Ve středu se v Národním domě na Vinohradech uskutečnil jubilejní 10. ročník konference Czech Internet Forum (CIF). Zúčastnilo se jí více než 500 zástupců různých oborů, kteří se ohlédli jak za poslední rokem ve světě internetu, tak za poslední dekádou.
Čtěte více na Lupa.cz: Czech Internet Forum 2015: Na internetu platí, že vítěz bere vše
Je internet odpověď, nebo není?
Hlavním zahraničním vystupujícím konference byl Andrew Keen, autor knihy „Internet Is Not The Answer“, podle kterého zdaleka nezměnil internet vše k lepšímu. Podle Keena vede internet naopak ke vzniku monopolů, které jsou pak bohatší než některé země a nedávají šanci svým konkurentům. Podle Keena by proto státy měly monopoly na internetu a samotný internet začít regulovat.
Následný řečník Petr Koubský zase varoval před přeceňováním úlohy tzv. digitální ekonomiky. Česká ekonomika stojí na automobilovém průmyslu a na věcech, které s ním souvisí. IT přináší jen procenta HDP. Ve Spojených státech je to ale úplně stejný poměr. IT ekonomika je normální obor jako každý jiný a nic jiného od ní nemůžeme čekat,
řekl Koubský.
Patrick Zandl z Energomonitoru připomněl teorii zamrzlé evoluce a prezentoval naopak názor, že internet je technologie s obrovskými ekonomickými dopady. Korporace jsou ve fázi, kdy už je nic nestimuluje k prudkým a rizikovým změnám,
uvedl s tím, že internet přináší inovaci.
Oligarchové ovlivnili média
Následoval rozhovor mezi šéfredaktorem časopisu Reportér Robertem Časenským a Miroslavem Motejlkem, provozovatel serveru Motejlek.com. Kromě toho, že se oba shodli, že se vstupem tuzemských oligarchů do českých médií situace změnila k horšímu, se posluchači dozvěděli i několik novinek. Zakladatelé vydavatelství Tablet Media, které nedávno koupila Penta, mají dle Motejlka přejít na ředitelské posty v nedávno pohlceném vydavatelství VLP. Vydavatelství Empressa zase dle Motejlka připravuje ekonomický týdeník, na kterém bude možná spolupracovat i Motejlek.com.
Petr Fryš, manažer digitálních služeb, poté představil výsledky projektu, ve kterém Seznam.cz testoval úspěšnost internetové reklamy na fiktivním produktu z hlediska budování značky. Podle Fryše test ukázal, že i internetová reklama dokáže vybudovat povědomí o značce podobně efektivně jako například televize.
Při debatě o českém reklamním trhu se z úst obchodního ředitele Seznamu Michala Heisiga mohli účastníci konference dozvědět, že banner na homepage Seznamu vyjde na den na jeden milion korun. Ačkoli se i další dva účastníci rozhovoru, Lukáš Burda z České spořitelny a Martin Picek z agentury Group M, shodli, že se toho na reklamním trhu za uplynulý rok příliš nestalo, nové trendy se přesto objevují. Na vzestupu jsou například videoreklamy nebo programatické nakupování reklamy.
Spojení letadla a automobilu už není nereálné
Ján Simkanič pak vedl rozhovor s Jurajem Vaculíkem, bývalým režisérem, který vybudoval jednu z nejúspěšnějších agentur na Slovensku – MADE BY VACULIK. Kromě toho Vaculík patří mezi investory, přičemž se mezi jeho nejzajímavější investice poslední doby bezesporu řadí AeroMobil – revoluční spojení automobilu a letadla, které uchvátilo řadu odborníků a inženýrů po celém světě.
Program v hlavním sále pak ukončil další rozhovor Jána Simkaniče, tentokrát s duem z DVTV Martinem Veselovským a Danielou Drtinovou.