Česko patří mezi e-shopové velmoci. Podle odhadů z minulého roku zde působí okolo 21 tisíc internetových obchodů a měsíčně vznikají další stovky e-shopů. Prosadit se tak na maloobchodním internetovém trhu se stává čím dále těžším. Jeden z klíčových faktorů případného úspěchu či neúspěchu nového e-shopu tvoří sortiment obchodu. Přinášíme výběr pěti druhů zboží, se kterými v současnosti jen těžko v novém online obchodu uspějete.
1. Spotřební elektronika a PC
Pokud se nevymykáte z kategorie běžného zakladatele tuzemského e-shopu (“one-man show” a vstupní kapitál v desítkách, maximálně stovkách tisíc korun), zapomeňte ve vlastní zájmu raději na segment spotřební elektroniky a výpočetní techniky. Na trhu funguje řada zaběhnutých gigantů typu Alza.cz, Kasa.cz či Czc.cz a trh je značně saturován. Jedná se o oblast s typicky velice nízkými maržemi, kde je nemožné se v podstatě odlišit jinak než cenou, protože většina obchodů nabízí stejné či obdobné produkty,
dodal pro server Podnikatel.cz Luboš Plotěný, ředitel agentury Dobrýweb.cz.
Zakládat e-shop se spotřební elektronikou či výpočetní technikou se nevyplatí ještě z jednoho důvodu. Naprostá většina podvodných e-shopů totiž “prodává” právě elektroniku. Pokud by se vám nějak podařilo nabízet nižší ceny než velké e-shopy, u řady zákazníků tím paradoxně můžete vzbudit nedůvěru.
2. Bílé zboží
V podstatě stejná situace, jaká panuje u spotřební elektroniky a výpočetní techniky, existuje i u tzv. bílého zboží, tj. u ledniček, praček a spol. Obdobně jako u elektroniky se jedná o nízkomaržové zboží a velmi nasycený trh. Někteří menší obchodníci se snaží vydělat na tom, že zboží dováží ze zahraničí. Podle odborníků však tento postup může přinést více komplikací než užitku. Dovozu ze zahraničí se brání oficiální zastoupení výrobců tím, že případné reklamace a servis nechávají řešit prodejce a ne svoji servisní síť. Koupit ledničku z Polska se tak může prodražit jak provozovateli e-shopu, tak i jeho zákazníkům,
vysvětlil serveru Podnikatel.cz Jan Janča, obchodní ředitel internetové agentury Cognito.cz.
3. Potraviny
Ještě před několika lety mohlo být založení e-shopu s potravinami poměrně dobrým, i když logisticky náročným, nápadem. Konkurence minimální, velký prostor pro inovativní nápady a uchycení se na trhu. Se vstupem společnosti Tesco na internet, která na počátku loňského roku spustila e-shop, se však situace rapidně změnila. Objevil se totiž velký hráč, kterému se cenou v podstatě nedá konkurovat. Svůj vlastní e-shop navíc plánují založit i další obchodní řetězce, čímž se prodej běžných potravin stává pro malé e-shopy nereálným.
Kromě Tesca sice v současnosti funguje i několik menších online obchodů, snaží se ale nabízet specializovaný sortiment, zaměřený třeba na české nebo italské výrobky. V některých případech se snaží odlišit od konkurence nabízenými službami, kdy nákup potravin tvoří jen část nabídky. Proč se do online obchodu s potravinami nepouštět shrnul František Grunt, marketingový manažer společnosti Active 24, do tří bodů: Velice nízká marže, nákupy za malé ceny a složitá logistika.
4. Hračky
Odborníci rovněž nedoporučují míchat se do segmentu hraček, pokud se nehodláte nějak specializovat (třeba na panenky). Existuje zde totiž velice široký sortiment zboží a především už na trhu působí mnoho malých hráčů. Jestliže byste chtěli jen založit obecný e-shop s hračkami, budete mít velký problém. Segment hraček, jak již bylo zmíněno, však nabízí poměrně velký prostor pro specializaci. Pokud svůj hračkářský obchod zaměříte pouze jedním konkrétním směrem, šanci rozhodně máte.
Čtěte speciál Jak založit a provozovat eshop
5. Oblečení
Jestliže nemáte domluvenou exkluzivní spolupráci s doposud neprodávanou značkou v ČR, raději se vyhněte i segmentu oblečení. Stát se dalším e-shopem, který přeprodává mikiny nebo džíny, není cesta ke zbohatnutí. Oblečení může být velmi zajímavou oblastí podnikání, která má ovšem obrovské nároky na zvládnutí logistiky, což pro začínajícího podnikatele bude obrovsky finančně náročné,
domnívá se Luboš Plotěný z agentury Dobrýweb.cz.
Nákup oblečení přes internet navíc stále mnoho zákazníků z objektivních důvodů odrazuje. Málokdo totiž zná přesně své míry a v podstatě každý si potřebuje oblečení nejprve zkusit a porovnat. Sice zřejmě existují lidé, kteří si konkrétní oblečení zkusí v obchodě a pak si stejné zboží nakoupí levněji v e-shopu, bude jich však, hlavně u ženského pohlaví, pouze zlomek. Nebo si snad dokážete představit svoji manželku, jak stráví celé odpoledne zkoušením halenek a když už si po pěti hodinách nějakou vybere, rozhodne se ji kvůli úspoře 50 Kč nekoupit a objednat si ji přes internet?
Kde tedy zkusit štěstí?
Přestože je v Česku přee-shopováno a provozovatelé malých online obchodů po počátečním nadšení většinou rychle zjistí, že jim těch pár vydělaných tisícikorun za ty nervy nestojí, neznamená to, že právě vy nemáte šanci. Předtím, než se však do internetového byznysu pustíte, měli byste si stanovit, co od svého e-shopu čekáte. Pokud vám jde jen o přivýdělek k práci a plánujete v e-shopu přeprodávat zboží velkého partnera, můžete se pustit prakticky do jakékoli oblasti. Počítejte ale s tím, že za hodně práce si vyděláte poměrně málo peněz.
V případě, že vám jde o založení e-shopu jako hlavní zdroje příjmů, je třeba zvážit dostupný kapitál, marže a konkurenci. Bez počáteční investice však jen těžko uspějete. Při dostatečném kapitálu lze úspěšně vstoupit prakticky do jakéhokoliv oboru, zvlášť pokud je vaší strategií získání tržního podílu a následný odprodej projektu konkurenci,
doplnil Jan Janča, obchodní ředitel agentury Cognito.cz. Co se týče prodávaného zboží, snažte se co nejvíce specializovat. Prostor na uchycení pak odborníci vidí hlavně u originálních a luxusních výrobků, módních doplňků a erotického zboží, kterému anonymita internetového nakupování vysloveně svědčí.