Bude bič na nepoctivé autobazary účinný? Odborníci se přou

6. 2. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: http://www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Novela zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích má učinit přítrž přetáčení tachometrů. Odborníci k ní ale mají výhrady. Čtěte proč.

Cílem připravované novely zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích je mimo jiné skoncovat s velmi rozšířenou praxí přetáčení tachometrů. Nižší počet najetých kilometrů než ve skutečnosti vykazuje téměř polovina všech ojetých vozů. Podle společnosti Cebia, která se dlouhodobě zabývá prověřováním původu a historie vozidel se každý měsíc objeví zhruba 3 900 nově stočených vozů.

Ministerstvo dopravy proto připravilo novelu zákona, která by měla trestat jak ty, kteří si přetočení tachometru objednají, tak ty, kteří to provedou. Prvním má hrozit pokuta až 50 000 korun, druhým by mohla být udělena sankce ve výši až 5 milionů korun. Mnozí experti ale mají k tomuto návrhu výhrady. Zpochybňují například smysluplnost trestněprávního postihu za přetáčení tachometrů.
Stočení počítadla totiž prakticky nezanechává stopy a kriminalisté nemají metodu, jak změny odhalit a přesvědčivě prokázat. Navíc lze přetáčení kilometrů kriminalizovat už teď, aniž by kvůli tomu bylo třeba měnit zákony. Přetáčení kilometrů je podle trestního zákoníku dílčím jednáním, kterým se pachatel dopouští trestného činu podvodu. Jedná se o uvádění někoho v omyl, vysvětuje tisková mluvčí Policejního prezidia ČR Zuzana Součková. Je prý potřeba udělat systémové změny, které lidem při nákupu staršího auta dají jistotu. Kriminalizace přetáčení tachometrů se navíc v minulosti příliš neosvědčila ani v zahraničí.

Státem garantované kilometry

Počet najetých kilometrů by mohl být zapisován stanicemi technické kontroly při pravidelných prohlídkách, nebo při dovozu vozidla ze zahraničí. Zaznamenal by se také při každé změně majitele nebo v návaznosti na další informační zdroje. Následně by byl údaj zaveden i do Centrálního registru vozidel, uvažuje o možném řešení Roman Rak, jednatel společnosti Iris Ident, která vyvíjí software a databáze pro identifikaci vozidel.

Ilustrační obrázek.
Autor: http://www.isifa.com

Za přetočený tachometr je vždy zodpovědný autobazar.  

Dalším krokem by pak bylo zpřístupnění neosobních údajů z Centrálního registru vozidel veřejnosti. Zájemci o koupi ojetého vozidla by pak mohli snadno zjistit, zda údaje o nabízeném vozidle odpovídají realitě. Kromě stavu ujetých kilometrů by si mohli ověřit i datum první registrace, počet předchozích majitelů, nebo to jestli není vozidlo soudně blokováno.

Takto prověřeno by mohlo být každé auto v Evropské unii, protože mezistátní výměnu informací umožňuje komunikační rozhraní Eucaris, které spojuje centrální registry vozidel členských zemí Evropské unie.

Jak se bránit 

Za přetočený tachometr odpovídá vždy jeho prodejce. To platí i v případě, že je vůz v nabídce autobazaru, který se ve smlouvě své zodpovědnosti zříká. To mu totiž neumožňuje zákon. 

Pokud kupující zjistí, že auto má najeto víc kilometrů než kolik ukazuje tachometr, měl by odstoupit od smlouvy. V případě že toto stihne do dvou týdnů, může na prodejce podat i trestní oznámení.

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).