Srovnávače zboží často přivádějí až kolem 30 % nakupujících. Právem se proto řadí mezi jedny z nejefektivnějších nástrojů marketingu pro e-shopy a investice do nich se vrací rychle a bohatě.
Účelem srovnávačů zboží je umožnit uživatelům porovnat nabídku stejného zboží v různých e-shopech. Návštěvník zadá do srovnávače konkrétní název produktu nebo obecný pojem, například „GPS navigace“. Pokud uživatel nezadá přesný kompletní název hledaného produktu, dostane návrhy konkrétních produktů a kategorií (Obr. 1,2).
Obr. 1 – Návrhy konkrétních produktů a souvisejících kategorií na Heuréka.cz
Obr. 2 – Návrhy konkrétních produktů od Zboží.cz
Teprve když si vybere konkrétní produkt, projde na stránku s výpisem nabídek různých e-shopů (Obr. 3, 4). Uživatel si může porovnat různé parametry, jako je cena, skladová dostupnost, zkušenosti ostatních nakupujících s daným e-shopem atp., v závislosti na konkrétním srovnávači.
Obr. 3 – Nabídka srovnání produktu v různých e-shopech s bohatými možnostmi filtrování a porovnání na Heuréka.cz. Ve výpisu obchodů jsou upřednostněni prověření partneři Heuréky.
Obr. 4 – Nabídka porovnání produktu v různých eshopech na Zboží.cz. Po rozkliknutí se objeví detailní informace o e-shopu a prolink na profil e-shopu
Základním kamenem celého „srovnávání“ je roztřídění produktů všech e-shopů tak, aby stejné produkty spolu byly svázány a bylo tedy možné pro každý konkrétní nalézt více variant. Lze si to představit tak, že srovnávač dostane od e-shopu data o produktech, vezme každý produkt, porovná ho se současnou databází, a buď ho přiřadí k již existujícímu zápisu produktu, nebo vytvoří nový zápis, ke kterému se budou později další přiřazovat.
SPECIÁL: Jak založit a provozovat e-shop
Jak srovnávače získávají data?
Data do srovnávačů dodávají sami prodejci. Každý e-shop, který se chce objevovat ve výsledcích vyhledávání srovnávače zboží, se musí zaregistrovat a poskytnout databázi produktů ve formátu XML (Extensible Markup Language).
V současnosti všechny významné srovnávače podporují podobu XML feedů pro Zboží.cz nebo Heuréky.cz.
Čtěte také: Platební brána je pro e-shop konkurenční výhoda
Doporučujeme tedy vytvořit export sortimentu právě podle těchto dvou specifikací. Specifickým „srovnávačem“ je služba Google nákupy, která používá vlastní formát feedu. Vzhledem k tomu, že skladová dostupnost zboží je jedním z klíčových faktorů, podle kterých se nakupující rozhodují, přijímá nově Heuréka ještě speciální tzv. dostupnostní XML feed, pomocí něhož obchodníci snadno v reálném čase informují o dostupnosti sortimentu (speficikace feedu).
Kolik to stojí?
Každý srovnávač zboží používá jiný platební model. Některé srovnávače si nechávají platit roční paušály, některé využívají model platby za proklik (PPC) a jiné jsou úplně zdarma. Obvykle srovnávače nabízejí více variant – zdarma a placenou, nebo levnější a dražší apod. Sleva nebo bezplatná registrace mohou být podmíněny přidáním odkazu nebo ikonky na váš web.
Je pak pouze na vás, jaký způsob platby vám bude vyhovovat. Registrace do srovnávačů, které jsou zdarma, vás kromě přípravy XML feedu nebude nic stát, nicméně je také méně pravděpodobné, že vám přinese větší tržby. Srovnávače zboží jsou efektivním zdrojem návštěvnosti pro e-shopy a jejich provozovatelé to vědí.
Čtěte také: VELKÝ TEST: Tesco spustilo e-shop, otestovali jsme ho za vás
Přesto doporučujeme, abyste si u srovnávačů, které jsou zpoplatněny, vybírali opatrně. Využití balíčků a paušálních služeb doporučujeme až poté, co srovnávač vyzkoušíte a budete vědět, že se vám vaše investice vrátí. K měření efektivity různých zdrojů návštěvnosti využijte například volně dostupný nástroj webové analytiky Google Analytics a jeho modul e-commerce.
Následující tabulka ukazuje přehled vybraných srovnávačů zboží a způsob jejich zpoplatnění.
Název srovnávače | Služby zdarma | Placené služby | Cena |
---|---|---|---|
Zboží.cz | download feedu 3× týdně, zobrazení ve fulltextu | download feedu denně, zobrazení v produktech, kategoriích, hodnocení obchodu | PPC: standardně za 1,– za proklik nebo formou aukce |
Heureka.cz (zahrnuje NejlepsiCeny.cz, Zbozi.Centrum.cz, SeznamZbozi.cz, Zbozi.Atlas.cz) | Zobrazování ve fulltextu na SrovnaniCen.cz, služba Ověřeno zákazníky | zobrazování na Heureka.cz, Zboží.centrum.cz, Zboží.atlas.cz, NejlepšíCeny.cz, SeznamZboží.cz | PPC: prokliky z profilu e-shopu za 1,– Kč, ostatní formou aukce (od 0,2–2 Kč v závislosti na oboru). Prokliky na dražší produkty jsou o 15–30% dražší, k plošnému zdražení prokliků dochází také v sezóně. |
Google Nákupy | veškeré | žádné | zdarma |
Srovnáme.cz | nic | všechno | Registrace: na 1 rok podle počtu položek ve feedu 900–2.900,–, pak PPC. Při umístění jejich ikonky 25% sleva. |
Shopy.cz | nic | všechno | Zařazení feedu na 1 rok 990–14.990,– nebo PPC za 4 Kč (pevná cena). |
HledejCeny.cz | nic | všechno | PPC: minimálně 1,3 Kč |
ZbožíVyberem.cz | základní výpis | všechno | PPC: od 1,50,– Kč |
NejNákup.cz | nic | přednostní výpis | 3 úrovně členství 500–3.800/rok |
HyperZboží.cz | fulltextové vyhledávání | registrace | PPC: od 1 Kč/proklik |
CenyZboží.cz | veškeré | přednostní pozice ve fulltextovém vyhledávání | Zdarma, podmínkou přidání odkaz. |
Koupis.eu (Zbozi.zacatek.cz) | feed do 2.000 položek | feed nad 2.000 položek | 1.000 – 2.000/rok |
Najduzboží.cz | veškeré | žádné | Zdarma, podmínkou přidání odkaz. |
Seznamobchodů.cz | veškeré | žádné | zdarma |
Shopr.cz | veškeré | žádné | zdarma |
Srovnávadlo.cz | veškeré | žádné | zdarma |
Zboží.poptávky.cz | veškeré | žádné | zdarma |
Božíceny.cz | veškeré | žádné | zdarma |
Zdroj: 999.cz
Co mi to přinese?
Přes různá úskalí a nejasnosti jsou srovnávače velmi levným a efektivním marketingovým nástrojem. Návratnost investic lze měřit různým způsobem – v našem případě se dobře hodí ukazatel ROAS (Return of Advertising Spending) – tedy kolik korun přinese jedna koruna proinvestovaná. Pokud je hodnota ROAS 26 Kč, znamená to, že z jedné investované koruny dostaneme 26 Kč tržeb.
Čtěte také: E-shop jinak: Silvie vozí potraviny až do lednice, Martin vsadil na fair trade
V kontextu srovnávačů se hodnoty ROAS pohybují v řádech několika desítek, což v praxi znamená dostat za málo peněz opravdu hodně muziky. Žádná jiná online reklamou není tak efektivní.
Které srovnávače se tedy vyplatí?
Na českém internetu působí několik desítek srovnávačů zboží, z nich má smysl se zaměřit ale jen na několik. Téměř vždy se dá použít Paretovo pravidlo, tedy většinu tržeb nám přinese menšina srovnávačů. Konkrétně to znamená, že například 90 % tržeb získáte ze srovnávačů Zboží a Heuréka.
V dnešní tvrdé konkurenci je ale potřeba využít každé příležitosti a zvýšení tržeb ze srovnávačů o 10 % lze považovat za dobrou příležitost. Registrovat se do 50 srovnávačů nemá skoro určitě smysl. Navíc poznat, které z těchto 50 smysl mají a které nikoli, je bez předchozích zkušeností v podstatě nemožné. Pokud tedy nechcete obětovat dlouhé hodiny času prohlížením desítek stránek, sháněním informací a nakonec vyhodit peníze oknem registrací do 30 srovnávačů, které nic nepřinesou, zkuste se obrátit na odborníky.
Autor: Anna Marie spravuje kampaně velkých finančních hráčů. Anna Marie je držitelkou certifikátu Google AdWords Qualified – Search Advertising.Foto: www.isifa.com