Ministerstvo například prezentuje, že zálohy na daňový odpočet zlepší podnikatelům podmínky pro řízení cash-flow, už ale zapomíná říct, že zároveň chce prodloužit lhůtu pro nadměrný odpočet o 15 dnů, což cash-flow firem naopak výrazně zhorší. Stejně tak změny úroků nepřinesou vždy „zlepšení postavení poplatníka“, jak tvrdí ministerstvo. Pokud dnes berňák neoprávněně exekučně postihne podnikatele, třeba na základě zajišťovacího příkazu, musí zaplatit úrok 32 %. Nově má jít jen o 10% úrok. A aby toho „proklientského“ přístupu nebylo málo, věcné připomínky podnikatelských asociací ministerstvo vesměs odmítlo.
Samá pozitiva pro podnikatele, prezentuje ministerstvo
Kdo by si přečetl jen tiskovou zprávu ministerstva k novele daňového řádu a neprošel samotný návrh zákona, nabyl by dojmu, že jde o normu, která pro podnikatele přináší sama pozitiva. Novelu ministerstvo označuje za „proklientskou“ a tvrdí, že přináší rozsáhlou modernizaci, zjednodušení a elektronizaci daní. Daňové poplatníky považujeme za klienty, a proto se je snažíme motivovat prostřednictvím benefitů namísto sankcí. Kromě atraktivního uživatelského rozhraní tak používáním on-line finančního úřadu získají i další výhody, jako je více času a méně čekání na daňové přeplatky,
dodala ministryně financí Alena Schillerová.
K zavedení záloh na odpočet, což je, pravda, pozitivní krok, ke kterému ale ministerstvo donutil svým rozhodnutím Ústavní soud, pak Schillerová uvedla, že se plátcům DPH „zlepší podmínky pro řízení cash-flow a zároveň se posílí jejich právní i podnikatelská jistota“. Změnu sankčního systému pak ministerstvo představilo v tiskové zprávě následovně: Kromě výrazného zjednodušení navíc novela přichází i se zlepšením postavení poplatníka v rámci řízení vedeného finančním úřadem.
Negativa ministerstvo „zapomíná“ zmínit
Ano, je samozřejmě pravda, že novela daňového řádu přináší změny, které podnikatelům pomůžou. Kromě již zmíněných záloh na odpočet a online finančního úřadu jde například o prodloužení lhůty pro podání daňového přiznání k daním z příjmů o 1 měsíc, pokud bude učiněno elektronicky, snížení pokut u nepodání elektronického přiznání či o velkou část změn u úroků. Kromě výhod ale návrh obsahuje i několik novinek, které podnikatele nepotěší a které ministerstvo v mediální komunikaci vůbec nezmiňuje.
Čtěte také: Změní se lhůta pro elektronické podání přiznání a také pro vrácení přeplatků
Negativa přinesou třeba změna u odpočtu DPH, respektive změna lhůty pro jeho vrácení, kterou chce ministerstvo prodloužit. Na jedné straně tak zálohy na odpočet zlepší podmínky pro řízení cash-flow, na druhé straně je prodloužení lhůty pro vrácení odpočtu z 30 na 45 dnů zase zhorší. Zálohy na odpočet navíc využijí jen ti podnikatelé, u kterých je část odpočtu sporná, zatímco prodloužení lhůty na vrácení odpočtu se týká všech plátců DPH.
Čtěte více: Podpásovka pro podnikatele, lhůta na vratky DPH se má prodloužit na 45 dní
Stejně tak je sice pozitivní, že úrok z prodlení, který platí při zpoždění poplatníci, má klesnout o 6 procentních bodů (ze současných 16 % na 10 %), a úrok, který je vyplácen finančním úřadem poplatníkovi jako kompenzace za dlouhotrvající zadržení nadměrného odpočtu, se má zvýšit ze stávajících 4 % na 6 %, ale ruku v ruce s tím jde i negativum v podobě snížení úroků z neoprávněného jednání správce daně a zrušení úroků z nezákonného vymáhání daně. Úrok za neoprávněné jednání správce daně aktuálně činí REPO sazbu + 14 %, tedy 16 %. Pokud dnes navíc berňák neoprávněnou exekucí zabaví majetek a prostředky podnikatele, například na základě zajišťovacího příkazu, musí zaplatit dvojnásobný úrok, čili 32 %. Nově má však úrok činit jednotnou sazbu ve výši REPO sazby + 8 %, aktuálně tedy 10 % (nově úrok z nesprávně stanovené daně).
Čtěte více: Úrok, který berňák platí firmám za neoprávněné exekuce, se má výrazně snížit
Stejně tak podnikatelé nepotěší zrušení toleranční lhůty, kdy se mohli beztrestně o několik dní opozdit s přiznáním a doplacením daně. V připomínkovém řízení sice v tomto ohledu ministerstvo částečně vyslyšelo podnikatelské asociace a toleranční lhůtu chtělo zachovat aspoň v případě přiznání u daní vyměřovaných za zdaňovací období kratší než 1 rok (daň z přidané hodnoty, spotřební daně, daň z hazardních her), po projednání pracovními skupinami Legislativní rady vlády však i tento ústupek ze zákona vypadl.
„Proklientský“ přístup už ministerstvo ukázalo
Ostatně i samotný přístup ministerstva k věcným připomínkám podnikatelských asociací stojí za zmínku. Kromě toho, že připomínky podnikatelských svazů vesměs odmítlo, zaráží i způsob, jakým to ministerstvo udělalo. České advokátní komoře například ve vypořádání připomínek odpovědělo, že ukazuje „neznalost stávající právní úpravy“. Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR zase vytklo, že dostatečně neocenila snížení úroků placených poplatníky o 6 p.b. z 16 na 10 % a označila je za velmi mírné. Některé připomínky Komory daňových poradců pak zkritizovalo jako zmatečné a jiné jako nesmyslné.
Čtěte také: Špatná zpráva pro podnikatele, ministerstvo odmítlo připomínky k daňovému řádu
Návrh novely daňového řádu každopádně již čeká na projednání ve Sněmovně. Je otázkou, v jaké podobě se ho podaří schválit, jelikož minimálně o prodloužení lhůty pro vrácení odpočtu se povede ještě tuhý boj. Faktem nicméně zůstává, že „proklientský daňový balíček“ není zatím rozhodně tak proklientský, jak se ministerstvo snaží lidem namluvit.