Když už někdo jednou podniká, tak má koukat, aby byl na internetu dobře vidět – dá se parafrázovat slavné rčení Jana Wericha. Síť nabízí několik reklamních systémů: být vidět je tedy zdánlivě snadné. Ale jak to udělat dobře?
Odborníci se shodnou na jednom: na online reklamu si najměte odborníka. Proti této radě sice není moc co namítat, ale pokusili jsme se shrnout pár rad pro případ, že se chcete sami stát expertem na internetovou reklamu.
Každý chce něco jiného
Už samotné rozhodnutí, jestli je lepší inzerovat na Facebooku nebo si vybrat český systém Sklik nebo jeho globální alternativu AdWords od Googlu, vyžaduje pečlivé zvážení. Pokud můžete, zkuste všechny a uvidíte, zní v kostce rada odborníků. Je to velmi individuální rozhodnutí. V každém konkrétním případě je dobré vše otestovat a pak zvolit efektivní kombinaci,
radí Jakub Křenek, social media manažer ze společnosti Socialsharks.
Přesto nějaká doporučení existují – vezměte třeba v úvahu, jak daleko můžete být atraktivní pro zákazníky. AdWords umožňuje oslovit uživatele téměř všude, i na zahraničních webech. Sklik se umí zaměřit na tradiční uživatele – ti mají jako domovskou stránku ve většině případů nastavený Seznam.cz,
říká Peter Mižík, media manažer kreativní agentury Zaraguza.
Svůj význam má i to, co nabízíte. Sklik a AdWords se spíše hodí na propagaci produktů a služeb, které uživatelé na internetu hledají. Naproti tomu Facebook může dobře fungovat, pokud zavádíte na trh něco nového,
potvrzuje konzultant v oblasti internetového marketingu Jan Korpas.
Mohlo by vás zajímat: I s malým kašpárkem se dá hrát velké divadlo. Totéž platí pro e-shopy
Od sto korun do deseti milionů
Na rozdíl od jiných typů reklamy mají systémy PPC (pay per click – platí se až za kliknutí na reklamu) velkou výhodu: využít je můžete už s minimální částkou. Začínat se dá s rozpočtem několika stovek korun. Maximální hranice neexistuje, ale je možné nastavit denní limit, aby byl rozpočet během kampaně využitý rovnoměrně,
uvádí Peter Mižík. Samozřejmě s rozpočtem sto korun nemůžu očekávat, že na web přilákám tisíc uživatelů.
V AdWords i v Skliku lze utratit poměrně velké peníze, ale vše pak záleží na efektivitě. Většinou to bývá tak, že na začátku jsou náklady vyšší a až se zjistí, co funguje a co ne, rozpočty se upravují,
prozrazuje Jan Korpas.
Podle Jakuba Křenka se investice hodně liší podle toho, o jak velkou firmu se jedná – a rozpětí může být od tisíců až po desítky milionů korun. Náklady by ale vždy měly odpovídat marketingovým cílům. Pokud prodávám zboží v e-shopu, dokážu si spočítat, kolik jsem ochotný investovat do reklamy za jeden prodaný kus,
dodává Peter Mižík.
Vyplatí se to?
Právě možnost měřit efektivitu je neocenitelná výhoda internetové reklamy. V zásadě dokážete přesně spočítat, kolik peněz utratíte za každého zákazníka.
Může se stát, že cena zákazníka bude trochu vyšší, než jsme byli původně ochotni zaplatit. Když se ale na to podíváme z dlouhodobého hlediska, ten stejný zákazník může nakoupit ještě několikrát, čímž se výrazně sníží náklady na jeho získání,
upozorňuje Jan Korpas na to, že je nutné náklady vyhodnocovat za delší období.
Obsah vládne
I v reklamě na internetu platí staré mediální pravidlo. Aby byla reklama účinná, dodržujte ho. V každém případě je nutné mít silnou a pro uživatele pochopitelnou myšlenku,
radí sociální žralok Jakub Křenek.
Pro co nejlepší efektivitu je důležité kampaň dobře nastavit,
připomíná marketingový konzultant Jan Korpas. Co to znamená? Zvolit klíčová slova, vytvořit kvalitní inzeráty, omezit cílení. Poté je potřeba sledovat, vyhodnocovat a ladit. Nejdůležitější prý je oslovit správnou skupinu uživatelů, proto je dobré dávat si největší pozor, na která klíčová slova nebo na kterých webech se reklamy zobrazují.
Peter Mižík ze Zaraguzy dodává, že velkou část úspěchu tvoří landing page – čili webová stránka, na kterou vaše reklama uživatele přivede. Když ji tvoříte, je nutné zajistit, aby se správně zobrazovala na všech zařízeních – na počítači, tabletu i mobilu,
radí Mižík. Laicky: když vymýšlíte reklamu, směřujte ji na takovou stránku, která bude ve všech přístrojích dobře čitelná – pokud třeba máte zastaralý web, řešením může být stránka na Facebooku.
Dále čtěte: Jak vylepšit online kampaň a zvýšit její efektivitu?
Který systém je nejlepší?
Jednoduchou odpověď od expertů samozřejmě nečekejte. Pokud ale nechcete najímat odborníka, jeden tip je rozhodně užitečný: Když to přeženu, kampaň přes Facebook si nastaví i pekař z Tábora,
říká Peter Mižík.
To je podle něho asi zásadní rozdíl mezi AdWords a Facebook Ads manažerem. Sklik se dá označit za zjednodušenou verzi AdWords. Googlovský AdWords prý ovšem nabízí největší možnosti nastavení kampaní, které ocení zejména majitelé e-shopů.