Cílíte reklamu na internetu? Ujistěte se, zda se vás netýká digitální daň

8. 7. 2019
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Ministerstvo financí chce zavést jednotnou digitální daň na vybrané internetové služby poskytované v ČR.

Návrh reaguje na dynamický rozvoj služeb digitální ekonomiky a narovnává podmínky v českém daňovém prostředí. 

Zdaní se vybrané internetové služby

Digitální dani budou podléhat společnosti s globálním obratem nad 750 mil. eur ročně, které na území ČR dosáhnou za kalendářní rok obratu minimálně 50 mil. Kč za uskutečněné zdanitelné služby. Digitální daň nebude zdaňovat konečné uživatele. Je spravedlivé, aby firmy platily daně právě tam, kde vytvářejí zisk. Velké internetové korporace u nás neplatí daně v odpovídající míře, což je nefér vůči ostatním firmám podnikajícím v České republice, které tu daně odvádějí. Díky digitální dani tuto nerovnost odstraňujeme, dodává k návrhu ministryně financí Alena Schillerová

O změnách pro poskytovatele digitálních služeb jsme už psali v článku Odkdy budou účinné změny u daně z příjmů a DPH, které přináší daňový balíček?

Návrh zákona zavádí 7% daň u společností s daným obratem ve třech specifikovaných oblastech: umísťování cílené reklamy na digitální rozhraní, využití mnohostranného digitálního rozhraní a prodej dat o uživatelích. Jedná se o tzv. DST model digitální daně navržený dříve Evropskou komisí. Dani tak budou podléhat také některé platformy digitální ekonomiky, které uživatelům umožňují vzájemně si mezi sebou poskytovat za úplatu služby a zboží, jako je například Facebook, Google nebo Airbnb a Uber.

skoleni_8_1

Model DST – zdanění vybraných internetových služeb

Vybrané internetové služby: 

  • umísťování cílené reklamy na digitální rozhraní zaměřené na uživatele tohoto rozhraní
  • využití mnohostranných digitálních rozhraní, která uživatelům umožňují vyhledávat jiné uživatele a interakci s nimi a která mohou rovněž usnadňovat související dodávky zboží nebo poskytování služeb přímo mezi uživateli 
  • prodej dat shromážděných o uživatelích a generovaných činností uživatelů na digitálních rozhraních

Digitální daň od roku 2020

Digitální daň bude založena na bázi zdanění tržeb velkých gigantů. Základ daně budou tvořit tržby za služby poskytnuté během zdaňovacího období. Ale protože ne všechny tyto tržby budou za služby poskytnuté v ČR, bude do základu daně vstupovat jen jejich část vztahující se k českým uživatelům, vysvětluje dále ministryně financí. Zdaňovacím obdobím bude kalendářní rok. Daň bude placena v měsíčních zálohách a bude splatná 3 měsíce od konce zdaňovacího období. 

Účinnost zákona se bude odvíjet od legislativního procesu. Předpokládaný start digitální daně v České republice je v polovině roku 2020.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).