Na trhu se začínají objevovat společnosti, které matou spotřebitele. Namísto spotřebitelského úvěru pak často lidé uzavřou pouze smlouvu o zprostředkování úvěru v závislosti na bonitě spotřebitele.
Sdružení obrany spotřebitelů upozornilo, že se v poslední době stále častěji setkává s případy, kdy si spotřebitelé nepřečtou pozorně smlouvu a přistoupí tak na podmínky, do kterých se původně pouštět nechtěli. Množí se totiž společnosti, které budí zdání poskytovatele spotřebitelských úvěrů. Místo toho jsou však jen zprostředkovateli, kteří se snaží pro klienta úvěr zajistit od jiného subjektu. Jejich úspěšnost je závislá na bonitě žadatele a zprostředkovatelé navíc své služby poskytují bez garance sjednání transakce. V případě negativního ohodnocení si pak od lidí vybírají poplatek za zprostředkovatelské služby, které koneční spotřebitelé koupit nechtěli. A tak místo úvěru zaplatí například za finanční poradenství, ohodnocení bonity klienta či zpracování údajů.
S ohledem na vývoj situace se tak Sdružení obrany spotřebitelů snaží občany upozorňovat na nutnost si smlouvy důkladně číst. Často totiž obsahuje odkaz na obchodní podmínky společnosti, které svou délkou spotřebitele spolehlivě odradí od čtení. V souvislosti s tímto tématem také nyní běží kampaň, která má lidi informovat právě o možných nástrahách, které se ve smlouvách často nachází. Čtěte více: Běží kampaň na podporu finanční gramotnosti spotřebitelů