Jak ženy podnikají, na co v byznyse vsázejí, jak vedou lidi, které hodnoty vyznávají? A jak vlastně jejich podnikání i rozhodování ovlivňuje fakt, že jsou ženy?
Nabízíme odpovědi a pohledy čtyř podnikatelek s dlouhodobou zkušeností.
1. Udržet si svobodu a být paní svého času
Za rozhodnutím začít podnikat stojí rozličné motivace a důvody. Eva Čejková Vašková, zakladatelka komunitního webu Ženy s.r.o. a magazínu pro podnikatelky Podnikavá žena, chtěla svobodu a být paní svého času. Tvrdí, že jí přitom bylo od začátku jasné, že k tomu bude potřebovat perfektní disciplínu, protože si ráda zajde přes den někam s přáteli, zacvičit nebo si udělá volno se synem.Ale pak je potřeba občas vstát v pět ráno anebo dohánět i o víkendu,
dodává ke svému stylu práce. Důvěra, spolupráce a pozitivní přístup přitom patří k nejdůležitějším hodnotám, kterých se v podnikání drží. U lidí, kteří u ní ve firmě pracují, považuje za důležité, aby stejné hodnoty vyznávali.
O tom, že ženy podnikání táhne, svědčí i statistiky. Čtěte více, a to v článku Nárůst počtu OSVČ táhnou ženy, přibylo jich desetkrát více než mužů.
Za svůj cíl v podnikání Eva označuje snahu udržet si svobodu a nezávislost. Dělat věci, které mají smysl a přínos nejen pro ni samotnou a její rodinu, ale i pro společnost. Třeba když dokážu někomu vyřešit problém, pomoci mu a navázat dlouhodobé partnerství,
upřesňuje. Svůj styl vedení a řízení firmy popisuje jako otevřený. Je připravená vždy naslouchat a okamžitě řešit problémy, hledat jejich příčiny a nastavovat dlouhodobá řešení, aby byli všichni spokojení. Každé podnikání stojí a padá na lidech a je prostě potřeba denně pracovat s tím, co podnikatel zrovna ve své firmě má,
popisuje svou zkušenost.
A jak její podnikání a rozhodování ovlivňuje fakt, že je žena? To je něco, s čím se učím pracovat denně. Pořád se učím a vždy se snažím zachovat svou ženskost a přirozenost, bez ohledu na to, jestli jsem v mužském nebo ženském kolektivu,
prozrazuje Eva.
2. Za své úspěchy i neúspěchy zodpovídá sama
Jana Černoušková založila firmu JKONCEPT a je konzultantkou, lektorkou a auditorkou. Věnuje se firemním strategiím a procesům, měkkým dovednostem (soft skills), HR, firemní kultuře, tématu diverzity, genderu a CSR (Corporate Social Responsibility). Říká, že pro ni je podnikání cestou, jak zúročit své vzdělání, zkušenosti z praxe a přístup, který je jí vlastní v osobní i profesní rovině. Podnikání je velká dávka adrenalinu, každý den musíte potvrzovat, zda máte co nabídnout a jak pevné je vaše místo na trhu. Podnikání je pro mě atraktivní tím, že sama zodpovídám za své úspěchy či neúspěchy, řídím svoje aktivity, které realizuji dle svého nejlepšího přesvědčení,
uvádí. Za důležité hodnoty, kterých se v byznysu drží, označuje důvěru, schopnost přiznat chybu, pracovitost a zodpovědnost i férovost.
Ačkoliv se Janin cíl v podnikání mění se zkušenostmi, věkem a aktuální situací, obecně za svůj stálý cíl označuje spokojenost lidí, kteří se rozhodli s ní spolupracovat. Stojím si za tím, že přistupuji ke všem projektům a pracovním příležitostem individuálně a dávám jim maximum,
dodává. Při vedení a řízení firmy je pro ni nejdůležitější vlastní sebeřízení, schopnost naslouchat a obklopit se správnými lidmi. To neznamená jen těmi, kteří vám říkají, jak děláte vše skvěle, spíš naopak. Jsem komunikativní a zásadní je pro mě mít dobrý pocit ze svého jednání. Součástí mé práce je učení leadershipu a to je styl, který v řízení preferuji,
objasňuje svou praxi.
Více o podnikatelkách píšeme také v článku Ženy svět byznysu proměňují. Jak pracují podnikatelky – feministky?
Při práci s lidmi přitom vsází na autentičnost a nehraje si na nic víc, než je. Nepřeceňuje své úspěchy. Obecně je pro lidi důležitý pocit, že víte, co děláte, že chcete skutečně prospět, nikoliv získat krátkodobý profit, že vám na lidech záleží,
doplňuje.
Její podnikání přitom, jak tvrdí, více než to, že je žena, ovlivňuje skutečnost, kolik rolí zrovna v daném období plní. Jestliže je můj záběr širší, nežli „jen“ práce, je logické, že musím pečlivěji pracovat s časem a možná občas ustoupit ze smělých plánů, protože den má prostě jen 24 hodin. A já, byť svou práci miluji, jí nechci obětovat všechen čas a celý život,
uzavírá.
3. Rozvíjet se, rozhodovat, starat se o lidi
K podnikání jsem tíhla od malička. Už ve školce jsem se snažila vytvořit společnou platformu na výměnu hraček,
směje se Linda Vavříková, dnes spolumajitelka společnosti Allegria Firma na zážitky. Její babička i maminka po sametové revoluci podnikaly, takže jí podnikání připadalo přirozené. Navíc jsem tvrdohlavý beran, ráda dělám věci po svém,
tvrdí podnikatelka, které podnikání přináší potřebnou míru svobody i odpovědnosti. Baví mě se stále rozvíjet, mít možnost rozhodovat o dalším vývoji firmy i se starat o naše zaměstnance,
dodává s tím, že chce mít firmu, ve které se bude cítit dobře jak ona sama, tak zaměstnanci a která bude přinášet něco smysluplného. Taková Allegria, skrze kterou plní lidé svým blízkým sny, je,
myslí si Linda.
Pokud chcete vědět o jejím podnikání a začátcích firmy víc, přečtěte si rozhovor Linda Vavříková: Zážitkových firem jsou desítky, kvalitních jen několik.
Když začínala podnikat, ve vedení firmy postupovala zpočátku hlavně metodou pokusu a omylu. Dodává však, že v posledních letech se snaží víc plánovat, ráda naslouchá nápadům svých podřízených a hledá nové cesty rozvoje. Je důležité, aby se lidé u nás cítili dobře, věděli, že si jich vážíme a že mohou přijít s nápady i problémy,
tvrdí podnikatelka, která se drží upřímnosti, jednoduchosti i přehlednosti a čím dál víc důvěřuje také své intuici a pocitům.
4. Dělat věci po svém a vybudovat firmu
Naďa Štullerová je ředitelkou společnosti ACE Consulting, která se věnuje lidem – výběru zaměstnanců a jejich hodnocení, tréninkům, koučinku a dalším nástrojům, které dlouhodobě rozvíjejí lidský potenciál. Začala podnikat, protože měla chuť dělat věci po svém a dokázat si, že dokáže vybudovat firmu. Dnes, jak říká, svou práci miluje a může ji dělat tak, jak si myslí, že je to správné. Daří se nám, jsme na trhu dvacet let, mám pomyslnou svobodu. Pomyslnou, protože někdy je ta svoboda vykoupená velkým množstvím práce,
vysvětluje s tím, že jejím podnikatelským cílem je být partnerem personalistů, pracovat kvalitně, férově, s etikou a také prosperovat. Za nejdůležitější hodnoty, které se do jejího byznysu promítají, označuje odbornost, etiku a výkonnost.
Jak by přitom popsala svůj styl vedení a řízení firmy? Chaotický, přísný ve výkonu, vstřícný a chápající vůči kolegům,
odpovídá. Při práci s lidmi vsází na otevřenost, důvěru, férovost a dodržování slibů. Podstatná je pro mne u lidí proaktivita, nadšení pro práci, ochota dát něco navíc a samostatnost,
připomíná. To, že je žena, přitom podle ní její podnikání a rozhodování příliš neovlivňuje. Ale jsou situace, kdy vím, že bude dobře, když vedle mne bude mužský prvek,
dodává Naďa ze své zkušenosti.
K mnoha podnikatelkám se server Podnikatel.cz vypravil také při přípravě seriálu Příběhy podnikatelů. Prohlédněte si jednu z fotogalerií: