Chovají se e-shopy ke spotřebitelům fér?

3. 5. 2012
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

V rámci průzkumu správného uvádění cen, uzavírání kupní smlouvy a jednostranné změny cen bylo otestováno 25 e-shopů. Pouhé dva prošly bez výhrad.

Právníci časopisu dTest v rámci rychlého průzkumu správnosti nabídky a obchodních podmínek e-shopů otestovali správné uvádění cen, uzavírání kupní smlouvy a možnost jednostranné změny cen. Pouhé dva z dvaceti pěti obchodů prošly bez výhrad. Čtěte také: Server Podnikatel.cz spustil speciál Jak založit a provozovat e-shop

Konečná cena produktu nemusí být vždy konečná

Zákazník má právo být informován o konečné ceně produktu. Cena musí zahrnovat všechny daně a recyklační či jiné poplatky. Některé e-shopy ale výslednou, tj. nejvyšší cenu, opticky potlačí ve prospěch ceny nižší. Tu uvádí kupříkladu bez daně z přidané hodnoty. Takové jednání není vždy nezákonné, ale nepovažujeme ho za korektní vůči spotřebitelům, ko­mentuje obdobné postupy Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny časopisu dTest. Čtěte také:  E-shop jako vedlejšák. Každý si může přilepšit

Pozor na okamžik uzavření kupní smlouvy

Problematický se ukázal okamžik uzavření kupní smlouvy, od něhož prodejce nemůže jednostranně měnit cenu či jiné náležitosti smlouvy. Kupní smlouva má být uzavřena okamžikem doručení objednávky spotřebitele prodávajícímu na základě konkrétně sjednaných podmínek v rámci objednávkového procesu. Podle právníků dTestu ale e-shopy nejčastěji označují za vznik kupní smlouvy okamžik, kdy kupujícímu dojde potvrzení o akceptaci smlouvy prodávajícím. Tím jsou samy proti sobě, protože v případě, že zákazníkovi potvrzení nedojde, pak smlouva nevznikla a spotřebitel jí tak není vázán, varuje Lukáš Zelený. Čtěte také: Platební brána je pro e-shop konkurenční výhoda

WT100

Lze, nebo nelze jednostranně změnit cenu?

Průzkum se zaměřil také na možnost jednostranné změny ceny či zrušení smlouvy obchodníkem. Většina sledovaných e-shopů si na takovou změnu vyhrazuje právo. Ovšem vedoucí právní poradny časopisu dTest s tímto postupem nesouhlasí. Podle jeho názoru platí, že na smlouvě lze trvat za ujednaných podmínek. Výjimkou je zcela zjevný omyl v kupní ceně, kdy při uzavírání smlouvy musí být jasné, že něco není v pořádku. Čtěte také: Pět triků, jak budovat a propagovat lokální byznys skoro zadarmo

Výsledky průzkumu

Ze sledovaných e-shopů prošly v uvedeném průzkumu bez výhrad pouze hypermobil.cz a levne.elektro.cz. U ostatních bylo zjištěny následující nedostatky:

  • u elektrospotřebičů je vyčleněn recyklační poplatek,
  • dominuje cena bez DPH,
  • objednávka zákazníka je považována pouze za návrh kupní smlouvy a samotná smlouva vzniká teprve převzetím zboží,
  • při osobním převzetí se smlouva považuje za uzavřenou teprve zaplacením celé kupní ceny a převzetím zboží,
  • prodávající si vyhrazuje právo změnit cenu i právo zrušit objednávku v případech chyby v ceně či její podstatné změny,
  • prodávající si vyhrazuje právo odmítnout objednávku a další.
Foto: www.isifa.com

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).