Podle zákona můžete svou zdravotní pojišťovnu změnit jen jednou za rok, a to navíc pouze ve dvou termínech. Pojištěncem nové pojišťovny se tak můžete stát buď k 1. lednu, anebo k 1. červenci, přičemž přeregistraci je v obou případech nutné provést minimálně tři měsíce před těmito termíny.
Čtěte také: Pozor, stále ne všichni změnili číslo účtu pro platbu zdravotního pojistného
Pojišťovnu lze změnit jednou do roka
Pokud plánujete od roku 2018 změnit zdravotní pojišťovnu, máte necelé poslední dva týdny na odevzdání žádosti. Přihlášku k nové zdravotní pojišťovně totiž musíte podat do konce září. Jejím pojištěncem se pak stanete od 1. ledna 2018. Novela zákona o veřejném zdravotním pojištění z konce roku 2015 sice ponechala pravidlo, že zdravotní pojišťovnu lze změnit jen jednou do roka, zavedla však možnost přeregistrace ve dvou termínech během roku – vždy od začátku pololetí po dobu tří měsíců. To znamená od ledna do března, nebo od července do září. Dříve přitom platilo, že pojišťovnu šlo změnit vždy jen k 1. lednu, přičemž přihláška se musela podat nejpozději 6 měsíců předtím.
Co všechno ke změně potřebujete
Kdo chce pojišťovnu změnit, musí žádost o změnu pojišťovny podat písemně. Osoby samostatně výdělečně činné k přihlášce musí dodat ještě potvrzení o výši záloh, které byly hrazeny předchozí zdravotní pojišťovně, a případně též kopii živnostenského oprávnění. Přihlášku podáte pojišťovně, ke které chcete přejít, ta vás pak následně od předchozí pojišťovny odhlásí. Původní pojišťovně není třeba nic ohlašovat.
Státní pojištěnci (děti, studenti, penzisté, občané zapsaní na úřadu práce atd.) pak dokládají dokumenty prokazující jejich správné zařazení v příslušné kategorii. To v praxi znamená, že studenti předkládají potvrzení o studiu, penzisté potvrzení o přiznání důchodu, nezaměstnaní potvrzení od úřadu práce apod.
Jste-li zaměstnanec, po přechodu k nové pojišťovně vám vzniká povinnost nahlásit přestup svému zaměstnavateli. Informovat ho musíte do osmi dnů od změny, tedy aktuálně do 8. ledna. Pozor – v případě, že změnu nenahlásíte, platby se nepřesměrují k nové pojišťovně. U té původní pak vznikne přeplatek, zatímco u nové nedoplatek, a tím vám hrozí penále. To pak zaměstnavatel může vymáhat od vás. Změnu pak nahlaste také u svých lékařů, které navštěvujete,
poradila na závěr Hana Kadečková, mluvčí Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR.