ČOIka provedla masivní kontrolu eshopů. Výsledek? Pokuty za 1,5 milionu korun

23. 6. 2021
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Některé české e-shopy se stále dopouštějí klamavých praktik a nedodržují zákon. Z kontrol ČOI si odnášejí pokuty.

Česká obchodní inspekce (ČOI) v době pandemie nelenila. S ohledem na rostoucí internetový prodej se zaměřila na masivní kontrolu e-shopů.

Za první čtvrtletí tohoto roku provedla celkem 890 kontrol a nedodržení zákona zjistila ve více než 50 % případů. Objem internetového obchodování se v období pandemie zvýšil, což koresponduje i s počtem realizovaných kontrol, kterých bylo šestkrát více než ve stejném období roku předešlého, vysvětluje zvýšenou kontrolní činnost ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Velký rozhovor: E-shopy okrádají zákazníky méně. Vznikly ale nové a rizikové, říká šéf ČOI

Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce
Autor: Se souhlasem České obchodní inspekce, podle licence: Rights Managed

Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce

Podle něj e-shopy často opomíjejí informovat spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů nebo vůbec neposkytují informace o právech spotřebitelů, které se týkají reklamací.

Některé e-shopy stále poskytují lživé údaje o vlastnostech výrobku

Stále se také objevují i nekalé obchodní praktiky a často některé z nich poskytují lživé nebo neúplné údaje o vlastnostech výrobku.

Nelichotivé statistiky poslední kontroly proto ČOI motivovaly k tomu, aby intenzivní kontroly probíhaly i v dalším období.

Zjištěné nedostatky

  • 291 x prodávající neinformoval spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)
  • 231 x prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů – ADR (§ 14)
  • 210 x bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele atp. (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1, 2)
  • 122 x bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2)
  • 26 x prodávající nedodržel postup při uplatnění a řešení reklamací, toto ustanovení prodávajícímu zejména ukládá povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a dále povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě (§ 19 odst. 1, 3)

Nejvyšší jednotlivé sankce byly ve výši 50 tisíc korun

Česká obchodní inspekce uložila pravomocně 268 pokut v celkové výši necelého 1,5 milionu korun. Nejvyšší sankce, které v tomto období nabyly právní moci, byly v hodnotě 50 000 korun, a to ve 4 případech.

Jednalo se nejčastěji o nekalé obchodní praktiky, tedy například uvedení slevy (81 %) z „původní ceny“, která však nebyla skutečná, respektive za tuto „původní cenu“ prodejce výrobek nikdy reálně neprodával. Jiný prodejce například nedodržel zákon při nabídce respirátorů označených jako FFP2, které nebyly řádně uvedeny na trh – nebyly opatřeny značkou shody „CE“, dále chyběly informace o výrobci atd., uzavřel Bezecný.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).