Co je to agresivní obchodní praktika? Neberte si příklad z Vodafonu

29. 9. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Podle ČTÚ prováděl Vodafone agresivní obchodní praktiku a potvrdil mu milionovou pokutu. Čeho se to týká? A jak se agresivní praktika podle ČTÚ pozná?

Agresivní obchodní praktika je situace, kdy firma aktivuje zákazníkovi službu automaticky bez jeho předchozího souhlasu a navíc požaduje další platbu, která není uvedena ve smluvním závazku. Český telekomunikační úřad (ČTÚ) proto vyrazil do boje proti Vodafonu, který aktivoval službu „Data nad rámec balíčku“ všem zákazníkům v září 2014. Aktivace přitom proběhla bez souhlasu zákazníků automaticky. Ti, kteří vyčerpali datový limit a službu nezrušili, zaplatili automaticky 49 korun za další čerpání datového objemu.

ČTÚ nejdříve Vodafone na agresivní praktiku upozorňoval. Ten neuposlechl a službu přesto aktivoval. Úřad proto Vodafonu vyměřil pokutu 1 milion korun. Operátor se bránil rozkladem k rozhodnutí, který podal proti ČTÚ v květnu letošního roku. Jenže úřad si za svým rozhodnutím stojí a Vodafone pokutu zaplatit musí. Navíc musí do 60 dnů odstranit ze všech svých smluv závadná ustanovení, která se týkají automatické aktivace služby.

Ilustrační obrázek
Autor: TK Kurikawa | www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek

Podle rozkladové komise již samotným zakotvením změny, která naplňuje definici nekalé obchodní praktiky, do smluvních podmínek, dochází k naplnění skutkové podstaty a tím k dokonání správního deliktu porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik. Spotřebiteli je na základě změněných smluvních podmínek automaticky aktivována služba, aniž by s objednáním této služby výslovně souhlasil, komentoval rozhodnutí mluvčí Českého telekomunikačního úřadu Martin Drtina.

Podle něj se operátor bránil argumentací, že změna účtování služby byla veřejně komunikována a každý měl možnost změnu smlouvy odmítnout a smluvní vztah s Vodafonem ukončit. Druhoinstanční rozhodnutí ČTÚ naproti tomu uvádí, že pouhé neodmítnutí změny neznamená aktivní objednání dalších služeb. K objednání služeb je nutné aktivní jednání zákazníka a ne pouze jeho nečinnost, upozornil Drtina.

ČTÚ dále argumentuje tím, že Vodafone porušil § 1817 občanského zákoníku. Podle něho podnikatel nesmí po spotřebiteli požadovat další platbu, než kterou je spotřebitel povinen uhradit na základě hlavního smluvního závazku, pokud spotřebitel nedal k této další platbě výslovný souhlas.

fin 25 - early cena

A co na to samotný Vodafone? Ten podle svých slov chrání práva spotřebitelů, protože věří, že zákazníci mají právo na na nepřerušované užívání svých datových služeb. A takové řešení jsme jim nabídli. Při zavádění nového účtování datových služeb jsme hledali zákaznicky nejpřívětivější řešení a věříme, že jsme uspěli. Vidíme to i z minimálního počtu žádostí o odpuštění ceny za nákup dalšího objemu dat. Poslední rozhodnutí ČTÚ je překvapující a proto se na ČTÚ obrátíme se žádostí o bližší vysvětlení jejich postoje a zahájení přezkumného řízení, komentovala pro server Podnikatel.cz rozhodnutí ČTÚ Markéta Kuklová, mluvčí Vodafone. Podle ní bude proto Vodafone řešit případ u soudu. 

Jak zároveň doplňuje sesterský server Lupa.cz, ČTÚ teď prověřuje, jestli stejným způsobem nepochybil i další velký operátor – O2. V srpnu rozjel dvě správní řízení, která mají zjistit, jestli se zapnutím automatického dokupování dat všem zákazníkům neprovinil stejně jako Vodafone, píše Lupa.cz

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).