Samozřejmě, že obchodník nemá povinnost dodávat zboží nebo služby za špatné ceny. Právní názor a pasáže zákona jsou naprosto vytrhané z kontextu... Navíc PRÁVNÍK by nikdy neměl stavět na svých názorech nebo věštit z křišťálové koule "jak by soud určitě dopadl", ale naopak používat JUDIKATURU a ukazovat, jak konkrétní případ dopadl.
Navíc, pokud je mi známo, tak smlouva může být uzavřena pouze mezi fyzickými osobami, které mohou být zároveň zástupci právnických osob jednající jejich jménem. K uzavření smlouvy tak dochází teprve, až objednávku zpracuje zaměstnanec eshopu.
Jakýkoliv program, počítačový systém nebo robot nemůže konat právní úkony ať už svým jménem nebo jménem jeho majitele.
To, že technika vykazuje vady a může pracovat chybně je obecně známý fakt, který vědí už malé děti. Také jenom těžko by obstál argument zákazníka, který by tvrdil, že třeba "nezná obvyklou cenu", ale na eshop by přišel ze srovnávače jako je zboží.cz nebo Heuréka.cz, kde jasně musel vidět, že ostatní nabídky jsou desetkrát vyšší.
Také to podtrhuje skutečnost, že pán v článku si objednal rovnou 20 kusů raket. Což dokazuje, že dobře věděl, že cena je neobvyklá a snažil se chyby obchodníka zneužít, aby se na něm obohatil a rakety pak následně prodal, čímž by se dopustil kromě tohoto i nedovoleného podnikání, protože by se za prvé jednalo o opakovanou činnost a za druhé by příjem přesáhl 30 000 Kč.
V uvedeném případě bych doporučoval pánovi peníze vrátit na účet nebo refundací na kartu (pokud nějaké platil a neobjednával například na dobírku), objednávku stornovat kvůli špatné ceně a dál už to neřešit.
Pokud se zákazník bude chtít soudit, může, ale soud se potáhne roky a celou dobu si bude muset platit sám právní zastoupení, kromě jiného i soudní poplatky atd., bude muset dojíždět klidně i stovky kilometrů k soudnímu stání, platit jízdné, hotely, protože soud bude probíhat v místě sídla eshopu, ale zákazník může být klidně z druhé strany republiky. Takže investuje desítky tisíc korun, stovky hodin svého času za velice nejistý výsledek - do toho opravdu jen tak nikdo nepůjde.
Co se týče veřejného mínění, tak to se staví v takových případech na stranu obchodníka a zákazníka, který požaduje 20 raket na překup za 10% ceny jednoznačně vidí jako "vychcánka", takže ani pošramocené pověsti se obchodník bát nemusí.
Danův názor netrpí žádnou zásadní vadou.
Akorát s tou obvyklou cenou je to velmi diskutabilní. Například vím, že obvyklá cena v čase a místě za halogenovou žárovku je 50,-Kč. Jeden řetězec nabízí tytéž žárovky za 80,-Kč v balení po 3 kusech, tj. 26,-Kč/kus.
Tak sekl se s cenou obchodní řetězec nebo ostatní obchodníci jsou zloději s obvyklou cenou?
V řetězci vím, že mívají solidní zboží za zajímavé ceny a těch 26,-Kč/kus je u nich běžná cena. Kdežto naproti u konkurence je obvyklá cena 50,-Kč.
Takže jako zákazník z tohoto dovodím obvyklou cenu jak???? Cokoliv mezi 1,-Kč a 50,-Kč mi nepřipadne nijak zvláštní.
Navíc nemám zákonnou povinnost pátrat po nějakých obvyklých cenách a i kdybych šel ze srovnávače cen do obchodu, tak pořád se nemusím zarážet nad cenou oproti ostatním obchodníkům, protože je čistě věcí obchodníka za co mi zboží nabídne a ověřovat důvody jaké jsou na jeho straně, též nemám zákonnou povinnost zkoumat.
Taktéž ledacos do domácnosti nasyslím v neobvyklém množství, když je to za zajímavou cenu. To ještě neznamená, že jsem vyčůránek a kšeftař, neboť snad existují čtenáři myšlenek a ví jak s tím naložím a anč toho potřebuji tolik?
Vždycky v obchodě platilo:
1) co je psaný, to je daný.
2) první slovo platí, druhé leze z gatí.
3) solidní obchodník nedělá kotrmelce.
chyba na straně eshopu, ale když už se objeví nějaký takový vychcánek, co toho chce zneužít, tak mu napsat, že zboží není již bohužel skladem a je to vyřešeno. Vychcánek (nepíšu schválně zákazník) sice bude prudit, ale to je tak vše co může. Pokud se chce soudit, přeju hodně štěstí.
Je zvláštní, že když obchodník okrade zákazníka, je to v pořádku. Když obchodník se sekne, zákazník je vychcánek.
Já to dělám jednoduše, já se nesoudím, já udělám screenshoty a spolu s maily odesílám na Českou obchodní inspekci. Totéž dělám v kamenných prodejnách i supermarketech.
Zatím mám skóre 70 % z mnoha podnětů za ty roky, kdy obchodník platil mastnou pokutu. Kdo mečem zachází, mečem schází. Soud k tomu vůbec netřeba. Ať si právníka platí obchodník a soudí se s Českou obchodní inspekcí, chce-li to dále řešit.
Nutno ale říci, že drtivá většina obchodníků je férových, taková je má zkušenost. Neférovým další příležitosti nedávám.
Ještě jsem v kamenných prodejnách učinil další zkušenost, a to ignoruji ochranky. Jedna zkušenost, kdy jsem musel žalovat obchranku za ukradení řádně zaplaceného zboží stačila. Projeli to chlapci na plné čáře. Pochopil jsem, že Češi nekradou, ale ochranky potřebují vyrábět zloděje, aby ospravedlnili své existence a peníze. Vyšší počet krádeží v obchodech je pouze nefungující právní prostředí Česka, protože stený způsob křivě osočit zákazníka ochrankou by třeba v Německu měl pro ochranku dost drsný konec.
Podle všech v této diskusi je naprosto v pořádku, když obchodník zákazníka podvede nebo když využije chyby či nepozornosti zákazníka. To víte, je kapitalismus a zisk je to hlavní.
Když se ale splete obchodník a zákazník požaduje aby spln il co obchodník deklaroval – pak je zákazník vychcánek.
Zřejmě mám pocit, že si tu obchodníci dělají z úst exkrementy. A je tím pádem naprosto jasné, proč je v Česku podvodník synonymum ke slovu zloděj či mafián. Zcela právem, myšlení a morálka obchodníků je už tak ve psí, že své svinské myšlení dávají na odiv – a ještě se domnívají, že je to vzor ctnosti.
Kapitalismus v minulosti prožíval v USA rozkvět mimo jiné také proto, že alespoň navenek se hlásala zásada win-win a fair play. Ale dnešní obchodníci z této diskuse evidentně žijí v komunismu nebo socialismu a obchod považují za třídní boj. Když obchodník využije chyby zákazníka, je to ok – zisk je vše. Když zákazník využije chyby obchodníka – je to vychcánek za...á, co by chtěl, takhle nás okrádat! Ohó, to my se mu pomstíme.
P.S.: Jen jsem trochu básnicky rozebral jeden z příspěvků výše.
stačí tedy do obchodních podmínek uvést, že potvrzení objednávky robotem nerovná se přijetí objednávky, a že smlouva je uzavřena až manuálním zpracováním a potvrzením živým člověkem.
škoda že jsou lidi tak chamtivý a blbý, že je nutno tak složitým způsobem obcházet něco tak zřejmého, jakože nelze koupit dvacet kusů zboží za 10 procent ceny.
To by stačilo, pokud nemáte systém automaticky napojený třeba na možnost platby přes platební bránu atp.
Pokud totiž platbu přijmete (čemuž při automatickém zpracování také nemůžete zabránit) tak je vám jakýkoliv disclaimer houby platný.
A navíc - co je "manuální zpracování člověkem" a jak se to pozná od automatického přijetí?
Pochybuji že vám dnes bude nějaký "člověk" psát že vaše objednávka byla přijata ...
Většinou se maximálně jedná (ze strany obchodníka) jen o kontrolu na display počítače a odkliknutí (pokud vůbec). Jemu se to posune směrem ke skladu a vám dorazí zcela prefabrikovaný výpis (potvrzení) objednávky. Ale jestli vám ji poslal rovnou systém, nebo až člověk to stejně nepoznáte.
Já teda nevím, ale pokud ten e-shop neměl vyloženě uvedeno, že má těch 20 kusů skladem, tak přece nemá povinnost dodávat zboží, které skladem třeba ani nemá. Když si někde teď v e-shopu objednám 10000000000 kusů, byť za správnou cenu, tak mi je obchod taky nedodá a můžu se ohánět paragrafama jakýma chci.
A druhá věc je, že do OP se běžně píše, že zboží v e-shopu je pouhá nabídka/prezentace zboží, že objednáním vzniká pouze návrh na smlouvu a kupní smlouva se uzavírá až potvrzením obchodníka. Mají to třeba i vzorové podmínky od APEK, které jsou také prověřeny právníky a které přebírají stovky, možná tisíce e-shopů v ČR.
To je podle mě zase jiný problém. Problém skutečné dostupnosti zboží, a lhaní obchodů, úmyslné (většinou) i z důvodů úspor systému (také).
Existují obchody, kde člověk vidí, kolik ks mají skladem, a definitivně mu to po objednání okamžitě potvrdí a zablokují (jestli mezitím někdo jiný nekoupil). No a potom je tu drtivá většina, notoričtí lháři, které mají zboží skladem, ale nikdo neví v jakém skladu u jakého dodavatele. A občas ani tam ne, i to se stává, že ono "zboží skladem" není skladem ani u dodavatele dodavatele, a výrobce už nevyrábí.
No a co se týče tématu, tak by se měly lidé a firmy chovat slušně. Požadovat něco za zcela zjevně chybnou cenu, za kterou to obchodník zjevně nechtěl nikdy nabízet, je v rozporu s dobrými mravy. Což je také ustanovení zákona. Problém ovšem je, velká část obchodníků se nechová slušně (řekl bych, že nejhorší jsou obchodníci s pneumatikami), takže se potom spousta lidí řídí "jak vy k my, tam my k vy". Ale správně to není.
Stalo se mi, že v jednom ešopu nabízeli určitý produkt výrazně levněji než v kamenném krámu (ale ne tak levně, abych si myslel, že se někdo sekl v desetinné čárce). Tak jsem si jeden kus objednal. Ozvali se mi, že mají problém s dodavatelem a nejsou schopni mi to dodat v obvyklém termínu, jestli na objednávce trvám. Tak jsem jim napsal, že na to nespěchám a pokud to dodají za uvedenou cenu, tak na objednávce trvám. A už se neozvali.