Vydělávejte pohodlněji. Podnikejte v AdSense

10. 1. 2008
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Člověk je tvor vynalézavý a dá se říci, že všechny stroje a nářadí si vyrobil kvůli tomu, aby si ušetřil práci i čas, který pak může strávit příjemnějším způsobem. Proč se nezbavit práce úplně a přenechat jiným, aby místo nás pracovali, a pak jen shrábnout peníze? Nabízí se AdSense.

O co jde

Máte vlastní internetové stránky, kterými denně projde spousta lidí? Umístěte na ně reklamu a nechejte na sebe vydělávat jiné. I tak může znít upoutávka a lákadlo na podnikání v této oblasti. Jak to ale funguje?

AdSense je program, který provozuje společnost Google. Umožňuje majitelům internetových stránek získávat provizi za zobrazenou reklamu. Možnou konkurencí v ČR je systém eTarget nebo adFOX společnosti NetCentrum. Provozovatelé anglicky mluvících stránek mají více možností, mohou využít konkurenci např. Yahoo Publisher Network či AdBrite a další.

V AdSense jde o to, že na své webové stránky umístíte určitý kód. Tím vyhradíte prostor, na kterém se poté automaticky zobrazuje reklama. Ta má údajně alespoň částečně korespondovat s obsahem daného webu tak, aby oslovila co nejvíce potenciálních zákazníků z řad čtenářů konkrétních internetových stránek. Ovšem reklamu neovlivníte, maximálně můžete využít filtrů, které zamezí zobrazení určitých reklam, třeba vašich konkurentů. V praxi to funguje tak, že pokud máte stránky zaměřené na prodej krmiva pro psy a kočky, s největší pravděpodobností vybere Google pro tyto stránky reklamu na prodejce kynologických potřeb apod. a ne třeba odkaz na dovolenou do exotických koutů světa či odkaz na prodejce počítačů.

Google je vlastně jakýmsi zprostředkovatelem mezi inzerenty a majiteli stránek. Provozovatelé menších webů tak nemusejí ztrácet čas pracným hledáním inzerentů, podepisováním smluv a tak dále, ale mohou se věnovat zvyšování kvality obsahu svého webu, který tak přiláká více návštěvníků, tudíž i více „klikačů“ na reklamy.

Aby podnikání v AdSense přineslo očekávaný výsledek, tedy zisk, musí být splněna „jednoduchá“ podmínka. Na reklamu musí kliknout návštěvník stránek. Ovšem pozor. Nevyplatí se, budete-li na reklamy na svých stránkách klikat vy sami, popř. budete-li nabádat své známé, aby na ně klikali. Google to pak může vyhodnotit jako porušení podmínek a ukončí nenávratně spolupráci.

Pokud vás zajímají informace o tom:
  • jak Adsense funguje,
  • jak je možné s ním vydělávat
  • jaké jsou jeho výhody a nevýhody
  • konkurence
a další užitečné informace z této oblasti čtěte v seriálu na sesterském serveru Lupa.cz, který se zabývá přinášením informací o českém internetu.

Pozor! Je tu také živnostenský zákon

Ovšem na první pohled jednoduchá věc není zase až tak úplně jednoduchá. Je tu ještě živnostenský zákon, který přesně specifikuje, co je a není živnost.

Živnost = soustavná činnost provozovaná samostatně, vlastním jménem, na vlastní zodpovědnost, za účelem dosažení zisku a za podmínek stanovené živnostenským zákonem.

Zádrhel se může objevit ve slově „soustavná“ činnost. Podle Alexandra Vališe z advokátní kanceláře Havel & Holásek se může jednat i o pravidelnou opakující se činnost (např. každý měsíc). Podle Tomáše Bartovského z tiskového odboru ministerstva průmyslu a obchodu je podnikání v oblasti AdSense živností, konkrétně se jedná o živnost reklamní činnost a marketing. Podle živnostenského zákona je tudíž nutné ohlásit živnost na živnostenském úřadě a zaregistrovat se na dalších úřadech (např. finanční úřad, zdravotní pojišťovna, Česká správa sociálního zabezpečení).

Nerozumíte některým ekonomickým nebo právním výrazům? Zkuste slovník pojmů na business serveru Podnikatel.cz. Nenajdete-li přesně to, co hledáte, zadejte svůj vlastní požadavek na zodpovězení pojmu.

Jak je to s daněmi?

Cílem každého podnikání je získat příjem, resp. dosáhnout zisku. Podle §2 Zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů mají fyzické osoby (které mají bydliště na území ČR nebo se zde obvykle zdržují) daňovou povinnost, která se vztahuje na příjmy plynoucí ze zdrojů na území ČR i ze zdrojů v zahraničí. Předmětem daně z příjmů jsou pak kromě jiného i příjmy z podnikání a jiné samostatně výdělečné činnosti, kam právě spadají i příjmy ze živnosti.

V §38 se vyjasňuje, kdo musí podat daňové přiznání. Povinen je každý, jehož roční příjmy (které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob) přesáhly 15 000 Kč. Pokud se tedy nejedná o příjmy od daně osvobozené nebo příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně. Daňové přiznání je však povinen podat i ten, jehož roční příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob, nepřesáhly 15 000 Kč, ale vykazuje daňovou ztrátu, popř. ten, kdo má další jiné příjmy vyžadující podat daňové přiznání.

Daň nebo daň včetně zvýšení daně nebo penále se nepředepíše a neplatí, pokud nepřesáhne 200 Kč nebo celkové zdanitelné příjmy nečiní u fyzické osoby více než 15 000 Kč. To neplatí, pokud byla z těchto příjmů vybrána daň nebo záloha na daň srážkou.

Co zdravotní a sociální pojištění?

Zdravotní pojištění řeší Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění. Podle §8 vzniká pojištěnci povinnost platit pojistné dnem zahájení samostatné výdělečné činnosti, tedy i včetně živnostníka. Pokud není pojistné zaplaceno včas a ve stanovené výši, zdravotní pojišťovna je povinna vymáhat zaplacení včetně penále.

Pokud má člověk podnikání v AdSense např. pouze jako vedlejší příjem, během roku platí zdravotní a sociální pojištění ze své závislé činnosti (zaměstnání), je-li alespoň ve výši minimální mzdy. Během prvního roku nemusí platit zdravotní a sociální pojištění z podnikání v AdSense. Na konci roku je však nutné provést vyúčtování (přehled o zaplaceném pojistném mu vystaví zaměstnavatel) a případně pojistné doplatit. Je možné, že zároveň vznikne i povinnost odvádět zálohy na sociální pojištění.

POZOR – je potřeba svou zdravotní pojišťovnu informovat o začátku a konci provozování živnosti – např. při ohlášení živnosti na příslušném živnostenském úřadě prostřednictvím Jednotného registračního formuláře.

Necháváte své stránky vydělávat pomocí AdSense?

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).