K pračkám, myčkám a ledničkám se brzy do party připojí také pneumatiky. Ne tedy ve smyslu, že by začaly fungovat na elektřinu, ale v ohledu štítkování. Od listopadu budou totiž pneumatiky označovány podobnými štítky, kterými se dnes ukazuje energetická náročnost vybraných elektrospotřebičů.
Co všechno se nyní už štítkuje?
Štítkování elektrospotřebičů nepatří mezi žádné novinky. Vybrané elektrospotřebiče musí být vybaveny štítkem o spotřebě energie, účinnosti a hlučnosti už od roku 2001. Konkrétně se jednalo o tyto výrobky:
- Automatické pračky, bubnové sušičky prádla, pračky kombinované se sušičkou
- Chladničky, mrazničky a jejich kombinace
- Myčky
- Elektrické trouby a elektrické ohřívače
- Světelné zdroje (žárovky a zářivky)
- Klimatizační jednotky
Nejdůležitější údaj na štítku tvoří spotřeba energie. Hodnocení se pohybuje na škále písmen A až F, přičemž elektrospotřebič označený F má spotřebu nejvyšší. V současnosti se však u elektrospotřebičů zpravidla maximálně setkáte s písmenem C. Trendem je naopak posun k ještě vyšší energetické úspornosti. Spektrum hodnocení se proto rozšířilo o značení A+, A++ a A+++. Od minulého roku se navíc musí štítkovat nové televizory a už skoro tři roky mají povinné své energetické štítky také všechny novostavby a stavby s podlahovou plochou větší než 1000 metrů čtverečních, které projdou rozsáhlou rekonstrukcí (týká se rekonstrukcí, které zasahují do více než 25 % pláště budovy, nebo na změny vytápění objektu).
Čtěte také: Stavebnictví čeká zemětřesení. S energeticky náročnými stavbami bude brzy konec
Štítky čekají rovněž pneumatiky
V listopadu letošního roku pak do rodiny oštítkovaného zboží přibudou také pneumatiky, na nichž bude štítek informovat o třech jejich základních vlastnostech. Jedná se o energetickou náročnost, hlučnost a brzdnou dráhu na mokrém povrchu. Na štítku tedy bude uveden valivý odpor (dopad na spotřebu paliva), externí hladina hluku a přilnavost za mokra (brzdná vzdálenost na mokrém povrchu). Štítek na pneumatikách bude mít stejnou podobu a design jako na elektrospotřebičích.
Od 1. listopadu 2012 musí mít štítky všechny pneumatiky určené pro osobní vozidla, lehké užitkové nákladní vozy a těžké nákladní vody vyrobené po 1. červenci 2012. Výrobci navíc mají za povinnost uvádět štítky na všech svých propagačních materiálech.
1) Energetická náročnost – valivý odpor
Informace o energetické náročnosti bude uvedena v podobě klasického piktogramu, jako mají elektrospotřebiče. Náročnost se bude pohybovat v kategoriích A až G (A neúspornější, G nejméně úsporná). Jak uvádí společnost Michelin, přední světový výrobce pneumatik, rozdíl ve spotřebě paliva mezi vozem s pneumatikami třídy A a vozem s pneumatikami třídy G činí až 7,5 %.
2) Přilnavost za mokra – brzdná dráha na mokrém povrchu
Také přilnavost za mokra se zjistí za pomoci standardní barevné stupnice s písmeny A až G (opět A nejlepší přilnavost a G nejhorší). Rozdíl v brzdné dráze mezi oběma krajními kategoriemi může podle společnosti Michelin činit až 30 %. To odpovídá ve skutečnosti rozdílu až 18 metrů při zastavení z 80 km/hod. na nulu. Jde nicméně samozřejmě více o podstatu bezpečnosti než o vlastnost pneumatiky jako takovou,
vysvětlila firma ve své tiskové zprávě.
3) Venkovní valivá hlučnost
Údaje o vnější valivé hlučnosti budou uvedeny v decibelech a zobrazeny jednou, dvěma nebo třemi černými vlnami. Počet vln se bude odvíjet od toho, o kolik jsou pneumatiky tišší než evropský standard. Tři vlny znamenají, že pneumatika odpovídá současným limitům, dvě, že je pod současným limitem nebo že je dvakrát tišší, než nařizuje standard, a jedna vlna znamená, že je pneumatika pod současným limitem nebo je čtyřikrát tišší, než je nařízená úroveň,
doplnila společnost Michelin.
Některé typy pneumatik se mohou vyprodat
Podle odborníků by povinné štítkování pneumatik nemělo přinést zdražení, přestože se s novinkou pojí vyšší náklady na ohodnocení parametrů pneumatik a jejich samotné označení. Bylo by tedy možné se domnívat, že se náklady promítnou i do cen pneumatik. Tato domněnka se však zatím nepotvrdila a v letošní zimní sezóně očekáváme podobné ceny pneumatik jako loni,
uvedl Vojtěch Schwangmaier, ředitel e-shopu Pneumatiky.cz.
Štítkování však může podle Schwangmaiera přinést vyprodání některých druhů zimních pneumatik. Informace o jejich vlastnostech totiž mohou změnit preference spotřebitelů a zvýšit poptávku po pneumatikách, které se v minulých letech tolik neprodávaly. Vzhledem k tomu, že zimní pneumatiky se vyrábějí hlavně v létě a přes zimu se už vyrábí pneumatiky na léto, nedokáží výrobci v průběhu zimy na nedostatek některých typů pneumatik už zareagovat.
Čtěte více na TopDrive.cz: Značení pneumatik podle EU
Rozšíří se štítkování budov?
Od nového roku se možná také rozšíří energetické štítkování budov. Poslanecká sněmovna na začátku září posoudí znovu novelu zákona o hospodaření s energií, kterou před třemi týdny vetoval prezident Václav Klaus. Novela zavádí povinné průkazy energetické náročnosti domů (zjednodušeně štítky) pro všechny majitele domů a bytů, kteří se rozhodnou svoji nemovitost prodat nebo pronajmout. Podle Václava Klause patří novela svým pojetím a účelem vůbec k těm nejhorším a svobodné společnosti nejškodlivějším zákonům.