ČOIka si posvítila na e-shopy. Kontroly dopadly špatně

26. 9. 2016
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Obliba nákupu přes internet v Česku roste, Česká obchodní ispekce se proto zaměřila na e-shopy. Zkontrolovala, zda plní zákonné povinnosti.

Výsledky kontrol českých e-shopů nedopadly příznivě. Většina z kontrolovaných neplní povinnosti, které jim ukládá zákon o ochraně spotřebitele.

Na internetu již nakupuje 89 % uživatelů internetu ve věku 15+. Jak vyplývá z informací Asociace pro elektronickou komerci (APEK), nejčastěji objednávají zboží na internetu zákazníci ve věku 25 až 34 let. Více než polovina z nich (66 %) nakoupí v e-shopech minimálně jednou za měsíc.

Pokuty pro e-shopy za milion a půl

Podle údajů statistického úřadu (ČSÚ) vloni nakoupilo na internetu alespoň jednou 45 procent Čechů, kteří spadají do věkové kategorie 16 až 74 let. Česká obchodní inspekce (ČOI) se proto na oblast obchodování po internetu zaměřila.

Ve 2. čtvrtletí 2016 proběhlo celkem 317 kontrol. Inspektoři se zaměřili především na dodržování zákona o ochraně spotřebitele. Porušení zákona bylo zjištěňo ve 272 případech, což je více než 85 procent. Sečteno podtrženo, ČOIka rozdala pokuty v celkovém souču za 1 456 000 korun.

Nutno však podotknout, že ČOI se zaměřila na obchody, kde v rámci monitorování trhu zaznamená nežádoucí jednání prodávajících, což ovlivňuje i podíl kontrol.

Nejvíce problematické jsou e-shopy se sídlem v Plzeňském a Karlovarském kraji

Vzhledem k tomu, že se jedná o oblast obchodování, která se stále rozvíjí a spotřebitelé stále více prostřednictvím internetových obchodů nakupují, bude těmto kontrolám věnována zvýšená pozornost i v následujícím období, komentoval výsledky kontrol ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Ve 2. čtvrtletí bylo evidováno ČOI 1380 spotřebitelských podání týkajících se internetových obchodů. Nejvíce problémové e-shopy jsou podle zjištění ČOI se sídlem v Plzeňském a Karlovarském kraji, následují e-shopy z Jihočeského kraje a Vysočiny. Naopak nejméně problematické jsou pražské e-shopy.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).