ČR jako země zaslíbená ready made společnostem? Vznikají jich zde tisíce

24. 2. 2020
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Ready made společnosti jsou zakládané za účelem jejich dalšího prodeje. Od roku 1990 jich v ČR vzniklo přes 56 tisíc.

Mezi specifika ready made společností patří mimo jiné zvýšené riziko jejich insolvence nebo zařazení mezi nespolehlivé plátce DPH. Vyplývá to z analýzy, kterou provedla společnost CRIF na základě dat aplikace Cribis.

V posledních čtyřech letech se počet ready made společností ustálil okolo hranice tří tisíc ročně a ony tak tvoří přibližně desetinu všech nově vznikajících firem u nás. Zakládání ready made společností se v České republice věnují dvě stovky firem. Většina z nich jich založila desítky nebo nižší stovky. Více než čtyři pětiny ready made společností najdou svého nového majitele do jednoho roku od svého vzniku.

Rizikovější obchodní partneři

Ready made společnosti jsou obecně rizikovějšími obchodními partnery než klasické společnosti, a to především v prvních několika letech své existence. Zatímco mezi všemi obchodními společnosti najdeme přibližně 12 % firem, které definujeme jako velmi rizikové, mezi ready made společnostmi činí tento podíl 27 %, uvádí Jan Cikler, vedoucí datového oddělení aplikace Cribis. Důvodem může být, že někteří majitelé nemuseli správně odhadnout podnikatelská rizika, zatímco některé ready made si mohou majitelé pořizovat za účelem jejich jednorázového využití či zneužití. 

U ready made společností existuje dvakrát vyšší pravděpodobnost, že skončí v insolvenci, a třikrát větší šance, že se z nich stane nespolehlivý plátce DPH. Mezi všemi společnostmi se nespolehliví plátci DPH vyskytují ve 3 % případů, u ready made společností se nespolehlivým plátcem DPH stane každá desátá. Ready made společnosti také s menší pravděpodobností budou zveřejňovat své účetní závěrky. Ochota společností ke zveřejňování účetních závěrek je obecně velmi nízká – ze všech společností v České republice svoji účetní závěrku ani jednou nezveřejnilo 53 %. Mezi ready made společnostmi dosahuje tento poměr dokonce 63 %.

O nespolehlivých plátcích jsme psali v článku Černá listina se stále rozrůstá. Nespolehlivých plátců DPH opět přibylo

Ready made společnosti jako skupina jsou sice rizikovějšími obchodními partnery, ale to, že nějaká společnost vznikla jako ready made, ještě neznamená, že nebude dobrým obchodním partnerem. Je však vhodné si ji dobře prověřit, především pokud je na trhu pouze několik málo let, popisuje Jan Cikler. Pokud se totiž tyto společnosti dostanou do problémů, je to nejčastěji právě v prvních několika letech jejich existence. Například dvě třetiny ready made společností, které skončily v insolvenci, byly na trhu méně než 5 let.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).