I když jsou čínští turisté oblečeni jak za dob socialismu, v peněženkách nosí velkou hotovost, říká Okamura

2. 3. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Vloni přijelo do Česka méně turistů. Jezdí k nám stále méně Britů a Španělů, naopak roste počet japonských a čínských turistů.

Česká republika zaznamenala v loňském roce propad přílivu zahraničních turistů. Může za to finanční krize, která také zamíchala se strukturou turistů, kteří naši zemi navštěvují. Vyplývá to z údajů Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). Propad v desítkách procent registruje agentura u Britů a Španělů. Naopak stále roste podíl asijských turistů, kteří zde neváhají utratit velkou hotovost.

Za nižším přílivem britských turistů může podle Tomio Okamury, mluvčího AČCKA, propad britské libry vůči euru, čímž se dovolená pro občany těchto zemí prodražila. Naprosto shodný dopad pocítili i ruští turisté. Šetří i Španělé, kteří si pro svou dovolenou zvolili bližší destinaci, než kterou je Česká republika.

Naopak důvodem relativně „malých“ poklesů Němců, Poláků či Slováků je především to, že se jedná o sousední země, takže zájezdy do naší země nejsou tak finančně náročné, upřesnil Tomio Okamura. S přílivem turistů z okolních zemí souhlasí i šéf pražského Park Inn hotelu Miroslav Forejtek: Zmínil bych pozitivně se vyvíjející se trhy z okolních zemí, jakými jsou Maďarsko, Polsko, ale i Rumunsko či Srbsko.

Velký boom však Česko pociťuje i asijských turistů. Těch k nám vloni přijelo celkem 505 tisíc, což je v celkovém součtu řadí na druhé místo hned za Němci. Japonců, kteří tvoří nejpočetnější skupinu asijských turistů, zavítalo vloni 115 tisíc. Jenže za chvíli by je mohli dohnat čínští turisté, u kterých AČCKA registruje nejvyšší nárůst. Vloni jich i přes finančních krizi dorazilo 62 tisíc. Čtěte více: Cestovkám letos klesly tržby o pětinu

Určitě to není tím, že bychom zlepšili služby, nebo by zde byla nějaká výjimečná nabídka, ale je to čistě tím, že čínská ekonomika, která krizí ovlivněna nebyla, jde nahoru, vysvětluje mluvčí AČCKA Tomio Okamura. Ten upozornil, že čínskými turisty jsou především státní úředníci a podnikatelé, kteří navíc disponují velkou hotovostí. I když čínští turisté mají na sobě oblečení jak u nás za dob socialismu, v peněžence mají hotovosti dostatek. Problémem totiž je, že jejich kreditní karty nejsou v rámci České republiky i Evropy většinou akceptovány, řekl business serveru Podnikatel.cz Okamura.

I právě proto se jejich navýšený počet zatím neprojevuje ve špičkových hotelech: Nejsme typický hotel pro tyto klienty. Mohl bych zmínit pouze hosty přijíždějící z Tchaj-wanu, doplnil pro Podnikatel.cz Miroslav Forejtek.

Celkově si Česká republika i přesto pohoršila. Jsme na tom dokonce hůře než okolní svět. Jak vyplývá z nejnovějších údajů Světové turistické organizace (UNWTO), pokles ve světě činil „pouhá“ čtyři procenta. V Česku byl přitom více než dvojnásobný. Potvrzují to čísla státní agentury CzechTourism, podle které přijelo vloni o 8,5 % méně turistů než v roce 2008. Největší propad byl v prvním čtvrtletí, kdy se jejich počet snížil o sedmnáct procent, naopak nejnižší byl v posledním čtvrtletí. I když tento údaj není důvodem k radosti, výsledná čísla předčila očekávání, reagoval ředitel zahraničního zastoupení agentury CzechTourism ve Velké Británii JAN MLČÁK.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Okamura takové nadšení nesdílí, upozorňuje na soustavnou nečinnost politiků v oblasti cestovního ruchu: České republice chybí i po dvaceti letech na vládní úrovni jakákoliv funkční koncepce rozvoje cestovního ruchu. Nikdo neřeší notoricky známé nešvary, o kterých se píše v každém zahraničním průvodci (kapsáři, taxikáři, směnárny, chování ve službách atd.) a nikdo nebuduje chybějící turistickou infrastrukturu v mimopražských regionech, kriticky doplnil Okamura. Čtěte více: Za poklesem turistů je nejen krize, ale i nedostačují­cí služby

Podle Mlčáka ale nejnovější data ukazují, že rok 2010 by nemusel být až tak dramatický jako ten loňský: Pokud jde o prognózu pro rok 2010, čísla nám dávají důvod k mírnému optimismu, říká Mlčák. A hotely dobré vyhlídky potvrzují: Po relativně slabším lednu a únoru vypadá sezóna velice slibně (od března do srpna) v počtech již potvrzených akcí a silnému nárůstu v korporátním segmentu, uzavírá za hotel Park Inn Miroslav Forejtek.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).