Většina Čechů si už internetové nakupování vzala za své. Je pohodlnější a od e-shopů se nechávají tak trochu rozmazlovat. Na internetu můžete nakupovat kdykoli, třeba o půlnoci. Snadno porovnáte parametry různých výrobků, v internetových diskusích zjistíte, co říkají zboží další zákazníci, a získáte i cenné informace. Nemusíte cestovat po nákupních centrech a zboží vám doručí domů,
říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci. A právě na pohodlnost můžeme často i lehce doplatit. Internetové nakupování totiž není bez rizika. Zboží může dojít poškozené, nebo v horším případě vám dojde něco úplně jiného, než jste si objednali. Nevýhodou je, že si na zboží sáhnete až doma po rozbalení,
dodává Vetyška. A tak se vám klidně může stát, že místo očekávaného mobilního telefonu najdete v doručeném balíčku písek nebo reklamní plastové autíčko, nebo si na sedadla vašeho automobilu budete moci navléknout místo vybraných potahů sice při nehodě praktické, ale jinak jen obyčejné reflexní vesty. Fígle podvodných internetových prodejců občas neznají mezí.
Čtěte také: Známe nový trik internetových podvodníků. Pozor na další falešný e-shop
Slevové portály vymyslely „černou listinu“
S nekalými praktikami se v poslední době potýkají také zákazníci slevových serverů. Tady situace došla už tak daleko, že portálům došla trpělivost s pochybnými prodejci zboží a služeb, a daly dohromady první seznam nedůvěryhodných obchodníků. Pomocí něho tak chtějí zlepšit situaci na tomto prudce rostoucím trhu. Zákazníci si často stěžují, že kvalita poskytnutých služeb či zboží neodpovídala zveřejněné nabídce. Někteří prodejci totiž neplní podstatu zlevněných nabídek. A také tady, stejně jako v případě jiného doručeného zboží z internetového prodeje, některé případy hraničí s podvodem.
Slevové portály
První slevové servery začaly v Česku fungovat na jaře 2010. Loni jejich obrat podle údajů statistik slevového vyhledávače Skrz.cz prudce vzrostl a za celý rok 2011 utržily rekordních 1,95 miliardy korun. Předloni Češi na slevových serverech podle dřívějších odhadů utratili několik stovek milionů korun. Počet slevových portálů, které se před dvěma roky staly hitem tuzemského internetu, však letos rychle klesá. Zatímco v dobách největší slávy fungovaly v Česku zhruba dvě stovky slevových severů, letos se jejich počet snížil. Skrz.cz nyní eviduje zhruba 140 slevových portálů.
Slevové portály tedy v červnu přišly s tzv. černou listinou. Na internetových stránkách Bloklist.cz se momentálně nachází patnáct firem, kterým je nejlépe vyhnout se velkým obloukem. Na černý seznam partnerů slevových serverů aneb: „S ním tedy spolupracovat nebudu“ mohou nespokojení zákazníci hlásit firmy a důvody, proč by jejích služeb další potenciální klienti neměli využít. Prodejce se na černou listinu může dostat například kvůli tomu, že zboží vůbec nedodal, dlouho otálel s objednáním klienta na zakoupenou službu či zvýšil cenu nabídky před slevou, aby na portálu vykázal větší slevu. Počet nespokojených zákazníků slevových portálů roste, jejich výtky se nejčastěji týkají restaurací. Projekt Bloklist.cz už využívá na 40 slevových portálů nejen z České republiky, ale i ze Slovenska.
Čtěte také: 5 tragických omylů při spolupráci se slevovými servery
Přilákat do e-shopu má hlavně přístupnost a bezpečnost
Internetoví prodejci se snaží najít jiné cesty, jak zákazníky přitáhnout a hlavně nezklamat. Elektronický obchod by měl spotřebiteli přinést výhody jako například nižší cenu či lepší dostupnost zboží. Bude-li internetový trh přístupnější a bezpečnější, bude ho využívat mnohem více lidí. Toho lze dosáhnout třeba zvýšením ochrany a informovanosti spotřebitelů, kteří by byli také lépe chráněni před případy zneužití.
Původní myšlenkou internetových obchodů bylo nabízet na internetu zboží co nejlevněji. Úspěšné firmy, a to se netýká jen internetových prodejců, už ví, že jejich webová prezentace se musí chovat stejně jako jejich nejvýkonnější obchodní zástupce. Jeho velkou devízou však je, že firmu téměř nic nestojí. Takové stránky by měly fungovat tak, aby motivovaly potenciální zákazníky k tomu, že nákup právě tady se jim vyplatí. Na takových stránkách pak zákazník rád nakoupí, protože ho uvedené důvody přesvědčí. A to i přesto, že „vedle“ je výrobek třeba o něco levnější. Prostě a jednoduše: dobře sestavené internetové stránky správně motivují zákazníky. Jednak se na ně budou vracet a také je budou doporučovat svým známým.
Čtěte také: 10 věcí, kterými v e-shopu odradíte zákazníka od koupě
Zákazník ocení i kvalitu a služby, které jinde nenajde
Český internetový zákazník je velmi náročný, na druhou stranu ale dokáže ocenit, když s dodáním zboží nejsou žádné komplikace. A možná právě na těchto „faktech“ by měli prodejci stavět. Proto by například prodej zboží nadměrné velikosti a vyšší váhy měl být postaven nejen na příznivé ceně, ale i na možnosti dopravy až přímo na místo určení, tedy třeba až do obývacího pokoje a ne jen, že vám sedací soupravu dovezou před vchod a zákazníku starej se. A věřte, nebo ne, Češi jsou ochotni si za takovou možnost i připlatit.
Tuzemský zákazník je ale také velmi obezřetný a trochu i nedůvěřivý. A tak rád vítá možnost, že si může přes internet objednané zboží vyzvednout osobně v kamenné pobočce či přímo obchodě. Odpadne mu tím starost o to, jestli mu balík třeba přepravní společnost nepoškodí, a má tak větší jistotu, že zboží bude kvalitní a bez chyby. A také, a to je asi nevýznamnější důvod, může ovlivnit, kdy zásilku dostane. Většinou vám totiž objednávku doručí v čase „klasické“ pracovní doby, do kamenné pobočky si zajdete třeba po cestě z práce a nemusíte si kvůli tomu brát půl dne neplaceného volna nebo dovolené.
Čtěte také: Začal provozovat e-shop přes Facebook. Inspirujte se (VIDEO)
Aby vám někdo balík přivezl mezi šestou a osmou večerní, je zatím ve sféře science fiction. Ale možná i tudy vede cesta, jak nalákat další klienty internetového obchodu. Podnikatel prostě musí zaujmout a v poslední době musí být tak trochu i psycholog. Nejde jen o to nalákat na zajímavou reklamu, v níž nutně nemusí hrát hlavní roli vnadná kráska, ale třeba ne zrovna nejhubenější blonďák v růžovém skokanském oblečku. Momentálně spíš dalšího zákazníka ulovíte na kvalitu, spolehlivost a jedinečnost. Chce to tedy přijít s něčím, co ostatní nenabízí.