Vysoké ceny benzínu a nafty mají vliv nejen na dopravce, ale také na řadu dalších podnikatelů. Jsou mezi nimi i provozovatelé autoškol, kteří kvůli tomu musí zdražovat.
Co se dozvíte v článku
Autoškoly projedou stovky litrů PHM
Jak uvádí Oldřich Žáček z Vlídné autoškoly v Plzni, ceny pohonných hmot ovlivňují cenu kurzovného spolu s nárůstem dalších energií, jako je plyn nebo elektřina. Michal Vostrý z Autoškola Vostrý v Třebíči říká, že tak jako každé zvýšení cen i toto vnímají negativně. Rostoucí ceny pohonných hmot se tak následně odráží u jednotlivých řidičských skupin, nejvíce je to například vidět u skupin A s jízdou doprovodného vozidla, které musí být zohledněno v konečné kalkulaci,
vysvětluje. Roman Tlapák, ředitel Profiautoškoly České Budějovice, potvrzuje, že se zvyšování cen pohonných hmot dotýká také autoškoly, a zmiňuje, že za měsíc duben projeli při výcviku se žáky 744 litrů PHM. Počet hodin praktické výuky, tedy jízd (konkrétně 28 hodin), je stanoven zákonem a nelze jej tak krátit. Karel Weiss, ml. z Autoškoly Karel Weiss v Bzenci říká, že vnímají zvyšující se ceny pohonných hmot a celkové náklady i v ostatních položkách, jako jsou například rostoucí ceny aut celkově (nových i ojetých). U cen PHM to je přes 40% nárůst od začátku tohoto roku a udělá mi to klidně 700 Kč při jedné návštěvě benzinky, pokud tankuji plnou nádrž. A v mém případě jsem s autoškolním autem u čerpací stanice cca každých 5 dnů v průměru,
dodává.
Problematika cen byla léta neudržitelná
Michal Vostrý přiznává, že ceny se sice snažili zvyšovat postupně, s ohledem na koncového zákazníka a ceny v čase a místě obvyklé, ale zdražování se nevyhnuli. Jak už jsme psali dříve, podle Pavla Greinera z Autoškoly King bylo zdražování jedinou cestou, jak reagovat na rostoucí ceny pohonných hmot, ceny automobilu a elektřiny a plynu. V Autoškole Karel Weiss od 1. června zvedli cenu kurzu B o tisíc korun na 16 800 Kč a během letošního roku v jejich případě narostla cena skupiny B celkem o dva tisíce korun. Zdražovali také ve Vlídné autoškole a podobně od června zvedli ceny také v Českých Budějovicích, a to u nejvíce žádaných skupin ( A, B a C). Momentálně je největší poptávka po kurzu pro motocykly, což je zřejmě dáno začínající letní sezónou. Vzhledem k vysokým cenám ve všech oblastech dáváme studentům slevu na kurz skupiny B,
doplňuje Roman Tlapák.
Podle Karla Weisse mladšího byla problematika cen v oblasti autoškol léta neudržitelná a špatná s tím, že nízké ceny se držely dlouhá léta a člověk s takovou ekonomikou nikdy nevydělal na nějaké větší investice. Po COVIDu a lockdownech i provozovatelé autoškol pochopili, že není možné dělat kurz autoškoly B za 8 tisíc. Oni měli před covidem cenu 9800 Kč za skupinu B. Zdražování přišlo a konečně i ti provozovatelé, kteří se snažili být nejlevnější, začali zdražovat. Nynější cenu, která se tady v mém regionu pohybuje u skupiny B kolem 16–17 tisíc, už považuji za rozumnější, ale prostě náklady dále strmě stoupají,
popisuje a dodává, že je potom problém učitele zaplatit odpovídající mzdou. Proto se také náš obor potýkal dlouhodobě s nedostatkem učitelů. Je to náročná práce a velmi riziková a na našich silnicích je to rok od roku náročnější pro nováčky,
podotýká dále.
Přehled cen za řidičský průkaz
Autoškola | Město | Cena za kurz sk. A (motocykl bez omezení výkonu) | Cena za kurz sk. B (osobní automobil) | |
---|---|---|---|---|
AHHA Brno | Brno | 13 000 kč | 17 000 Kč | |
Autoškola BK Hradec Králové | Hradec Králové | 19 900 Kč | 18 990 Kč | |
Autoškola Dual | Ostrava | 14 090 Kč | 14 190 Kč | |
Autoškola Havlík | Liberec | 16 900 Kč | 16 900 Kč | |
Autoškola Ing. Šimek | Plzeň | 13 000 Kč | 16 000 Kč | |
Autoškola Karel Weiss | Bzenec | – | 16 800 Kč | |
Autoškola King | Praha | 25 500 Kč | 26,500 Kč | |
Autoškola Mach | Zlín | – | 17 999 Kč | |
Autoškola MARKÉTA ŠIMONOVÁ | Liberec | 15 900 Kč | 17 200 Kč | |
Autoškola OBST | Brno | 13 490 Kč | 13 490 Kč | |
Autoškola Olda | Ostrava | 13 900 Kč | 14 900 Kč | |
Autoškola Pavel Novotný | Olomouc | 14 000 Kč | 16 500 Kč | |
Autoškola Smíchov | Praha | 17 900 Kč | 22 900 Kč | |
Autoškola Tomáš Glatz | Ostrava | – | 13 500 Kč | |
Autoškola Vostrý | Třebíč | 12 800 Kč | 14 200 Kč | |
Autoškola VRLA | Zlín | 14 200 Kč | 17 200 Kč | |
Autoškola Zuzana a Dalibor Petrovi | Brno | – | 15 900 Kč | |
Havala autoškola | Olomouc | 14 000 Kč | 17 000 Kč | |
Horázný Autoškola | Praha | 22 900 Kč | 22 900 Kč | |
Jaroslav Bleha | Hradec Králové | – | 17 500 Kč | |
Vlídná autoškola | Plzeň | 17 000 Kč | 19 000 Kč |
Zájem o řidičské průkazy zatím neklesá
V Profiautoškole České Budějovice mají dostatek žáků, protože jako jedna z mála autoškol mají k dispozici trenažér a autocvičiště, kde si žáci mohou své začátky v autě v klidu nacvičit. Zájem o služby z Autoškola Vostrý stále je, a pokud podle Michala Vostrého lidé budou chtít a potřebovat jezdit, bude i nadále. V ročním průměru poptávka výrazně neklesla, naopak se setkáváme s tím, že lidé se s očekáváním dalšího zdražení do kurzu přihlašují předem a využívají akčních slev či příležitostných cenových akcí, které naše autoškola připravuje,
dodává. Zájem o službu se vlivem zdražování nesnížil,
přidává se také Oldřich Žáček. Karel Weiss ml. uvádí, že pokud má hodnotit situaci v okolí, všechny autoškoly jsou docela plné a čekací doba od podání přihlášky je dva i tři měsíce (a někde i více). Podle něj je však všem jasné, že pro spoustu lidí je cena za řidičák významná položka a tak určitě někteří budou tento výdaj odkládat. Už vidím, že letos bude méně zákazníků, a asi pocítíme menší zájem a poptávku,
shrnuje.
Autoškoly trápí náklady na provoz aut
Podle Oldřicha Žáčka se jejich autoškole daří dobře. Podobně v Třebíči jsou rádi, že je o jejich služby zájem a snaží se je neustále vylepšovat a nabízet zákazníkovi za jeho peníze veškerý komfort a kvalitu. I když čelí cenovým a mnohdy i byrokratickým potížím, zákazník to na jejich službách nesmí poznat. Velmi bychom uvítali, aby platná právní úprava umožnila vyšší míru digitalizace, jak je to obvyklé v sousedních zemích či v jiných odvětvích nebo státní správě,
zdůrazňuje Michal Vostrý.
Roman Tlapák říká, že se nejvíce potýkají s velkou cenou náhradních dílů na výcviková auta, včetně oprav v servisech. S tím souhlasí také Karel Weiss ml. a zmiňuje náklady na provoz aut, velké opotřebování a náklady na údržbu a opravy. Celkově investice do vozového parku – zvyšující se ceny aut, a když člověk pár let používá auto v autoškole a najezdí spousty kilometrů, tak je už takové auto prakticky neprodejné – nikdo si nechce koupit auto z autoškoly, které má stovky tisíc najeto,
popisuje. Jako další problém vidí menší šikovnost žáků. Ti mají problém zvládat náročnost provozu a dlouho bojujete s tím, že mají problém ovládat ruce a nohy a naučit se dobře ovládat auto. Učím už 22 let a myslím, že šikovnost žadatelů se snížila a není to jen můj názor, ale potvrzuji si ho i při rozhovorech s kolegy. Ale samozřejmě, že je to také tím velkým nárůstem provozu a náročností a vysokými požadavky na žáky,
uzavírá.
Nové články do mailu
Odesíláme každý den nebo každý týden. Odebírejte i zcela nový newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů.