Co všechno potřebujete na byznys přes Premium SMS? Poradíme vám

30. 8. 2011
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 329515
Prémiové SMS už neslouží pouze pro koupi jízdenky v MHD, ale dá se na nich i založit samotné podnikání. Víme, jaké všechny náležitosti musíte splnit a co byste měli na svých stránkách uvést za informace.

Premium SMS už dávno neslouží pouze pro přístup k lechtivým videím na erotických stránkách. Úhradu pomocí Premium SMS nabízí rovněž několik e-shopů jako jeden ze svých platebních kanálů, často se využívají tyto zprávy pro nákup jízdenek v MHD či v obchodních centrech za parkování. Někteří podnikatelé na Premium SMS dokonce založili samotný byznys. Nejčastěji se jedná o různé testy, jejichž výsledky jsou návštěvníkovi zaslány po přijetí Premium SMS, soutěže typu „každá pětistá Premium SMS vyhrává mobilní telefon“ nebo o hlasování. Pokud plánujete jít v těchto šlépějích, poradíme vám, jaká oprávnění pro tento typ byznysu potřebujete a co všechno musíte mít na svých webových stránkách uvedeno.

Premium SMS fungují dobře třeba v MHD

Přestože platby pomocí mobilu u nás nejsou ještě příliš rozšířené, v některých oblastech se již pevně zabydlují a mnozí podnikatelé na nich dokonce zakládají svůj byznys. Jedná se především o m-platby a Premium SMS. Právě Premium SMS předpovídali odborníci před několika lety velkou budoucnost, kdy očekávali, že by se tato platební metoda mohla brzy, především v internetových obchodech, prosadit. V oblasti e-shopů se však tato věštba nenaplnila, platbu pomocí Premium SMS nabízí jen několik e-shopů.

Na vině je především malý rozsah plateb, který tato metoda v současnosti umožňuje. Zaplatit pomocí SMS jde totiž zboží do maximální výše 600 korun včetně DPH. Operátoři a provozovatelé Premium SMS si navíc ze zaplacené částky strhávají zpravidla více než polovinu jako poplatek za zprostředkování služby. Samotným obchodníkům tak zbude 30 až 40 % z původní hodnoty, což není pro internetové obchodníky zpravidla únosné. Čtěte více: Která platební metoda konečně svrhne nadvládu dobírky?

Využití ovšem Premium SMS našly například v MHD, kdy si přes ně cestující mohou zakoupit jízdenku. Zpoplatněné zprávy též využívají některá obchodní centra nebo města při platbách za parkování. Zřejmě nejvíce se Premium SMS zatím uplatňují v různých spotřebitelských soutěžích, hlasováních, online registracích nebo testech. Na trhu v současnosti zprostředkování Premium SMS nabízí desítky firem, jejichž nabídky jsou vesměs podobné. Čím větší platby přes SMS budete chtít, tím větší část z úhrady vám zůstane. Při ceně 99 korun za SMS to znamená zhruba 50 korun pro vás.

Někteří poskytovatelé Premium SMS

  • Agmo cz
  • Airtoy
  • AXIMA
  • Centrum Holdings
  • ComGate Interactive
  • DATASYS
  • ERIKA
  • MEDIA SUPPORT
  • MobilBonus
  • Premium SMS
  • TANGER computersystems

Podmínky pro podnikání založeném na Premium SMS

Pokud chcete založit podnikání na Premium SMS, musíte mít povolení stejně pro jakýkoli jiný obor. Zájemci o tento typ byznysu se ale nemusí bát, že by museli shánět nějaké speciální licence nebo povolení. Ve většině případů si totiž vystačí s živnostenským oprávněním na základě ohlášení živnosti volné („Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona“). Další potřebné zákonné náležitosti ukážeme na dvou názorných příkladech.

Příklad 1: Chci si založit podnikání na tom, že lidé na mých internetových stránkách vyplní IQ Test. Aby dostali výsledek, musí poslat prémiovou SMS.

Podle právníků se v tomto případě jedná z pohledu občanského zákoníku o tzv. spotřebitelskou smlouvu uzavíranou prostředky komunikace na dálku (tj. smlouvu mezi poskytovatelem služby jakožto podnikatelem a spotřebitelem uzavíranou prostřednictvím telefonu). Občanský zákoník v těchto případech vyžaduje po poskytovateli služby zveřejnit celou řadu údajů a informací. Spotřebitel musí být před započetím IQ testu informován hlavně o podmínkách testu, mezi které patří i informace o ceně prémiové SMS, jejíž odeslání je nutné, aby došlo k vyhodnocení IQ testu. Pokud by se k IQ testu vztahovaly ještě další podmínky, je povinností provozovatele je rovněž uvést před započetím IQ testu spotřebitelem. K tomu lze velice dobře využít obchodních podmínek publikovaných na webových stránkách poskytovatele, poradil pro server Podnikatel.cz Drahomír Tomašuk, advokát kanceláře Kocián Šolc Balaštík.

Dejte si v tomto případě obzvlášť pozor na to, abyste splnili informační povinnosti ještě před provedením testu. Kdybyste tak učinili až po provedení IQ testu, lze to považovat za správní delikt, za který hrozí pokuta ve výši až několik milionů korun. Rovněž tak není dovoleno vytvářet dojem, že realizace IQ testu je zdarma, ačkoli je jeho vyhodnocení zpoplatněno formou prémiové SMS (či jiným způsobem), či že cena za provedení IQ testu je nižší, než je tomu ve skutečnosti, doplnil Ivan Rámeš, právník z advokátní kanceláře Havel, Holásek & Partners.

Pokud bude v případě IQ testu docházet ke zpracování osobních údajů, radí odborníci připojit na stránkách větu o zpracování osobních údajů a především se registrovat u Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Příklad 2: Chci si založit podnikání na tom, že se lidé na mých internetových stránkách dozvědí, že každá prémiová stá SMS vyhrává například mobil.

V tomto případě se jedná o tzv. marketingovou soutěž. Tento typ soutěže můžete provozovat bez speciálního povolení. Podle platného stanoviska Ministerstva financí lze totiž za marketingovou soutěž, která nepodléhá režimu stávajícího zákona o loteriích, označit takové herní koncepty, které neobsahují prvek náhody a lidé mohou díky informacím a svým znalostem výhru ovlivnit. Jde například o soutěže s předem stanoveným pořadím, a to i v případě existence vkladu do hry, za který je někdy považováno i zaslání tzv. prémiové SMS, upřesnil Drahomír Tomašuk, advokát kanceláře Kocián Šolc Balaštík.

Přestože marketingové soutěže žádný zákon samostatně neupravuje, doporučují odborníci zveřejnit na webových stránkách její pravidla. V nich hlavně řádně identifikovat provozovatele soutěže, uvést jasná pravidla marketingové soutěže (včetně toho, která SMS v pořadí je výherní), vymezit, kdo se smí takové soutěže zúčastnit – například vyloučení účasti nezletilých dětí. „Pro úplnou transparentnost bychom také doporučili, aby provozovatel této soutěže umístil na své webové stránky počítadlo aktuálně zaslaných SMS či jiným vhodným způsobem umožnil soutěžícím soutěž ovlivnit,“ uvedl Ivan Rámeš, právník z advokátní kanceláře Havel, Holásek & Partners.

Kromě již výše zmíněné větě o zpracování osobních údajů se nezapomeňte u marketingových soutěží také registrovat u Úřadu pro ochranu osobních údajů. Budete totiž s největší pravděpodobností potřebovat osobní údaje výherců, abyste je mohli jednoznačně identifikovat a cenu jim předat. Dále je vhodné zařadit informaci o tom, že u výher dodaných výhercům nelze reklamovat případné vady. K případu provozování zmiňované marketingové soutěže za zmínku též stojí, že osvobození od platby daně podléhají pouze výhry v hodnotě do 10 000 korun, dodal Tomašuk.

Rovněž v případě marketingové soutěže považují odborníci obchodní podmínky za praktické, jak však zároveň dodávají, nejsou třeba, pokud je spotřebitel o všech náležitostech průběžně informován ve stanovené formě jiným způsobem. Spotřebitel by měl být zejména předem, srozumitelně a v českém jazyce informován o pravidlech soutěže, o době trvání soutěže, o ceně za tuto soutěž v korunách českých, o způsobu uplatnění reklamace či o způsobu určení výherců, popřípadě o dalších skutečnostech, které by měl spotřebitel znát ještě před tím, než se bude hry účastnit, nebo v jejím průběhu, uzavřel Ivan Rámeš.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).