Šli jste letos v září dětem nakoupit pomůcky a potřeby pro právě začínající školní rok a vedle z regálu na vás mrknul čokoládový Mikuláš? Dříve možná směšná představa, ze které se však v posledních letech stává realita běžného života. Obchodníci spolu zřejmě soutěží, kdo s nabídkou začne dříve, a tím posouvají začátek vánočního prodeje čím dál víc blíž létu. Kdo si ale ve třicetistupňovém vedru koupí cukroví, nebo suroviny na něj? Možná tak z recese. Ale vždyť i já vlastně dostal čerta k svátku v polovině září.
I letos přišly Vánoce do obchodů dříve.
I letos přišly Vánoce do obchodů zase o něco dřív. Jak zjistil server Podnikatel.cz, vánoční zboží je v jednom případě v prodeji již od konce srpna. Obchodníci prý chtějí svým zákazníkům ušetřit nervy ve vánočním čase.
Pro první vánoční nákup v tričku s krátkým rukávem
Na mě osobně letos poprvé dýchla vánoční výzdoba obchodního řetězce, kde nejčastěji nakupuji, až na přelomu září a října, i tak jsem zcela okatě otáčel oči v sloup. Bylo docela příjemné slunečné počasí, takže nakupující lidé pouze v tričku a sukních či kraťasech ostře kontrastovali s nabídkou vánočně ozdobených kosmetických balíčků, dárkových krabiček se stromečkem či vánoční hvězdou a různými druhy mikulášských a vánočních figurek, cukrovinek a čokoládových kolekcí, včetně adventních kalendářů. Dost možná touhle předčasnou „akcí“ obchodníci vyplňují čas, kdy skončily letní výprodeje a do skutečných Vánoc je (aspoň podle mne) ještě opravdu daleko.
Na různé lákavé akce v obchodech jsme si už zvykli a co si budeme povídat, český zákazník na ně slyší. Ať už jde o různé slevy, poukázky nebo dárky. Horší je, že pak malému prvňáčkovi musíte vysvětlovat, proč 3+1=3. Ale i jemu nakonec ten jeden pytlík bonbónů navíc přinese radost. Jenže vydrží nám do Štědrého dne třeba cukroví, které si pořídím už na začátku října? Někde určitě ne, protože chuť někdy dokáže zvítězit i nad předsevzetím a do vánočních dobrot se pustíme mnohem dříve, než na adventním věnci sfoukneme první svíčku. A možná i to je část dobré obchodní strategie dát tento sortiment mezi lidi tak brzy, protože pak hezky „mažeme“ pro další dobroty. A někteří pak ještě pro další, pro další a pro další.
Čas cukroví ještě přijde, na pultech vládne čokoláda
Faktem je, že vzhledem k určité době trvanlivosti tolik pravého vánočního cukroví ještě v září či v říjnu na pultech nenajdeme. Čeho je však v obchodech hojně už od prvních dnů vánočního lákání, to jsou čokoládové variace na tisíc způsobů. Naše Vánoce mají spoustu symbolů – stromek, vůni purpury, koledy, kapra s bramborovým salátem a právě čokoládu. Legendární kolekce plné figurek s vánoční tématikou, které se v našich zemích začaly prodávat již na konci 19. století, mají rády nejen děti, ale pochutná si na nich i leckterý z nás dospělých.
Kolekce jsou však záležitostí typickou pro naši republiku (a trochu i Slovensko), ostatní země nejen v Evropě, ale i ve světě moc neberou. A když už se nějaké zahraniční objeví, tak s nimi nemáme ty nejlepší zkušenosti. Jako například s loňskými výrobky z Polska. Proto se v nabídce převážně setkáme s výrobci z právě dvou bývalých federativních republik. Naprosto odlišná je situace týkající adventních kalendářů. Jejich nabídka je rok od roku bohatší, a to nemluvím jen o těch, jejichž obsah se dá pozřít.
Adventní kalendář
Jde o zvláštní druh kalendáře ukazující 24 dní spojených s křesťanskými Vánocemi a dobou adventu. Kalendář slouží k odpočítávání dnů adventu ke Štědrému dnu. Rozšířená je papírová verze, ve které se nachází 24 políček vyplněných malou drobností. Nejčastěji sladkostí, hlavně však čokoládou různého tvaru.
Není čokoláda jako čokoláda
Přístup k čokoládovému adventnímu kalendáři bývá různý. Kdo má trpělivost, poctivě každý den otevírá okénko za okénkem a příchod Vánoc si vychutnává hezky pozvolna. Jsou ale i tací, kteří se ke Štědrému dni projedí na posezení. Bude-li výrobek kvalitní, nemusí vám být zle ani v tomto extrémním případě. Naopak pustíte-li se do hnědých sladkostí, které kolem čokolády cestovali rychlíkem, může to s vaším žaludkem šeredně zamávat už třeba na Barboru. Je to stejně jako u všech ostatních nákupů o výběru, chce to prostě najít ten správný poměr kvality a ceny.
Nejsem odborníkem na potraviny, ale jako asi každý si nejen před Vánoci kousek čokolády dám. Koupit si kolekci či adventní kalendář z čokolády s předstihem mne však i od těch vyhlášenějších firem trochu děsí. Kdo mi zaručí, i když samozřejmě na obalu najdu, do kdy minimálně lze zboží spotřebovat, že až nastane ta pravá chvíle, že pod celofánovým obalem místo na první pohled lákajícího kakaově zbarveného čerta nenajdu nevábnou šedavě bílou figurku obyvatele pekla?
Ale to se mi koneckonců může stát, i když si čokoládový výrobek koupím teď, kdy se Vánoce už přeci jen trochu přiblížily. Asi to nakonec vyřeším tak, že si vánoční stromek ozdobím velikonočními zajíčky. Protože ti by se podle toho, jak brzy letos přišli prodejci s vánočním zbožím, klidně mohli v obchodech objevit už před Vánoci. Je tu totiž větší šance, že budou opravdu vánočně čokoládoví.