Jelikož evropský lídr, Velká Británie, je na 10 % a ve Spojených státech amerických dělá e-commerce dokonce 15 % všech obchodů, je i u nás stále prostor k růstu a novým obchodním příležitostem. Dokazují to ostatně i data nákupního rádce Heureka.cz. V letošním prvním pololetí e-commerce vykázala 35% růst obratu, což je o 6 % víc než v prvním půlroce 2014.
Psali jsme: 4 tipy na takové to malé domácí podnikání
Na počet prodaných produktů vede móda
Češi na internetu nejvíce kupují módu, obuv a její doplňky. Na tuto kategorii připadlo jen za prvních šest měsíců letošního roku téměř 800 000 prodaných kusů (zdroj: Heureka.cz. Počítány byly pouze e-shopy zařazené do programu Ověřeno zákazníky) a útrata dělala kolem 3 miliard korun. Tento segment trhu vykazuje taky velmi dobrý růst, konkrétně 28 %. V meziročním srovnání je právě oblečení, boty a doplňky nejpořizovanějším produktem na internetu. Za posledních 12 měsíců si je pořídilo 48 % internetových uživatelů,
říká Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci.
Ti, kteří by chtěli začít na internetu prodávat módu, ale musí počítat s vysoce konkurenčním prostředím. Soupeřů bude několik tisíc. Přesto jsou šance na dobře fungující byznys poměrně vysoké. Jen bude potřeba soustředit se na unikátní zboží a vytvářet love brand.
Kategorie | Počet prodaných produktů |
---|---|
Móda a doplňky | 790 216 |
Dům a zahrada | 303 000 |
Dětské zboží | 194 205 |
Knihy a hry | 140 241 |
Auto-moto | 116 850 |
Nejsilnějším hráčem na trhu je překvapivě značka Tchibo. Čím to, že dokáže zaujmout zákazníky víc než specializované e-shopy nebo konkrétní značky? Prvním důvodem je určitě náš obchodní model a s ním týdně se měnící nabídka spotřebního zboží. Sortiment je natolik pestrý, že uspokojí potřeby opravdu širokého okruhu zákazníků. Navíc máme vícero prodejních kanálů, které mezi sebou navzájem propojujeme a snažíme se tak být zákazníkovi nablízku. V rámci propojování prodejních kanálů tak zákazník může objednat v e-shopu a zásilku si vyzvednout v kamenné prodejně, nebo objednat online z obchodu a nechat si zboží doručit domů, využít mobilní aplikaci a tak dále,
uvádí Eva Kotýnková, mluvčí společnosti Tchibo Praha. Zboží ve všech prodejních kanálech společnosti je identické. Nabídka e-shopu je ale často rozšířena o výrobky, které se například kvůli velikosti nemohou prodávat v kamenných obchodech. Nabízí tedy širší sortiment zboží.
Druhým důvodem je podle Tchibo Praha mezinárodně úspěšný model 3v1 spojující na jednom místě prodej spotřebního zboží, zrnkové či mleté pražené kávy a kávový bar. Zákazníci tak mají více důvodů se u nás zastavit. Pokud zboží nenajdou v prodejně nebo není dostupná určitá velikost, mají přímo na místě možnost objednat si ho v e-shopu. Výhodou e-shopu je to, že členům věrnostního programu firma nabízí možnost nakoupit zboží z nové kolekce vždy o 5 dní dříve, než přijde do kamenných obchodů.
Oblečení, móda a doplňky Tchibu tvoří 60 až 70 % veškerého obratu. Mezi velmi oblíbené patří dámská móda, oblečení pro děti, šperky a sportovní oblečení. Stálicemi jsou také potřeby a vybavení pro domácnost a dekorace.
Dále čtěte: Budete předělávat váš eshop? Při špatném redesignu ztratíte až 30 % objednávek
Chcete růst? Prodávejte pruty, šampony a kondomy
Kategorie | Meziroční růst |
---|---|
Rybářské potřeby | 250 |
Drogerie | 106 |
Erotika | 35 |
Móda a doplňky | 28 |
Lékárna a zdraví | 22 |
Některé obory už jsou tak zaběhnuté, že nemají žádný velký růst. Platí to třeba o bílé a černé technice, které vykazují 18, respektive 10 %. Pomalejší růst ale samozřejmě tyto kategorie dohání na maržích a průměrné ceně objednávky. V kategorii s černou technikou je nejvyšší průměrná objednávka, pohybuje se přes 4500 korun. U jednotlivých druhů zboží ale může vyskočit až na 12 000 korun, například u objektivů nebo televizorů,
uvádí Tomáš Braverman, ředitel Heureka.cz. Nejprodávanějším artiklem jsou televizory, které tvoří bezmála polovinu všech prodejů. Za bílou techniku, tedy ledničky, pračky a tak dále pak Češi na internetu utratí až pětinu celkového obratu online nakupování. V reálných číslech je to 6,9 miliardy korun. Konkurence v oborech bílá a černá technika je velká a vyspělá. Je téměř nemožné nebo velmi náročné do oboru vstoupit a uspět.
Pokud chcete volit snadnější cesty, dejte se na kategorie vypsané v tabulce. Vůbec nejlépe se letos daří obchodníkům z kategorie hobby nabízející potřeby pro rybáře. Jejich růst o 250 % je rekordní. Podíl na celkovém obratu české e-commerce je sice jen 0,4 %, ale v přepočtu na pouhých pár set obchodů – podle žebříčku Heureka.cz jen 104 – je to ideální obor. Průměrná výše objednávky je skoro 1800 korun a zákazníci jdou nejvíc po navijácích, prutech a návnadách.
Na druhém místě je se 106% růstem drogerie, meziročně vzrostla na dvojnásobek. Tržby sice zatím dělají jen kolem 200 milionů korun ročně, ale výhodou internetových obchodníků je to, že kamenné řetězce zatím online svět opomíjejí a vzniká tím velká příležitost se na tomto poli prosadit. Drogistické zboží je pro prodej na internetu jako stvořené, protože jde o zboží denní potřeby, zákazníci ho znají a mají k němu důvěru. Nepotřebují proto vyhledávat recenze a nebojí se na zkoušku pořídit i neznámý výrobek. Díru na českém trhu se teď snaží zaplnit Ageo.cz. Segment drogerie je velice zajímavý a jedná se o ohromný trh nabízející obrat v desítkách miliard korun ročně. Potenciál je tím pádem ohromný. Ale jako u ostatních služeb se dá využít pouze, když služba, kterou nabízíte zákazníkům, je výborná, ceny zajímavé a sortiment široký. Osobně na trhu neznám druhý subjekt, který by tyto kritéria splňoval,
říká zakladatel firmy Marc Westermann. Jeho ambicí je budovat trh online drogerie a zároveň být jejím dominantním hráčem, tak aby za nějakou dobu byl tento podíl větší než její kamenný segment. Zákazníci jsou tomu prý nakloněni.
Rozjet byznys s drogistickým zbožím i navzdory tomu, že už je tu Ageo.cz, se stále vyplatí díky malé konkurenci. Nejvíc se lidé shání po pracích prášcích, avivážích a čisticích prostředcích. Důvodem je i to, že se jedná o těžké zboží, které se nikomu nechce vláčet. Na druhém místě je tělová a pleťová kosmetika, na třetím pak dekorativní kosmetika. A proč se zatím specializuje na drogerii tak málo e-shopů? Je to dost komplikovaný segment. Pokud vás zákazník má brát vážně, je potřeba investovat velké prostředky do zboží a skladových prostor. Vytvoření dalších konkurenčních výhod jako garance širokého sortimentu zboží za nižší cenu je další komplikovaná věc, kterou musíte zařídit. Zkušenost z oblasti e-commerce je dle mého názoru nezbytně nutná. Není to tak jednoduché, jak se to zdá či jak se píše v médiích. Jen vytvoření infrastruktury nám trvalo rok,
vysvětluje Marc Westermann.
Bude vás zajímat: Jak založit a provozovat e-shop
Specializované e-shopy mají menší konkurenci
Kategorie | Počet konkurentů |
---|---|
Erotika | 82 |
Hudební nástroje | 82 |
Rybářské potřeby | 104 |
Parfémy | 148 |
Knihy a hry | 406 |
Šance prosadit se s internetovým obchodem jsou slibné taky u dětského zboží, především pak hraček, dále v oblasti erotiky, která má výrazně rostoucí potenciál, a dobře si vedou i prodejci léků a zdravotních potřeb. Nejlépe se v tomto oboru prodávají kontaktní čočky. Čočky tvoří třetinu útrat. Patří totiž do kategorie zboží, které si člověk běžně nevyzkouší ani v kamenných obchodech, a pokud jsou s ním zákazníci spokojeni, nemají důvod je nějaký čas měnit,
dodává Tomáš Braverman.
Velmi náročným, ale ve světě internetu opomíjeným oborem je dům a zahrada. Je to dáno mimo jiné i obrovskou šíří sortimentu a vysokými vstupními náklady. Jsou tu ale vysoké marže a kamenné řetězce nechávají zatím online stále ještě volný pro případné zájemce. Právě teď je proto nejlepší čas na založení e-shopu s tímto zbožím. Nejmladší z kategorií, které se začaly na internetu v masivní míře objevovat až v poslední době, je jídlo. V oblasti prodeje potravin na internetu je obrovský potenciál. Zkušenosti s online nákupem tohoto sortimentu má 9 % dotazovaných, další pětina uvádí, že se chystá tuto službu v nejbližší době vyzkoušet,
říká Jan Vetyška. Podle něj to zatím hodně souvisí i s dostupností těchto služeb, které se koncentrují převážně v Praze, popřípadě jen ve velkých krajských městech.