COVID úvěry získali podnikatelé hlavně z oblasti dopravy, stravování a ubytování

9. 6. 2020
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Společnost Bisnode provedla analýzu úspěšných žadatelů o úvěry z programů COVID. Devadesát procent z nich tvoří právnické osoby.

Společnost vycházela ze seznamu příjemců zveřejněných Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR.

Kompletní seznam příjemců podpory v programech COVID I, COVID II a EXPANZE – COVID se ministerstvo rozhodlo zveřejnit proto, že se jedná o prostředky z fondů EU, u kterých jsou za účelem transparentnosti standardně zveřejňovány souhrnné seznamy podpořených operací.

Informovali jsme o tom v článku Jak to vypadá s COVID III? Dnes má dojít k podpisu smluv mezi bankami

Úspěšní žadatelé jsou celkem z 300 různých oblastí činnosti. Největší počet z nich podniká v silniční nákladní dopravě, stravování, obchodu s automobily, ubytování a nespecializovaném velkoobchodu. V programech COVID byly nejčastěji úspěšné malé a střední firmy s ročním obratem mezi 10 a 30 miliony korun, což přestavuje téměř pětinu příjemců. Následují společnosti s obratem 30–60 milionů korun a 100–200 milionů korun. Nejvíce žadatelů má sídlo v Jihomoravském kraji, Praze a Moravskoslezském kraji. 

TOP 5 nejčastějších příjemců podle oboru činnosti
Obor činnosti Počet příjemců úvěrů
Silniční nákladní doprava 64
Stravování v restauracích, u stánků a v mobilních zařízeních 55
Obchod s automobily a jinými lehkými motorovými vozidly 28
Hotely 28
Nespecializovaný velkoobchod 28

Podrobná analýza ukázala, že mezi úspěšnými žadateli o státem ručený úvěr v programu COVID převažují stabilní společnosti s nejvyšším Bisnode ratingem A – AAA a u žádného z příjemců neevidují negativní událost. Jediným nešvarem je fakt, že třetina firem, které čerpají státní podporu, nesplnila informační povinnost, tedy nezveřejnila finanční výkazy za rok 2018, a tím porušila zákon, dodává závěrem Petra Štěpánová, analytička Bisnode.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).