Jak začít podnikat prakticky od nuly? Takovou otázku už si kladl nejeden začínající podnikatel, když se v podobné situaci ocitl. V ruce měl živnosťák a chuť začít jako OSVČ pracovat v pro něj novém oboru. V oboru, pro který sice už má potřebné znalosti, ale ve kterém zatím nemá vybudované kontakty, nedisponuje referencemi a na svém kontě má minimum peněz na to, aby si pronajal pěknou kancelář, nechal si vytvořit honosný web nebo investoval do marketingu.
Výzva číslo 1 – peníze
Začít podnikat s budgetem blízkým nule je asi nejsnazší ve službách. Ale není to tak vždy. Když zkušení podnikatelé napříč obory vzpomínají na své začátky, často jako jednu ze svých výhod, která se jim později zúročila, uvádějí, že do podnikání nevstupovali zadlužení. Uvázat si hned na začátku podnikání na nohu úvěr, a to v době, kdy podnikatel ještě nemůže mít stoprocentní jistotu, že se jeho byznys dobře rozjede, je riskantní. Začít podnikat ale lze i bez velkých investic, kdy se podnikání rozvíjí postupně a kdy podnikatel vydělané peníze opět reinvestuje do své firmy.
Nedostatek financí automaticky neznamená, že by měl nováček podnikání vzdát. Nejsme zatížení žádným úvěrem, nemáme jedinou půjčku. Investovali jsme jen vlastní našetřené peníze a finance, které generuje firma a jež reinvestujeme. Dnes všichni říkají, že když nemáte kontakty a dva miliony v kapse, nemáte ani začínat. Tak to není. Neměli jsme ani jedno, ale myslíme si, že když děláte věci dobře a jdete za svým cílem, uspějete,
řekl pro server Podnikatel.cz Jiří Peters, který spolu s Ladislavem Eberlem vybudoval značku betonových doplňků Gravelli. Nutí nás to každou korunu investovat opravdu s rozmyslem. Jsem přesvědčený, že kdyby nám dal někdo před rokem hodně peněz, udělali jsme za ně jen 40 % toho, co máme teď,
doplnil Ladislav Eberl výhodu, kterou může mít omezený rozpočet.
Čtěte také: Jiří a Láďa propadli betonu. Martin vybudoval online síť pro půjčování aut
Podnikatel by ale také měl mít rozmyšlené, jak překlene dočasný výpadek nebo snížení příjmů do té doby, než mu začne jeho nový byznys trochu vydělávat. V závislosti na oboru to může trvat i několik měsíců, někdy dokonce let. Je potřeba počítat s tím, že člověk s největší pravděpodobností nebude zpočátku vydělávat, je tedy také potřeba mít nějakou finanční rezervu. U mě nastal zlom po třech letech, kdy jsem začala vydělávat standardní peníze jako předtím v reklamní agentuře,
svěřila serveru Podnikatel.cz Simona Bártová, která pracuje jako vizážistka. V případě, že si novopečený podnikatel žádný výpadek příjmů opravdu nemůže dovolit, je asi nejschůdnější odstartovat podnikání nejprve jako vedlejší činnost ještě při zaměstnání a naplno do něj naskočit až ve chvíli, kdy začne generovat peníze.
Výzva číslo 2 – kontakty
Hodně oborů je dnes založených na osobních kontaktech a referencích. Kontakty a budování vztahů s klienty, to je v našem oboru, troufám si říci, víc než polovina úspěchu. Nestačí jen mít dobré fotografie, ale znát lidi a dosáhnout toho, aby důvěřovali vaší schopnosti odevzdat jim slušně odvedenou práci,
zamyslel se pro server Podnikatel.cz fotograf Tomáš Malý. Proto je právě budování kontaktů oblast, do které by se měl začínající podnikatel bez otálení pustit.
Čtěte také: Chcete se živit focením? Přečtěte si zkušenosti profesionálů
Dobré je zorientovat se nejprve v tom, jak to v dané branži chodí, například s pomocí zkušeného kolegy v oboru. Pak je třeba využít veškeré možnosti budování kontaktů, které mohou podnikateli přinést práci, potažmo další doporučení a reference. Záleží samozřejmě na konkrétním oboru a cílové skupině, na kterou se podnikatel zaměřuje – podle toho si bude tipovat, koho oslovit a kde ho oslovit, respektive kde se jeho cílovka nejvíce koncentruje. Ruku v ruce s tím jde ovšem promýšlení toho, jaká forma komunikace může danou cílovou skupinu vůbec zaujmout.
Kontakty lze v první řadě budovat na profesní bázi – v podnikatelských a profesních organizacích, na veletrzích, konferencích, na vzdělávacích akcích, na společenských událostech, které se k tomu kterému byznysu vztahují. Pokud chce podnikatel opravdu prorazit, neměl by se bát ani toho, že na některé akci aktivně vystoupí například jako řečník, nebo se bude snažit upozornit na sebe v nějakém médiu, byť třeba jen v regionálním. Tady se nabízí jak inzerce, tak PR komunikace a snaha oslovit novináře, kteří se specializují na obor, ve kterém podnikatel pracuje. Možnost, jak budovat kontakty a klientelu, dávají také všemožné servery a internetové komunitní portály.
Čtěte také: Veletrhy nesou podnikatelům propagaci, kontakty i kontrakty
Opět záleží na konkrétním oboru, ale většinou je hlavní začít co nejvíce pracovat, zlepšovat tak své dovednosti, budovat si co nejlepší výsledky, na kterých pak lze postavit reference. Začínající podnikatel se nemusí vyhýbat ani práci zdarma, pokud v počátku potřebuje hlavně získat praxi a vytvořit si portfolio, kterým by se mohl dál prezentovat. Práci zdarma lze někdy odvést také právě výměnou za získání doporučení pro další, již platící zákazníky či získání referencí.
Vytváření sítě kontaktů jde ruku v ruce s tím, že si podnikatel připraví vizitky, alespoň základní webovou prezentaci (i kdyby měla být pro začátek jen na free webu nebo Facebooku) a vůbec se připraví na poptávky, které mu kontaktování přinese.
Velké množství kontaktů a schůzek zpravidla znamená jen mnohem menší počet skutečných zakázek. S tím je potřeba počítat a nenechat se odradit. K budování kontaktů je také třeba přistupovat kreativně, zkoušet různé cesty a nápady.
Čtěte také: 6 pro a 6 proti účasti podnikatele na veletrhu
Výzva číslo 3 – samota
Pro toho, kdo rovnýma nohama skočí do samostatné výdělečné činnosti, může být – zvláště v případě, že byl dosud zaměstnancem – relativně nejtěžší zorganizovat si sám všechnu práci a ještě mít čas na administrativu, obchod, marketing a potřebné sebevzdělávání. S časem je třeba nakládat vědomě a vyhradit si přesný čas na jednotlivé činnosti. Pokud podnikatel začíná svůj byznys z domova – důvodem může být třeba snaha maximálně v počátku snížit náklady -, může se zapojit do podnikatelského klubu, zkusit networking s lidmi, kteří pracují podobně, případně si za malý poplatek zaplatit členství v coworkingovém centru a využít možnosti alespoň pár hodin měsíční trávit v pracovním prostředí s dalšími lidmi.
Pokud podnikatel pracuje sám, poskytují mu zpětnou vazbu jeho zákazníci a klienti. Sám by se však také měl věnovat určité vlastní zpětné vazbě – ať už je to reflexe úspěšné nebo naopak neúspěšné obchodní schůzky, vyhodnocení uplynulého měsíce, čtvrtletí, pololetí nebo roku, plánování a kontrola plnění cílů a podobně. OSVČ se totiž lehce může stát, že se natolik nechá pohltit nutnou každodenní prací pro klienty, že zapomene myslet na rozvoj, nemá čas vyhledávat další obchodní možnosti a snažit se, byť v malém měřítku, inovovat. Přitom by se i malá firma o jednom člověku měla chovat zkrátka jako firma.
Čtěte také: 5 situací, které vám při podnikání mohou zlomit vaz
Může se stát, že podnikatel za čas zjistí, že mu samostatná práce úplně nevyhovuje. Cestou ze samoty může být, když si najde několik lidí z oboru a utvoří s nimi neformální tým. Může s nimi sdílet kancelář nebo se jen scházet a konzultovat, vyměňovat si zkušenosti, případně si předávat klienty. Výhoda je v tom, že nepřijdu o klienta, když nemám čas – práci za mě udělá kolegyně a klient se nám znovu ozve,
uvedla pro server Podnikatel.cz překladatelka Kateřina Tušlová, jakou výhodu má práce v neformálním týmu profesionálů.
Čtěte také: Ve sdružení podnikají živnostníci společně, daní ale sami
Takto sdružení podnikatelé také mohou spolupracovat na větších akvizicích.