Co všechno má přinést živnostenský balíček? I věci už schválené

29. 8. 2019
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Ministerstva průmyslu a obchodu a financí představila živnostenský balíček, který má podnikatelům ulevit od nadměrné byrokracie.

Do balíčku však byla zařazena i opatření schválená v minulosti. S některými plánovanými novinkami se navíc pojí pro podnikatele i negativa.

Desatero, které má pomoci podnikatelům

Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a ministryně financí Alena Schillerová představili před dvěma dny tzv. živnostenský balíček, tedy soubor opatření, který má ulevit malým a středním podnikatelům. Jde o desatero záměrů, včetně na ně navazujících konkrétních kroků a termínů. Některá opatření, která jsou zařazena v balíčku, jsou však již splněna.

ZMĚNY A NOVINKY 2020

Co se všechno změní v roce 2020 pro OSVČ nebo zaměstnance?

Podnikatelé by se měli soustředit na svoji práci, ne běhat po úřadech a řešit zbytečné papírování. Řadu povinností, které po nich vyžaduje stát, by měla řešit veřejná správa. Proto jsme připravili živnostenský balíček, tedy jakési podnikatelské desatero, které má firmám a živnostníkům usnadnit život. Týká se mimo jiné rodinných firem, startu podnikání, legislativy, daní, formulářů, statistik, ale také exekucí či stavebního řízení, komentoval Karel Havlíček.

1. Podpora rodinného podnikání

Za zásadní považují ministerstva především přesnou definici rodinného podnikání, která by měla otevřít cestu pro cílenou podporu tohoto segmentu. Definice ovšem již byla schválena v květnu letošního roku. Do listopadu letošního roku by pak měla vzniknout příručka Jak předat rodinnou firmu další generaci a do konce prvního čtvrtletí příštího roku chtějí ministerstva zavést registraci rodinných firem. Během roku 2020 se mají realizovat i další kroky jako vzdělávací a poradenské služby, přístup k financím, propagace apod.

Čtěte také: Rodinné firmy získají definici, mělo by jim to otevřít cestu pro cílenou podporu

2. Jednodušší rozjezd

Také u jednoduššího startu podnikání jsou do balíčku zařazeny už splněné kroky, konkrétně jde o Portál občana, přes který lze od letošního března ohlásit živnost či vyřídit žádost o koncesi včetně registrací k daním a odvodům. Oproti dřívějšímu způsobu elektronického podání si nemusí podnikatel stáhnout a nainstalovat aplikaci na svém počítači, v interaktivním Jednotném registračním formuláři je nově možnost automatického předvyplnění údajů o podateli vedených v živnostenském rejstříku a základních registrech (po ověření identity podatele prostřednictvím Národního bodu pro identifikaci a autentizaci ve smyslu zákona o elektronické identifikaci). Do budoucna (rok 2020) se plánuje ještě umožnit složení základního kapitálu pro s.r.o. v notářské úschově.

3. Změny v zákonech jen dvakrát ročně

O dnech právní účinnosti, kdy by zákony nabývaly účinnosti jen několik určitých dnů v roce, se hovoří již deset let. S jejich zavedením počítá i živnostenský balíček. Ovšem i zde už částečně s „křížkem po funuse". V rámci novely, která odložila elektronizaci zákonů na rok 2022, totiž už prošel návrh ODS na zavedení jednotných dnů účinnosti právních norem. Nově by tak zákony měly nabývat účinnosti jen 1. ledna a 1. července. Senát Sněmovně ale normu vrátil a ta tak o ní bude znovu jednat.

Čtěte také: Revoluce v tvorbě zákonů: Účinnost jen ve dvou dnech v roce a tabulka povinností 

4. Konec daňovým výjimkám

Ministerstva dále tvrdí, že je jejich cílem zjednodušení daňového systému, které povede k jeho odlehčení od řady sporných a nesystémových výjimek. „Zajistíme revizi a sloučení daňových výjimek a budeme bránit zavádění dalších,“ tvrdí v tiskové zprávě. Ještě letos se má udělat důkladná analýza stávajících daňových výjimek a vyhodnotit jejich vliv na výši obecné sazby daně. Příští rok se má zahájit redukce, zobecňování a slučování výjimek a další se již nemají zavádět. Před několika týdny ovšem ministerstvo financí uvedlo, že chce zavést nový stravovací paušál pro zaměstnance.

Čtěte více: Místo stravenek peníze. Ministerstvo chystá alternativu pro zaměstnavatele

5. Jednotná databáze formulářů

Na serveru Businessinfo.cz už jsou soustředěné všechny formuláře pro podnikatele a do konce prvního kvartálu příštího roku by měly získat i interaktivní podobu.

TIP: Využijte pro podání daňového přiznání interaktivní šablony pro MS Excel

6. Všechny povinnosti a informace na jednom místě

Ministerstva chtějí dále všechna pravidla a další informace pro podnikatele srozumitelně a jednoduše popsat na jednom místě. I v tomto případě ale už několik měsíců běží informační systém pro podnikatele (PES) Hospodářské komory ČR, ve kterém mohou nalézt přehled svých povinností vůči veřejné správě. MPO ale chce připravit i nové webové stránky serveru Businessinfo.

Čtěte také: Povinnost zveřejňovat u zákonů povinnosti pro podnikatele leží opět na stole

7. Omezení statistických průzkumů

Dalším bodem má být omezení statistických šetření díky rušení a úpravám statistických formulářů nebo zvýšení limitů pro povinné vyplňování, což uleví tisícům podnikatelů. Do konce letošního roku má jít o 3500 podnikatelů, do konce toho příštího o 13 tisíc.

8. Jednodušší a nižší daně nejen pro malé firmy

Mezi opatření patří i zavedení jedné paušální platby pro živnostníky s ročním obratem do jednoho milionu Kč, o které se hovoří už od začátku roku. Tito podnikatelé už nebudou muset přiznávat daň z příjmu a odvody na třech různých formulářích, nově jim bude k zaplacení stačit jediná paušální platba. Jak ale ukázal nedávný průzkum Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, pokud by jednotný paušální odvod, který by nahradil daně a pojistné, činil zhruba 5500 Kč, tedy obsahoval minimální daň 500 Kč, tak jak se plánuje, většina OSVČ by jej nevyužila.

Čtěte více: Paušální odvod 5500 korun by většina OSVČ nevyužila, ukázal průzkum

Rozvoj podnikání má dle živnostenského balíčku podpořit i nižší sazba DPH na řadu řemeslných a odborných služeb a na stravovací služby. Tyto změny obsahuje novela zákona o evidenci tržeb, kterou po vrácení Senátem projedná v září Sněmovna. Ruku v ruce s tím se má ale pro řemeslníky zavést EET, což bude naopak znamenat zvýšené finanční i administrativní náklady.

Čtěte také: EET pro řemeslníky a spol. prošla Sněmovnou, dříve jak v roce 2020 ale nebude 

Jako pomoc podnikatelům ministerstva prezentují i online finanční úřad, jehož spuštění pod názvem Moje Daně plánuje rezort financí v roce 2020. Součástí novely daňového řádu, která má online finanční úřad zavést, jsou ale změny, které zhorší postavení podnikatelů. Ačkoli na ně podnikatelé v připomínkovém řízení upozornili, ministerstvo připomínky odmítlo. Výrazně se tak mají snížit úroky z neoprávněné exekuce finančním úřadem nebo se má prodloužit lhůta pro vrácení odpočtu DPH z 30 na 45 dnů.

Čtěte více: Špatná zpráva pro podnikatele, ministerstvo odmítlo připomínky k daňovému řádu

V rámci podpory zmiňují ministerstva i zvýšení limitu u výdajových paušálů, které bylo schválena na začátku roku. Snížení hranice na nižší úroveň ovšem schválila předchozí vláda ANO, ČSSD a KDU-ČSL a letošní zvýšení jen navrátilo stav do předešlého stavu.

Čtěte více: Další obrat, tentokrát Schillerové. Limity u výdajových paušálů se nakonec zvýší

skoleni_8_1

9. Kompenzace exekučních nákladů

V plánu je prosadit paušálně stanovenou náhradu nákladů živnostníků a dalších podnikatelů na administraci exekucí zaměstnanců v rámci vládní novely občanského soudního řádu, a to do roku 2021.

10. Vstřícnější stavební úřad

Poslední oblastí je jednání se stavebním úřadem, kde se má zjednodušit celý proces. Živnostník pouze odevzdá projekt a stavební úřad vyřídí všechna ostatní povinná vyjádření za něj. Také tato novinka je plánovaná na rok 2021.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).